22.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten sähköauton huoltaminen eroaa polttomoottoriauton huoltamisesta? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton huoltaminen on polttomoottoriautoon verrattuna yleensä edullisempaa ja vaivattomampaa. Kysymys: Mitä sähköauton huoltoon sisältyy, ja onko sen huoltaminen oikeasti edullisempaa kuin polttomoottoriauton?Sähköautojen huoltokustannukset ja -tarpeet eroavat huomattavasti perinteisistä polttomoottoriautoista. Bensiini- ja dieselautojen moottorit sekä voimansiirto koostuvat lukuisista liikkuvista osista, jotka rikkoutuessaan voivat aiheuttaa huomattavia kustannuksia. Sähköautoissa tilanne on täysin toinen – niiden sähkömoottorit ja voimansiirto ovat rakenteeltaan yksinkertaisempia, mikä vähentää huollon tarvetta ja tekee auton ylläpidosta usein edullisempaa. Lisäksi sähköautoissa on vähemmän huoltoa vaativia komponentteja, joten esimerkiksi öljynvaihdot ja sytytystulppien uusiminen jäävät kokonaan pois, mikä alentaa huoltokustannuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuoltovälit ja keskeiset tarkastuksetUseimmat sähköautovalmistajat määrittelevät huoltovälin ajan tai ajokilometrien mukaan. Tyypillisesti sähköautot huolletaan noin kahden vuoden tai 30 000 kilometrin välein, mutta tarkka huoltoaikataulu vaihtelee automerkin ja -mallin mukaan.Vaikka sähköauto vaatii vähemmän huoltoa polttomoottoriautoon verrattuna, ei se silti ole täysin huoltovapaa. Korkeajännitejärjestelmän ja ajoakun kunto tulee tarkastaa säännöllisesti huollossa, ja kaikki siihen liittyvät huoltotoimenpiteet tulee teettää koulutetulla ammattilaisella. Korkeajännitejärjestelmän huolto edellyttää erityisosaamista ja turvavarusteita, joten vain valtuutetut huoltoliikkeet voivat tehdä siihen liittyviä tarkastuksia ja korjauksia. Vaikka nykyään useimmat sähköautot tulevat pitkällä takuulla varustettuina, akkujen mahdollinen vaihtaminen voi olla merkittävä kustannus pitkäaikaisessa omistuksessa.Akun kannalta tärkeä huollon tarkastuskohde on jäähdytysjärjestelmä. Sähköautossa moottorin jäähdytyksen lisäksi myös ajoakun lämpötilan säätely tapahtuu usein nestejäähdytyksellä. Jäähdytysnesteen määrä ja järjestelmän mahdolliset vuodot tarkastetaan jokaisessa huollossa, sillä akun oikea lämpötila vaikuttaa suoraan sen suorituskykyyn ja käyttöikään.Alusta ja renkaat kovemmalla rasituksellaSekä sähköautoissa että polttomoottoriautoissa on myös samanlaisia huoltokohteita, kuten renkaat ja jarrut. Sähköautot hyödyntävät rekuperaatiota eli energiantalteenottoa jarrutuksissa, mikä vähentää jarrupalojen ja -levyjen kulumista. Vähäinen käyttö voi kuitenkin aiheuttaa jarrujen jumiutumista, joten niitä kannattaa herätellä säännöllisesti tekemällä muutama voimakkaampi jarrutus esimerkiksi kuukausittain.Koska sähköautot ovat tekniikkansa vuoksi painavampia kuin vastaavat polttomoottoriautot, alustan osat voivat kulua tavallista nopeammin. Määräaikaishuolloissa tarkastetaan jousituksen, nivelten, puslien ja iskunvaimentimien kunto, jotta auto olisi varmasti turvallinen ja mukava ajaa.Renkaiden kuluminen on toinen huomionarvoinen seikka. Sähköautojen suurempi paino ja niiden moottorin tuottama välitön vääntömomentti voivat nopeuttaa renkaiden kulumista, erityisesti jos ajotyyliin kuuluu voimakkaat kiihdytykset ja jarrutukset. Sopivista rengaspaineista huolehtiminen ja säännöllinen tarkastus ovat tärkeitä, jotta renkaat eivät kuluisi ennenaikaisesti.Onko sähköauton huoltaminen edullisempaa?Kun tarkastellaan huoltokustannuksia pitkällä aikavälillä, sähköautot osoittautuvat useimmiten edullisemmiksi. Sähköautojen huoltovälit ovat usein pitkät, ja moottorissa ei ole kuluvia osia, joita pitäisi vaihtaa. Vaikka renkaiden ja akun ylläpito vaatii huomiota, niistä aiheutuvat kustannukset ovat usein ennakoitavissa.Vaikka sähköauton huolto koostuu usein lähinnä tarkastuksista eikä osien vaihtamisesta, ei huoltoja kannata jättää välistä. Kuten missä tahansa ajoneuvossa, säännöllinen huolto varmistaa, että auto toimii luotettavasti ja säilyttää arvonsa. Jos tavoitteena on huoltokulujen minimointi, sähköauto on ehdottomasti kilpailukykyinen vaihtoehto perinteisiin polttomoottoriautoihin verrattuna.Lähde: MotivaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 22.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tapahtuu, jos tankkaa vahingossa bensaa dieselautoon tai päinvastoin? 15.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi joidenkin autojen led-ajovalot häikäisevät enemmän kuin toisten? 8.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko sallittua kuljettaa matkustajia moottoritiellä linja-autolla, jossa ei ole turvavöitä? 1.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: milloin kannattaa tankata 98-oktaanista bensiiniä? 15.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten sähköauton kaksisuuntaista latausta voi hyödyntää? 8.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä auton ruostesuojatakuu kattaa ja milloin se ei päde? 1.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko POR-merkitty rengas sallittu tieliikenteessä talvirenkaana? 25.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko kaista-avustin pakollinen järjestelmä autossa? 18.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: milloin auton keulassa kannattaa käyttää maskisuojaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”