13.10.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: miten selvitä talven lyhyistä ajomatkoista, kun verkkovirtaa esilämmitystä varten ei ole saatavilla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton polttomoottorin esilämmityksellä on etunsa, ja siihen on olemassa useampia ratkaisuja – myös akkulämmittimestä on apua käynnistykseen kylminä pakkasaamuina. Kysymys: Jos ei ole mahdollisuutta saada autoa lämmitykseen pistokkeen kautta ja autoa säilyttää taivasalla myös talvella, onko mitään tehtävissä, että auto kestäisi talven yli eikä tarvitsisi kärsiä aamuisista käynnistysongelmista? Jos ajotkin koostuvat lähinnä lyhyistä pätkistä (n. 15 min), käsittääkseni polttoainetoimisesta lisälämmittimestäkään ei silloin ole kovilla pakkasilla hyötyä, koska se vaatii pidemmän lämmitysajan eikä akku ehdi latautua. Kannattaako ostaa romu, joka kestää sen ajan kuin kestää vai voiko silmäillä uudempaa autoa ilman pelkoa, että tuhoaa sen ennenaikaisesti esilämmityspuutteen takia?Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan moottorin esilämmittämisellä on monia etuja. Sillä vaikutetaan moottorin kulumiseen, päästöihin, käynnistyvyyteen ja taloudellisuuteen. Sisätilojen esilämmittämisellä puolestaan parannetaan turvallisuutta, mukavuutta ja sähköautoissa – järkevästi toteutettuna – myös toimintamatkaa.Moottorin esilämmitykseen voidaan käyttää erilaisia ratkaisuja, kuten tyypillisesti verkkovirtaan kytkettäviä lohko- ja letkulämmittimiä, tai uudemmissa autoissa yleisesti käytettyä öljypohjan säteilylämmitintä.– Toistuva, lyhyt ajo talvikelillä, on ongelmallista polttomoottoriautolle – varsinkin, jos autoa ei saa piuhan päähän. Kylmän moottorin käynnistäminen kuormittaa akkua ja auton käynnistyttyä kylmän akun kyky ottaa vastaan auton laturin tuottamaa virtaa on käytännössä olematon, Vesalainen kertoo.Autoihin on saatavilla myös polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä, jotka eivät vaadi verkkovirtaa toimiakseen.– Polttoainetoimisella lisälämmittimellä auton saisi esilämmitettyä myös sellaisissa paikoissa, joissa sitä ei saa piuhan päähän. Toisin kuin kysymyksessä oletetaan, polttoainetoimisen lisälämmittimen käyttö ei vaadi pidempää lämmitysaikaa kuin verkkovirtaan kytkettävä säteily-, letku- tai lohkolämmitin – itse asiassa, sillä lämmitettäessä lämmitysaika on selvästi lyhyempi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuositellut lämmitysajat eri esilämmitysratkaisuilleSuositellut lämmitysajat sähkökäyttöisellä esilämmittimellä ovat:0,5–1 h, ilman lämpötilan ollessa 0–(-5 ˚C) 1–2 h, ilman lämpötilan ollessa -5–(-10) °C 2–3 h, ilman lämpötilan ollessa alle -10 ˚CSuositeltavaan lämmitysaikaan vaikuttaa sähkökäyttöisen lämmittimen tyyppi. Mikäli kyseessä on jäähdytinnestettä suoraan lämmittävä lohko- tai letkulämmitin, valitaan aikaikkunan lyhyempi lämmitysaika. Käytettäessä moottorilohkoa tai öljypohjaa lämmittävää säteilylämmitintä, valitaan annetun aikaikkunan pidempi lämmitysaika.Vastaavasti polttoainetoimisella lisälämmittimellä lämmitettäessä suositellut lämmitysajat ovat:10–15 min, ilman lämpötilan ollessa 0–(-5˚C) 15–20 min, ilman lämpötilan ollessa -5–(-10˚C) 20–30 min, ilman lämpötilan ollessa alle -10˚CKäytettävään lämmitysaikaan vaikuttavat lämmittimen teho ja auton moottorin sekä sisätilojen koko. Omaan autoon soveltuva lämmitysaika kannattaa hakea kokeillen annettujen aikaikkunoiden sisältä.Vesalainen huomauttaa, että polttoainetoiminen lisälämmitin käyttää kuitenkin virtaa auton akusta. Lämpö puhalletaan sisälle matkustamoon hyödyntäen auton omaa lämmityslaitteen puhallinta, joka luonnollisesti myös lisää virrankulutusta. Jos polttoainekäyttöistä lisälämmitintä käytetään toistuvasti ilman, että akku ehtii lämmitysten välissä kunnolla latautua, tyhjenee akku vähitellen siihen pisteeseen, ettei auto enää käynnisty. Ja vaikka auto käynnistyisikin, huonosti latautuneen akun jännite putoaa käynnistyshetkellä matalalle ja aiheuttaa herkästi myös vikakoodeja auton järjestelmään.Apua akkulämmittimestäVerkkovirralla toimiva akun ylläpitolaturi on Vesalaisen mukaan hyvä lisä. Ongelmana vain tahtoo olla, ettei kylmä akku kykene vastaanottamaan sen enempää ylläpitolaturin kuin auton omankaan laturin tuottamaa virtaa. Kysymyksessä kuvatussa käyttöympäristössä ei myöskään ollut verkkovirtaa saatavilla. Ongelmaan löytyy kuitenkin ratkaisu, akkulämmitin: lämmin akku kykenee vastaanottamaan ja luovuttamaan virtaa paremmin – myös lyhyillä matkoilla.Tyypillisimmät normaaliin autokäyttöön myytävät akkulämmittimet ovat joko verkkovirtakäyttöisiä, tai sitten ne hyödyntävät auton omaa latausjärjestelmää ajon aikana ja autoon asennettua verkkovirtalaturia auton ollessa paikoillaan. Molemmissa akun kylkeen tulee lämmitysvastus tai -vastukset ja niiden päälle lämpöeriste.– Kysyjän esittämässä tapauksessa verkkovirtaa ei ollut saatavilla tyypillisen ajomatkan kummassakaan päässä. Tällöin akkulämmitintyypeistä kannattaa valita auton omaa latausjärjestelmää hyödyntävä versio, joka kytkeytyy päälle, kun akun napajännite nousee. Näin tapahtuu, kun akkua aletaan ladata joko ylläpitolaturilla, auton ollessa pysäköitynä, tai auton omalla laturilla, ajon aikana. Lämmittimen ohjausyksikkö tarkkailee napajännitteen lisäksi ulkolämpötilaa eli akkua lämmitetään vain silloin, jos lämmitykselle oikeasti on tarvetta. Kun akun lataaminen lopetetaan eli auto sammutetaan tai ylläpitolataus kytketään pois päältä, myös akun lämmitys kytkeytyy automaattisesti pois päältä, Vesalainen selventää.– Alkuperäisessä kysymyksessä esitetty autonkäyttötapa on kuitenkin varsin haasteellinen. Varmimmin ongelmilta noissa olosuhteissa välttyy paitsi käyttämällä polttoainetoimista lisälämmitintä ja akkulämmitintä – myös hakeutumalla säännölliseesti sellaiseen paikkaan, jossa auton akkua on mahdollista ladata verkkovirtaan kytkettävällä akkulaturilla. Akkulaturin käytön sijaan toinen vaihtoehto on ajaa autolla kerran viikossa hieman pidempi matka, jolloin akkulämmitin ehtii lämmittää akun kunnolla ja tämän jälkeen vielä auton oma laturi ehtii ladata sitä riittävästi.Hyvin latautuneen akun ansiosta auto käynnistyy varmemmin kovillakin pakkasilla, vältytään alijännitteen aiheuttamilta turhilta vikakoodeilta ja pidennetään akun käyttöikää. Akun riittävä varaustila on myös edellytys nykyautojen päästöjä vähentävän start-/stop-automatiikan toiminnalle.Lataushybridi tai täyssähköauto soveltuisivat parhaitenJos taas pohtii auton vaihtoa eli uuden tai käytetyn hankintaa kysymyksessä kuvattuun tarpeeseen ja olosuhteisiin, Vesalainen neuvoo mahdollisuuksien mukaan harkitsemaan sellaista lataushybridiä tai sähköautoa, jossa esilämmittämiseen tarvittava virta otetaan auton ajoakuista.– Tämä luonnollisesti verottaa toimintamatkaa, mutta mahdollistaa liikkeellelähdön lämpimällä autolla lyhyenkin ajomatkan molemmissa päissä, ilman pelkoa käynnistysakun tyhjentymisestä. Lämmitysjärjestelmissä on kuitenkin autokohtaisia eroja, joten suosittelen perehtymään ja tutustumaan tarkasti kaupan kohteena olevan auton järjestelmien toimintaperiaatteeseen ennen ostopäätöksen tekoa.Tietenkin sekä lataushybridi että sähköautokin pitää saada säännöllisesti latautumaan, jotta ajoakusto saadaan täyteen ja sitä voidaan taas hyödyntää ajamiseen ja lämmittämiseen. Tämän voi kuitenkin hoitaa tarpeen tullen esimerkiksi julkisella latausasemalla, mikäli päivittäisen ajomatkan päissä, kotona tai töissä, ei ole latausmahdollisuutta.Teksti: Sini Ylivakeri Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti