14.7.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: miten matkustaja voi pysäyttää auton, jos kuljettaja saa sairauskohtauksen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sairaskohtaukset ratissa eivät onneksi ole kovin yleisiä, mutta on hyvä varautua yllättäviin tilanteisiin. Tärkeintä on saada vaihde vapaalle ja ohjata auto turvallisesti sivuun. Kysymys: Jos kuljettaja saa sairauskohtauksen, miten vieressä istuva matkustaja voi pysäyttää auton? Miten toimitaan, kun kyseessä on joko manuaali- automaatti tai sähköauto?Varsinaiset sairaskohtaukset liikenteessä ovat suhteellisen harvinaisia. On kuitenkin tärkeää muistaa, että kuka tahansa, myös terve ja nuori kuljettaja voi nukahtaa rattiin, saada TIA-kohtauksen eli ohimenevän aivoverenkiertohäiriön tai kärsiä nestehukasta tai matalasta verensokerista. Näissä tilanteissa matkustajalla on merkittävä rooli auton turvallisessa hallinnassa ja pysäyttämisessä.Osissa tapauksista sairaskohtauksen on mahdollisista tunnistaa ennakko-oireista, joten on hyödyllistä opetella tunnistamaan yleisempien sairaskohtausten edeltäviä oireita. Kuitenkin joissain tapauksissa sairauskohtaukset tapahtuvat täysin odottamatta ja ilman ennakkovaroituksia – näissä tapauksissa ei siis kannata potea syyllisyyttä tai etsiä syntipukkia.Ennakointi auttaa varautumaan odottamattomiin tilanteisiin. Vaikka kuljettajan tajunnan menetys ajon aikana on melko harvinaista, se huolestuttaa ihmisiä. On hyvä miettiä etukäteen, miten toimia tällaisessa tilanteessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiten toimia, jos kuljettaja tuupertuu ratin taakse?Kaikkien autojen turvallisessa pysäyttämisessä pätee sama peruslogiikka: vaihde vapaalle, hätävilkut päälle ja auto sivuun. On kuitenkin autokohtaisia eroja ja asioita, jotka kannattaa huomioida.Eli ensimmäiseksi – laita vaihde vapaalle. Yleensä kuljettajan menettäessä tajuntansa tämä jää painamaan kaasupoljinta pohjaan ainakin hieman. Sen vuoksi on tärkeää irrottaa veto autosta. Sekä automaattivaihteisissa että manuaalivaihteisissa autoissa vaihteen voi siirtää N-asentoon, eli vapaalle, myös ajon aikana.Täyssähköautoissa ei ole perinteistä vaihteistoa, mutta yleensä niistä löytyy silti N-asento, jolloin auto rullaa vapaasti. Jos sitä ei ole mahdollista kytkeä, voi yrittää siirtää kuljettajan jalkaa pois kaasulta. Kannattaa huomioida, että kaasupolkimen nosto saattaa aiheuttaa voimakkaan jarrutuksen, etenkin jos vaihteenvalitsin on B-asennossa.Älä koske virtalukkoon tai auton avaimiin. Jos sammutat auton, ohjaus- ja jarrujärjestelmät kytkeytyvät pois päältä. Avaimen poistaminen lukosta aktivoi myös rattilukon.Kytke hätävilkut päälle. Nykyään tieliikennelaki sallii hätävilkut myös liikkuvassa autossa, jos on tarpeen varoittaa muita tienkäyttäjiä välittömästä vaarasta.Hallitse ohjausta harkiten. Matkustajan kannattaa koskea rattiin ainoastaan silloin, kun kuljettaja on täysin tiedoton ja/tai kyseessä on hätätilanne. Tärkeintä on hallita ohjausta sen verran, että auto pysyy tiellä tai se pystytään ohjaamaan turvallisesti sivuun välttäen henkilövahinkoja.Käsijarru ei ole hätäjarru. Jos autossa on perinteinen kahvamallinen käsijarru, sitä ei pitäisi kiskaista lujaa. Se voi aiheuttaa takajarrujen lukkiutumisen ja auton hallitsemattoman pyörähtämisen. Käsijarrukahvalla voi varovasti hidastaa autoa kevyesti nostamalla sitä, mutta äärimmäistä varovaisuutta on noudatettava.Myöskään sähköistä käsijarrua ei kannata käyttää, jos ei ole täysin varma sen toimintatavasta. Yleensä se ei edes kytkeydy vauhdista, mutta joissain uudemmissa autoissa se tekee hätäjarrutuksen.Ohjaa hidastuva auto tien sivuun tai sopivaan paikkaan. Teoriassa ketterä matkustaja voi painaa jarrupoljinta matkustajan paikalta, mutta tämä ei ole suositeltavaa, koska turvavyön irrottaminen voi aiheuttaa lisäriskin. Pysäyttäessä autoa tien sivuun on tärkeää valita sopiva paikka, jossa muut tienkäyttäjät eivät vaarannu.Huomioi kuljettajana ajokunto - matkustajana ole avuliasEtenkin pitkiä matkoja taittaessa matkustajan roolilla on suuri merkitys: omalla toiminnalla voi tukea kuljettajan turvallista ajamista ja jopa estää vaaratilanteen. Kuljettajan tulee saada keskittyä kunnolla ajamiseen. Navigaattorin, viihdejärjestelmien ja puhelimen käytön voi jättää matkustajan hoidettavaksi. Matkustajana on hyvä myös seurata välillä kuljettajan vireystilaa, ja tarvittaessa tarjoutua vaihtamaan paikkaa tai opastamaan taukopaikalle.On aina tärkeää kiinnittää huomiota ajokuntoon ennen lähtöä. Useimmissa tapauksissa sairaskohtaus antaa merkkejä etukäteen, ja kuljettaja ehtii hidastaa ja pysäyttää auton itse. Ajokunto voi heikentyä myös tilapäisesti, joten on tärkeää tunnustella omaa olotilaa ja peruuttaa ajosuunnitelma tarvittaessa.Jos terveydentila on heikentynyt äkillisesti tai pidempään sairauden seurauksena, on syytä harkita ajamista ja keskustella asiasta perheenjäsenten kanssa. Perheenjäsenten kannattaa myös oma-aloitteisesti ottaa läheisen ajokunto ja terveydentila rohkeasti puheenaiheeksi, jos on syytä huoleen.Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: Liikenneturva, Liikennevilkku Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: saako auton sisälle asentaa led-valoja? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?