2.11.2024

Kysy autoista: miten auton polttoaineen kulutusta voi vähentää pakkasella?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Pakkaskelillä auto nielee polttoainetta huomattavasti enemmän kuin kesällä. Kylmä moottori, lisääntynyt renkaiden vierintävastus ja ilmanvastus talvipakkasilla nostavat kulutusta – mutta oikeilla toimilla voi pitää lisäkulutuksen kurissa.

Kysymys: Miten auton polttoaineen kulutusta voi vähentää talviaikaan, kun kylmät kelit lisäävät luonnostaan kulutusta?

Talvi tuo autoiluun monia haasteita, joista yksi näkyy selvästi tankatessa: pakkasilla polttoaineen kulutus kasvaa huomattavasti. Polttoaineenkulutukseen pakkasilla vaikuttaa moni tekijä, kuten kylmän moottorin huonompi hyötysuhde ja lisääntynyt ilmanvastus.

Ennakoivan ja taloudellisen ajotavan lisäksi polttoaineen kulutukseen voi vaikuttaa myös muilla tavoin. Pienillä ennakoivilla toimilla, esimerkiksi lohkolämmittimen käytöllä, rengaspaineiden tarkistamisella ja lämmitystoimintojen hallinnalla, voi säästää polttoainekuluissa – ja talviajo sujuu sekä turvallisemmin että mukavemmin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moottorin esilämmitys

Pakkasilla moottori käy ensimmäiset kilometrit matalammalla hyötysuhteella, koska kylmässä polttoaine ei pala täydellisesti ja osa energiasta menee moottorin itsensä lämmittämiseen. Tämän huomaa erityisesti lyhyitä matkoja ajettaessa, jolloin moottori ei ehdi lämmetä normaalilämpöiseksi. Moottorin kylmäkäynnistys voi helposti kaksinkertaistaa kulutuksen ensimmäisten viiden kilometrin aikana verrattuna lämpimän moottorin kulutukseen.

Moottorin esilämmityksellä voi vähentää moottorin kylmäkäynnistyksestä aiheutuvaa lisääntynyttä polttoaineenkulutusta. Ajastinta käyttämällä lämmittimen voi kytkeä päälle noin 1–2 tuntia ennen lähtöä. Näin moottori on jo valmiiksi lämmin, eikä sen tarvitse polttaa turhaan polttoainetta lämpiämiseen. Kun auton esilämmitykseen kuuluu myös sisätilan lämmitys, niin myös liikenneturvallisuus ja ajomukavuus paranevat, kun jää ikkunoista on sulanut ja matkustamo on lämmin. Kannattaa ottaa huomioon, että polttoainetoiminen moottorinlämmitin käyttää akkusähköä, joten akku saattaa tyhjentyä varsinkin, jos autolla ajetaan lyhyempiä matkoja. Siksi kannattaa harkita ylläpitolaturin käyttöä.

Rengaspaineet kuntoon

Pakkasella renkaiden vierintävastus kasvaa kahdesta syystä: teiden pinnalle kertyy lunta ja jäätä, ja kylmissä renkaissa on usein myös matalampi rengaspaine. Talvella tie ei ole yhtä tasainen kuin kesällä, mikä lisää renkaan ja tien välisen kitkan määrää, millä voi taas olla tilanteen mukaan suurikin vaikutus polttoaineenkulutukseen.

Rengaspaineet tulisi tarkistaa säännöllisesti, sillä kylmässä ilmanpaine laskee ja liian alhainen paine renkaissa lisää vierintävastusta, ja mikä taas lisää puolestaan polttoaineen kulutusta. Renkaat kannattaa täyttää noin 0.2 baria enemmän, kuin valmistajan suositusten mukainen rengaspaine, ellei valmistajalla ole erikseen talvisuosituksia.

Ilmanvastus kasvaa kylmässä

Harva tulee ajatelleeksi, että ilma muuttuu tiheämmäksi kylmällä säällä, mikä lisää ilmanvastusta auton liikkuessa. Esimerkiksi +20 asteen lämpötilassa matalapaineen vallitessa auton ilmanvastus voi olla jopa 15 prosenttia pienempi kuin -20 asteen pakkasessa korkeapaineen aikana. Vaikutus polttoaineen kulutukseen korostuu erityisesti korkeammilla nopeuksilla, kuten maantieajossa. Ilmanvastus ei yksinään selitä suurta lisäkulutusta, mutta yhdistettynä muihin tekijöihin sen vaikutus alkaa tuntua tankilla.

Auton pinnat tulee puhtaina lumesta ja jäästä, sillä katolle ja konepellille kertyvä lumi lisää ilmanvastusta entisestään. Tämä on erittäin tärkeää myös turvallisuuden kannalta. Myös katon taakkatelineet ja suksiboksit kannattaa irrottaa, kun niitä ei käytetä, sillä ne kasvattavat ilmanvastusta ja lisäävät turhaan polttoaineenkulutusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lämmitys- ja mukavuustoiminnot kuluttavat energiaa

Talvella käytettävät lämmitystoiminnot – kuten sisätilalämmitin, penkinlämmittimet ja takaikkunan lämmitys – vaativat energiaa ja lisäävät kulutusta. Toisaalta nämä mukavuustoiminnot tekevät talviajosta miellyttävämpää ja turvallisempaa.

Vältä lämmitystoimintojen turhaa käyttöä. Auton esilämmityksellä lämmitystä ei tarvitse ajon aikana huudattaa täysillä tehoilla. Kun auto on lähtövalmis, säädä sisätilan lämmitys mieluummin keskitasolle kuin täysille – täysteho voi tuntua mukavalta, mutta se kuluttaa enemmän polttoainetta. Voit esimerkiksi sammuttaa penkinlämmittimet, kun sisätila on jo lämmennyt. Näin vähennät energiankulutusta ja pidät polttoainekustannukset alhaisempina.

Huolla auto säännöllisesti talvikelejä varten

Säännöllinen auton huolto voi myös auttaa polttoaineen kulutuksen hallinnassa talvella. Talviset olosuhteet kuluttavat moottoria ja renkaita enemmän kuin kesäolosuhteet, ja huonosti huollettu auto saattaa kuluttaa tarpeettoman paljon polttoainetta. Esimerkiksi likainen ilmansuodatin ja heikkokuntoinen moottori vaikeuttavat polttoaineen palamista tehokkaasti, mikä lisää kulutusta.

Auto kannattaa huoltaa ennen talven tuloa ja tarkistaa esimerkiksi ilmansuodattimet, sytytystulpat ja akun kunto. Näin voi varmistaa, että auto toimii optimaalisesti pakkasillakin. Kun auto on teknisesti hyvässä kunnossa, polttoaine palaa tehokkaammin ja kulutus pysyy alhaisempana myös kylmissä olosuhteissa.

Lähde: Neste, Motiva

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat