19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoautojen jarrujen tarkastus katsastuksessa vaatii tarkkuutta, sillä kaikkia malleja ei voida testata tavallisessa jarrudynamometrissä. Kysymys: Miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? On ollut joitain tapauksia, joissa nelivetoinen auto on hajonnut katsastuksessa, kun jarrut on tarkastettu jarrudynamometrissä.Nelivetoisten autojen jarrujen tarkastaminen katsastuksessa vaatii erityishuomiota, ja väärin suoritettu testi jarrudynamometrissä voi aiheuttaa vaurioita auton voimansiirtoon. Traficom on antanut määräykset katsastuksessa käytettäviin tarkastusmenetelmiin. Lisäksi eri automerkit ovat laatineet mallikohtaisia ohjeita, jotka on otettava huomioon, kun jarrut testataan jarrudynamometrillä.Traficomin määräys määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteista määrittelee, että nelivetoautojen jarruteho voidaan testata jarrudynamometrillä tai, jos dynamometrin käyttö ei ole teknisistä syistä mahdollista, hidastuvuusmittauksella koeajon aikana.Dynamometrin käytössä on kuitenkin huomioitava ajoneuvon voimansiirtojärjestelmän rakenne, kuten jatkuva neliveto tai tasauspyörästön lukko, koska väärin suoritetut testit voivat vahingoittaa auton kalliita osia, kuten tasauspyörästöä tai kardaaniakseleita. Jos dynamometrin käyttö ei ole mahdollista näiden teknisten rajoitusten vuoksi, Traficom sallii jarrujen tehon testaamisen vaihtoehtoisella tavalla, kuten hidastuvuusmittarilla, jotta voidaan määrittää jarrutuskerroin suhteessa suurimpaan sallittuun massaan koeajon aikana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYleisiä ohjeita jarrudynamometrin käytöstäNelivetoisten autojen valmistajat tai maahantuojat antavat usein tarkempia mallikohtaisia ohjeita jarrudynamometrillä testaamisesta, joiden avulla jarrut voidaan testata turvallisesti ilman vaurioiden riskiä. Valmistajan ohjeisiin voi sisältyä useita eri testausmenetelmiä ja suojatoimenpiteitä. Yleisimpiä menetelmiä nelivetojärjestelmän huomioon ottamiseksi ovat:Ajoneuvo ei saa olla käynnissä: Joidenkin automerkkien ohjeissa saatetaan suositella, että moottori ei saa olla käynnissä jarrutestauksen aikana. Nelivetojärjestelmän sulakkeen irrottaminen: Monet valmistajat suosittelevat sulakkeen irrottamista, joka hallitsee nelivetojärjestelmää, sillä se deaktivoi nelivedon ja mahdollistaa auton testaamisen kuin se olisi kaksivetoinen. Testausaikaraja: Jarrujen testaaminen dynamometrillä on usein rajoitettu tiettyyn aikarajaan. Yleensä tämä on 15–20 sekuntia per akseli, ja koko testin tulisi kestää alle minuutin. Aikarajoituksen tarkoitus on suojata voimansiirtojärjestelmää pitkäaikaiselta rasitukselta. Vapaarullat ei-testattavalle akselille: Jos dynamometrissä testataan vain yksi akseli kerrallaan, toisen akselin pyörien alle voidaan asettaa vapaarullat, jotka mahdollistavat toisen akselin pyörien vapaan pyörimisen. Nelipyörädynamometri: Jos auto on jatkuvalla nelivedolla varustettu, voidaan käyttää nelipyörädynamometriä, jossa kaikki neljä pyörää pyörivät samanaikaisesti. Tämä menetelmä estää pyörien nopeuseroista aiheutuvat vahingot voimansiirrossa. Dynamometrin rullien nopeus: Monien automerkkien ohjeissa mainitaan, että dynamometrin rullien nopeus ei saa ylittää tiettyä rajaa, usein 4–8 km/h. Alhainen nopeus estää nelivedon aktivoitumisen tietyissä automalleissa. Neliveto pois käytöstä: Jos autossa on esimekiksi mekaanisesti kytkettävä alennusvaihde, tällöin on mahdollista kytkeä neliveto pois käytöstä ennen testauksen aloittamista. Ajonvakautusjärjestelmän deaktivointi: Joissain tapauksissa ajonvakautusjärjestelmä on kytkettävä pois päältä ennen testaamista, jotta jarrut voidaan testata ilman, että järjestelmä häiritsee testin tuloksia. Ajonvakautusjärjestelmä voi puuttua jarrujen toimintaan ja estää tarkkojen mittaustulosten saamisen.Lähteet: Nelivetoisten autojen jarrujen testaus dynamometrillä (Koivisto, Kuivala 2020), Traficom Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on sopiva ilmanpaine renkaille ja miksi sillä on niin suuri merkitys? 5.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: kuka on vastuussa, jos auto on pysäköity osittain ulos ruudusta ja se kolhitaan? 28.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä kustannuksia tulee ottaa huomioon, kun pakettiauton muutoskatsastaa henkilöautoksi? 21.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako lataushybridin ajoakkua ladata ajossa polttomoottorilla? 14.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: onko itseajavat autot ratkaisu liikenteen ongelmiin vai lisäävätkö ne riskejä? 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 31.8.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: milloin on paras aika ostaa auto? 24.8.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko henkilöautosta poistaa AdBlue-järjestelmän muutoskatsastuksessa? 17.8.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: millaisia vaikutuksia on, kun autoon asentaa suoran pakoputken? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: ällönmakeaa mahan täydeltä - kullanvärinen Cadillac Escalade -limusiini 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 - Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?