19.10.2024

Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Nelivetoautojen jarrujen tarkastus katsastuksessa vaatii tarkkuutta, sillä kaikkia malleja ei voida testata tavallisessa jarrudynamometrissä.

Kysymys: Miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? On ollut joitain tapauksia, joissa nelivetoinen auto on hajonnut katsastuksessa, kun jarrut on tarkastettu jarrudynamometrissä.

Nelivetoisten autojen jarrujen tarkastaminen katsastuksessa vaatii erityishuomiota, ja väärin suoritettu testi jarrudynamometrissä voi aiheuttaa vaurioita auton voimansiirtoon. Traficom on antanut määräykset katsastuksessa käytettäviin tarkastusmenetelmiin. Lisäksi eri automerkit ovat laatineet mallikohtaisia ohjeita, jotka on otettava huomioon, kun jarrut testataan jarrudynamometrillä.

Traficomin määräys määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteista määrittelee, että nelivetoautojen jarruteho voidaan testata jarrudynamometrillä tai, jos dynamometrin käyttö ei ole teknisistä syistä mahdollista, hidastuvuusmittauksella koeajon aikana.

Dynamometrin käytössä on kuitenkin huomioitava ajoneuvon voimansiirtojärjestelmän rakenne, kuten jatkuva neliveto tai tasauspyörästön lukko, koska väärin suoritetut testit voivat vahingoittaa auton kalliita osia, kuten tasauspyörästöä tai kardaaniakseleita.

Jos dynamometrin käyttö ei ole mahdollista näiden teknisten rajoitusten vuoksi, Traficom sallii jarrujen tehon testaamisen vaihtoehtoisella tavalla, kuten hidastuvuusmittarilla, jotta voidaan määrittää jarrutuskerroin suhteessa suurimpaan sallittuun massaan koeajon aikana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yleisiä ohjeita jarrudynamometrin käytöstä

Nelivetoisten autojen valmistajat tai maahantuojat antavat usein tarkempia mallikohtaisia ohjeita jarrudynamometrillä testaamisesta, joiden avulla jarrut voidaan testata turvallisesti ilman vaurioiden riskiä. Valmistajan ohjeisiin voi sisältyä useita eri testausmenetelmiä ja suojatoimenpiteitä. Yleisimpiä menetelmiä nelivetojärjestelmän huomioon ottamiseksi ovat:

  • Ajoneuvo ei saa olla käynnissä: Joidenkin automerkkien ohjeissa saatetaan suositella, että moottori ei saa olla käynnissä jarrutestauksen aikana.
  • Nelivetojärjestelmän sulakkeen irrottaminen: Monet valmistajat suosittelevat sulakkeen irrottamista, joka hallitsee nelivetojärjestelmää, sillä se deaktivoi nelivedon ja mahdollistaa auton testaamisen kuin se olisi kaksivetoinen.
  • Testausaikaraja: Jarrujen testaaminen dynamometrillä on usein rajoitettu tiettyyn aikarajaan. Yleensä tämä on 15–20 sekuntia per akseli, ja koko testin tulisi kestää alle minuutin. Aikarajoituksen tarkoitus on suojata voimansiirtojärjestelmää pitkäaikaiselta rasitukselta.
  • Vapaarullat ei-testattavalle akselille: Jos dynamometrissä testataan vain yksi akseli kerrallaan, toisen akselin pyörien alle voidaan asettaa vapaarullat, jotka mahdollistavat toisen akselin pyörien vapaan pyörimisen.
  • Nelipyörädynamometri: Jos auto on jatkuvalla nelivedolla varustettu, voidaan käyttää nelipyörädynamometriä, jossa kaikki neljä pyörää pyörivät samanaikaisesti. Tämä menetelmä estää pyörien nopeuseroista aiheutuvat vahingot voimansiirrossa.
  • Dynamometrin rullien nopeus: Monien automerkkien ohjeissa mainitaan, että dynamometrin rullien nopeus ei saa ylittää tiettyä rajaa, usein 4–8 km/h. Alhainen nopeus estää nelivedon aktivoitumisen tietyissä automalleissa.
  • Neliveto pois käytöstä: Jos autossa on esimekiksi mekaanisesti kytkettävä alennusvaihde, tällöin on mahdollista kytkeä neliveto pois käytöstä ennen testauksen aloittamista.
  • Ajonvakautusjärjestelmän deaktivointi: Joissain tapauksissa ajonvakautusjärjestelmä on kytkettävä pois päältä ennen testaamista, jotta jarrut voidaan testata ilman, että järjestelmä häiritsee testin tuloksia. Ajonvakautusjärjestelmä voi puuttua jarrujen toimintaan ja estää tarkkojen mittaustulosten saamisen.

Lähteet: Nelivetoisten autojen jarrujen testaus dynamometrillä (Koivisto, Kuivala 2020), Traficom

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat