19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoautojen jarrujen tarkastus katsastuksessa vaatii tarkkuutta, sillä kaikkia malleja ei voida testata tavallisessa jarrudynamometrissä. Kysymys: Miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? On ollut joitain tapauksia, joissa nelivetoinen auto on hajonnut katsastuksessa, kun jarrut on tarkastettu jarrudynamometrissä.Nelivetoisten autojen jarrujen tarkastaminen katsastuksessa vaatii erityishuomiota, ja väärin suoritettu testi jarrudynamometrissä voi aiheuttaa vaurioita auton voimansiirtoon. Traficom on antanut määräykset katsastuksessa käytettäviin tarkastusmenetelmiin. Lisäksi eri automerkit ovat laatineet mallikohtaisia ohjeita, jotka on otettava huomioon, kun jarrut testataan jarrudynamometrillä.Traficomin määräys määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteista määrittelee, että nelivetoautojen jarruteho voidaan testata jarrudynamometrillä tai, jos dynamometrin käyttö ei ole teknisistä syistä mahdollista, hidastuvuusmittauksella koeajon aikana.Dynamometrin käytössä on kuitenkin huomioitava ajoneuvon voimansiirtojärjestelmän rakenne, kuten jatkuva neliveto tai tasauspyörästön lukko, koska väärin suoritetut testit voivat vahingoittaa auton kalliita osia, kuten tasauspyörästöä tai kardaaniakseleita. Jos dynamometrin käyttö ei ole mahdollista näiden teknisten rajoitusten vuoksi, Traficom sallii jarrujen tehon testaamisen vaihtoehtoisella tavalla, kuten hidastuvuusmittarilla, jotta voidaan määrittää jarrutuskerroin suhteessa suurimpaan sallittuun massaan koeajon aikana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYleisiä ohjeita jarrudynamometrin käytöstäNelivetoisten autojen valmistajat tai maahantuojat antavat usein tarkempia mallikohtaisia ohjeita jarrudynamometrillä testaamisesta, joiden avulla jarrut voidaan testata turvallisesti ilman vaurioiden riskiä. Valmistajan ohjeisiin voi sisältyä useita eri testausmenetelmiä ja suojatoimenpiteitä. Yleisimpiä menetelmiä nelivetojärjestelmän huomioon ottamiseksi ovat:Ajoneuvo ei saa olla käynnissä: Joidenkin automerkkien ohjeissa saatetaan suositella, että moottori ei saa olla käynnissä jarrutestauksen aikana. Nelivetojärjestelmän sulakkeen irrottaminen: Monet valmistajat suosittelevat sulakkeen irrottamista, joka hallitsee nelivetojärjestelmää, sillä se deaktivoi nelivedon ja mahdollistaa auton testaamisen kuin se olisi kaksivetoinen. Testausaikaraja: Jarrujen testaaminen dynamometrillä on usein rajoitettu tiettyyn aikarajaan. Yleensä tämä on 15–20 sekuntia per akseli, ja koko testin tulisi kestää alle minuutin. Aikarajoituksen tarkoitus on suojata voimansiirtojärjestelmää pitkäaikaiselta rasitukselta. Vapaarullat ei-testattavalle akselille: Jos dynamometrissä testataan vain yksi akseli kerrallaan, toisen akselin pyörien alle voidaan asettaa vapaarullat, jotka mahdollistavat toisen akselin pyörien vapaan pyörimisen. Nelipyörädynamometri: Jos auto on jatkuvalla nelivedolla varustettu, voidaan käyttää nelipyörädynamometriä, jossa kaikki neljä pyörää pyörivät samanaikaisesti. Tämä menetelmä estää pyörien nopeuseroista aiheutuvat vahingot voimansiirrossa. Dynamometrin rullien nopeus: Monien automerkkien ohjeissa mainitaan, että dynamometrin rullien nopeus ei saa ylittää tiettyä rajaa, usein 4–8 km/h. Alhainen nopeus estää nelivedon aktivoitumisen tietyissä automalleissa. Neliveto pois käytöstä: Jos autossa on esimekiksi mekaanisesti kytkettävä alennusvaihde, tällöin on mahdollista kytkeä neliveto pois käytöstä ennen testauksen aloittamista. Ajonvakautusjärjestelmän deaktivointi: Joissain tapauksissa ajonvakautusjärjestelmä on kytkettävä pois päältä ennen testaamista, jotta jarrut voidaan testata ilman, että järjestelmä häiritsee testin tuloksia. Ajonvakautusjärjestelmä voi puuttua jarrujen toimintaan ja estää tarkkojen mittaustulosten saamisen.Lähteet: Nelivetoisten autojen jarrujen testaus dynamometrillä (Koivisto, Kuivala 2020), Traficom Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: saako auton sisälle asentaa led-valoja? 3.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten ajoasento säädetään oikein? 26.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko normaalia, että sähköauton akku purkautuu lepotilassa? 19.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, mikä jäähdytinneste sopii omaan autoon? 12.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: pitääkö sähköauton laturia tai latausporttia puhdistaa? 5.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä käytetyn moottoripyörän ostajan on hyvä tietää? 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 22.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tapahtuu, jos tankkaa vahingossa bensaa dieselautoon tai päinvastoin? 15.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi joidenkin autojen led-ajovalot häikäisevät enemmän kuin toisten? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”