26.10.2024

Kysy autoista: mitä seurauksia on, jos jää kiinni liikenteessä toisen autolla, josta AdBlue-järjestelmä on kytketty pois?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Päästömanipulaatio, kuten AdBlue-järjestelmän käytöstä pois kytkeminen on ollut tämän vuoden kesäkuusta alusta asti laissa kielletty, ja siitä kiinni jäämisestä voi seurata esimerkiksi liikennevirhemaksu auton omistajalle tai haltijalle.

Kysymys: Mitä käy, jos narahtaa esimerkiksi kaverin autolla liikenteessä, josta AdBlue-järjestelmä on poistettu käytöstä?

AdBlue-järjestelmä on olennainen osa nykyaikaisia dieselautoja, ja sen tarkoitus on vähentää päästöjä. Suomessa AdBlue-järjestelmä on käytännössä pakollinen osa dieselajoneuvojen päästöjenhallintaa, ja sen manipulointi tai poiskytkentä on laissa kiellettyä.

Lähtökohtaisesti ajoneuvon omistaja tai hänen sijastaan rekisteriin ilmoitettu haltija sekä ajoneuvon kuljettaja ovat vastuussa siitä, että liikenteeseen käytettävä ajoneuvo on liikennekelpoinen.

Jos ajoneuvon rakenteessa tai varusteissa havaitaan turvallisuuteen tai ympäristöominaisuuksiin vaikuttava puutteellisuus tai vika, lain mukaan ajoneuvoa ei saa käyttää liikenteessä ennen kuin puutteellisuus ja vika on korjattu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valvonta ja seuraamukset

Muutettujen ajoneuvojen käyttöä liikenteessä valvoo poliisin lisäksi rajavartiolaitos ja tulli. Poliisilla voi olla käytössä esimerkiksi OBD-diagnostiikkatestereitä, joiden avulla voidaan tutkia ajoneuvojen teknisiä tietoja ja etsiä sekä todeta ajoneuvon dataan tehtyjä mahdollisia muutoksia.

Jos poliisi pysäyttää auton ja havaitsee, että päästöjärjestelmää on manipuloitu – esimerkiksi AdBlue-järjestelmä on kytketty pois päältä – se voi määrätä päästömanipuloidun ajoneuvon omistajalle tai haltijalle 300–30 000 € suuruisen liikennevirhemaksun. Auto voidaan myös asettaa ajokieltoon, kunnes se on palautettu tyyppihyväksyttyyn kuntoon.

Suomessa päästömanipuloidulle ajoneuvolle määrättävä liikennevirhemaksu vaihtelee ajoneuvon kokonaismassan mukaan. Jos kyseessä on yksityishenkilön omistama ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kiloa (kuten suurin osa henkilöautoista), kuljettajalle voidaan määrätä enintään 1 000 euron sakko. Jos ajoneuvo on yrityksen omistuksessa, sakko voi olla jopa 20 000 euroa.

Miksi AdBlue-järjestelmän manipulointi on kielletty?

AdBlue-järjestelmän tarkoituksena on vähentää dieselmoottoreista syntyviä typen oksideja, jotka ovat sekä ympäristölle että ihmisten terveydelle haitallisia. Päästömanipulaatio, kuten AdBlue-järjestelmän kytkeminen pois päältä, voi jopa moninkertaistaa ajoneuvon päästöt. Tämän vuoksi AdBlue-järjestelmän manipulointi on laitonta ja johtaa päästörajojen rikkomiseen.

Lähteet: Finlex, Traficom

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat