1.3.2025

Kysy autoista: milloin kannattaa tankata 98-oktaanista bensiiniä?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Jos auto on suunniteltu käyttämään 95-oktaanista bensiiniä, sitä voi tankata huoletta. Lisätehoa tai merkittävää kulutuksen vähennystä ei saavuteta 98-oktaanisella, ellei moottori ole suunniteltu hyödyntämään sen ominaisuuksia.

Kysymys: Onko premium-bensiinillä todellista hyötyä tavalliselle moottorille? Milloin kannattaa tankata 98 ja milloin 95?

Tankilla moni autoilija saattaa pohtia, kannattaisiko sittenkin valita 98-oktaaninen bensiinilaatu tavallisen 95:n sijaan. Hintaero voi olla tuntuva, ja usein laadukkaampana sekä paremman suorituskyvyn tarjoavana markkinoitu polttoaine saa helposti ajattelemaan, että se on aina parempi vaihtoehto.

Ymmärtääksemme eron 95- ja 98-oktaanisen bensiinien välillä on hyvä tietää, mitä oktaaniluku tarkoittaa. Se ei mittaa polttoaineen energia- tai tehomäärää, vaan sen kykyä vastustaa nakutusta eli itsesyttyvää palamista. Korkeampi oktaaniluku tarkoittaa, että bensiini kestää suurempaa puristusta ennen syttymistä. Lähtökohtaisesti bensiinin sopivuus autolle riippuu sekä oktaaniluvusta että etanolipitoisuudesta. Auton oktaanivaatimusten on täytyttävä, eikä etanolipitoisuus saa ylittää sallittua rajaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tavalliselle autolle 95 on yleensä paras valinta

Suurin osa autoista Euroopassa on suunniteltu toimimaan 95-oktaanisella bensiinillä. Tällöin moottori on optimoitu sille, eikä korkeampi oktaaniluku tuo merkittäviä lisähyötyjä.

Oktaaniluvun lisäksi etanolin määrällä on väliä. 95-oktaanisessa bensiinissä on enintään 10 tilavuusprosenttia etanolia ja 98-oktaanisessa bensiinissä enintään 5 tilavuusprosenttia etanolia. Suomessa nämä bensiinilaadut on merkitty nimillä 98 E5 ja 95 E10.

Vuodesta 2018 alkaen uusien autojen tankin luukussa on ollut merkintä niille soveltuvista polttoaineista, ja samat merkinnät löytyvät myös tankkauspistooleista. Lisäksi auton käyttöohjekirjassa on yleensä maininta suositellusta polttoaineesta, joka useimmissa nykyaikaisissa autoissa on standardin EN228 mukaista bensiiniä.

E10-bensiiniä ei välttämättä mainita erikseen, mutta vuodesta 2012 alkaen Suomessa myydyt uudet bensiinikäyttöiset henkilöautot voivat käyttää 95 E10 -bensiiniä, jos niiden oktaanivaatimus on enintään 95. Sopivuuden voi tarkistaa myös automerkin jälleenmyyjältä tai maahantuojalta.

Vaikutus polttoaineen kulutukseen

Yleinen uskomus on, että 98-oktaaninen bensiini vähentää kulutusta, mutta todellisuudessa ero on yleensä niin pieni, ettei se kompensoi korkeampaa hintaa. Ainoastaan moottorit, jotka vaativat korkeampaa oktaanilukua voivat saavuttaa paremman hyötysuhteen, mutta tavallisilla moottoreilla vaikutus on lähes olematon.

Polttoaineenkulutukseen vaikuttavat enemmän ajotapa, renkaiden ilmanpaine ja ulkolämpötila, kuin bensiinin oktaaniluku. Etanolin alhaisemman energiasisällön vuoksi E10-bensiiniä kuluu hieman enemmän kuin E5-bensiiniä, mutta VTT:n vuonna 2011 tekemien tutkimuksen mukaan ero on vain noin 0,7 %, mikä on arkisessa ajossa huomaamatonta.

Hintaero 95:n ja 98:n välillä voi olla jopa 10–20 senttiä per litra, joten taloudellisesti 98:n tankkaaminen ilman varsinaista tarvetta ei ole järkevää. Jos auto toimii moitteetta 95:llä ja kulutuksessa ei ole merkittävää eroa, ylimääräistä ei kannata maksaa.

Milloin 98-oktaanisesta on hyötyä?

On tilanteita, joissa 98-oktaanisen bensiinin käyttö on paikallaan. Ensinnäkin, jos auton valmistaja suosittelee tai jopa vaatii sen käyttöä, ei ole syytä poiketa suosituksesta. Korkeapuristeiset ja turboahdetut moottorit hyötyvät korkeammasta oktaaniluvusta, koska se mahdollistaa tarkemman sytytysennakon ja paremman suorituskyvyn ilman nakutuksen riskiä.

Lisäksi 98-oktaaninen bensiini sisältää usein vähemmän etanolia kuin 95, mikä voi joissakin tapauksissa vähentää kondenssiveden kertymistä polttoainejärjestelmään. Tämä pätee varsinkin, jos auto seisoo pitkiä aikoja käyttämättömänä.

Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat