13.10.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: miten selvitä talven lyhyistä ajomatkoista, kun verkkovirtaa esilämmitystä varten ei ole saatavilla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton polttomoottorin esilämmityksellä on etunsa, ja siihen on olemassa useampia ratkaisuja – myös akkulämmittimestä on apua käynnistykseen kylminä pakkasaamuina. Kysymys: Jos ei ole mahdollisuutta saada autoa lämmitykseen pistokkeen kautta ja autoa säilyttää taivasalla myös talvella, onko mitään tehtävissä, että auto kestäisi talven yli eikä tarvitsisi kärsiä aamuisista käynnistysongelmista? Jos ajotkin koostuvat lähinnä lyhyistä pätkistä (n. 15 min), käsittääkseni polttoainetoimisesta lisälämmittimestäkään ei silloin ole kovilla pakkasilla hyötyä, koska se vaatii pidemmän lämmitysajan eikä akku ehdi latautua. Kannattaako ostaa romu, joka kestää sen ajan kuin kestää vai voiko silmäillä uudempaa autoa ilman pelkoa, että tuhoaa sen ennenaikaisesti esilämmityspuutteen takia?Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan moottorin esilämmittämisellä on monia etuja. Sillä vaikutetaan moottorin kulumiseen, päästöihin, käynnistyvyyteen ja taloudellisuuteen. Sisätilojen esilämmittämisellä puolestaan parannetaan turvallisuutta, mukavuutta ja sähköautoissa – järkevästi toteutettuna – myös toimintamatkaa.Moottorin esilämmitykseen voidaan käyttää erilaisia ratkaisuja, kuten tyypillisesti verkkovirtaan kytkettäviä lohko- ja letkulämmittimiä, tai uudemmissa autoissa yleisesti käytettyä öljypohjan säteilylämmitintä.– Toistuva, lyhyt ajo talvikelillä, on ongelmallista polttomoottoriautolle – varsinkin, jos autoa ei saa piuhan päähän. Kylmän moottorin käynnistäminen kuormittaa akkua ja auton käynnistyttyä kylmän akun kyky ottaa vastaan auton laturin tuottamaa virtaa on käytännössä olematon, Vesalainen kertoo.Autoihin on saatavilla myös polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä, jotka eivät vaadi verkkovirtaa toimiakseen.– Polttoainetoimisella lisälämmittimellä auton saisi esilämmitettyä myös sellaisissa paikoissa, joissa sitä ei saa piuhan päähän. Toisin kuin kysymyksessä oletetaan, polttoainetoimisen lisälämmittimen käyttö ei vaadi pidempää lämmitysaikaa kuin verkkovirtaan kytkettävä säteily-, letku- tai lohkolämmitin – itse asiassa, sillä lämmitettäessä lämmitysaika on selvästi lyhyempi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuositellut lämmitysajat eri esilämmitysratkaisuilleSuositellut lämmitysajat sähkökäyttöisellä esilämmittimellä ovat:0,5–1 h, ilman lämpötilan ollessa 0–(-5 ˚C) 1–2 h, ilman lämpötilan ollessa -5–(-10) °C 2–3 h, ilman lämpötilan ollessa alle -10 ˚CSuositeltavaan lämmitysaikaan vaikuttaa sähkökäyttöisen lämmittimen tyyppi. Mikäli kyseessä on jäähdytinnestettä suoraan lämmittävä lohko- tai letkulämmitin, valitaan aikaikkunan lyhyempi lämmitysaika. Käytettäessä moottorilohkoa tai öljypohjaa lämmittävää säteilylämmitintä, valitaan annetun aikaikkunan pidempi lämmitysaika.Vastaavasti polttoainetoimisella lisälämmittimellä lämmitettäessä suositellut lämmitysajat ovat:10–15 min, ilman lämpötilan ollessa 0–(-5˚C) 15–20 min, ilman lämpötilan ollessa -5–(-10˚C) 20–30 min, ilman lämpötilan ollessa alle -10˚CKäytettävään lämmitysaikaan vaikuttavat lämmittimen teho ja auton moottorin sekä sisätilojen koko. Omaan autoon soveltuva lämmitysaika kannattaa hakea kokeillen annettujen aikaikkunoiden sisältä.Vesalainen huomauttaa, että polttoainetoiminen lisälämmitin käyttää kuitenkin virtaa auton akusta. Lämpö puhalletaan sisälle matkustamoon hyödyntäen auton omaa lämmityslaitteen puhallinta, joka luonnollisesti myös lisää virrankulutusta. Jos polttoainekäyttöistä lisälämmitintä käytetään toistuvasti ilman, että akku ehtii lämmitysten välissä kunnolla latautua, tyhjenee akku vähitellen siihen pisteeseen, ettei auto enää käynnisty. Ja vaikka auto käynnistyisikin, huonosti latautuneen akun jännite putoaa käynnistyshetkellä matalalle ja aiheuttaa herkästi myös vikakoodeja auton järjestelmään.Apua akkulämmittimestäVerkkovirralla toimiva akun ylläpitolaturi on Vesalaisen mukaan hyvä lisä. Ongelmana vain tahtoo olla, ettei kylmä akku kykene vastaanottamaan sen enempää ylläpitolaturin kuin auton omankaan laturin tuottamaa virtaa. Kysymyksessä kuvatussa käyttöympäristössä ei myöskään ollut verkkovirtaa saatavilla. Ongelmaan löytyy kuitenkin ratkaisu, akkulämmitin: lämmin akku kykenee vastaanottamaan ja luovuttamaan virtaa paremmin – myös lyhyillä matkoilla.Tyypillisimmät normaaliin autokäyttöön myytävät akkulämmittimet ovat joko verkkovirtakäyttöisiä, tai sitten ne hyödyntävät auton omaa latausjärjestelmää ajon aikana ja autoon asennettua verkkovirtalaturia auton ollessa paikoillaan. Molemmissa akun kylkeen tulee lämmitysvastus tai -vastukset ja niiden päälle lämpöeriste.– Kysyjän esittämässä tapauksessa verkkovirtaa ei ollut saatavilla tyypillisen ajomatkan kummassakaan päässä. Tällöin akkulämmitintyypeistä kannattaa valita auton omaa latausjärjestelmää hyödyntävä versio, joka kytkeytyy päälle, kun akun napajännite nousee. Näin tapahtuu, kun akkua aletaan ladata joko ylläpitolaturilla, auton ollessa pysäköitynä, tai auton omalla laturilla, ajon aikana. Lämmittimen ohjausyksikkö tarkkailee napajännitteen lisäksi ulkolämpötilaa eli akkua lämmitetään vain silloin, jos lämmitykselle oikeasti on tarvetta. Kun akun lataaminen lopetetaan eli auto sammutetaan tai ylläpitolataus kytketään pois päältä, myös akun lämmitys kytkeytyy automaattisesti pois päältä, Vesalainen selventää.– Alkuperäisessä kysymyksessä esitetty autonkäyttötapa on kuitenkin varsin haasteellinen. Varmimmin ongelmilta noissa olosuhteissa välttyy paitsi käyttämällä polttoainetoimista lisälämmitintä ja akkulämmitintä – myös hakeutumalla säännölliseesti sellaiseen paikkaan, jossa auton akkua on mahdollista ladata verkkovirtaan kytkettävällä akkulaturilla. Akkulaturin käytön sijaan toinen vaihtoehto on ajaa autolla kerran viikossa hieman pidempi matka, jolloin akkulämmitin ehtii lämmittää akun kunnolla ja tämän jälkeen vielä auton oma laturi ehtii ladata sitä riittävästi.Hyvin latautuneen akun ansiosta auto käynnistyy varmemmin kovillakin pakkasilla, vältytään alijännitteen aiheuttamilta turhilta vikakoodeilta ja pidennetään akun käyttöikää. Akun riittävä varaustila on myös edellytys nykyautojen päästöjä vähentävän start-/stop-automatiikan toiminnalle.Lataushybridi tai täyssähköauto soveltuisivat parhaitenJos taas pohtii auton vaihtoa eli uuden tai käytetyn hankintaa kysymyksessä kuvattuun tarpeeseen ja olosuhteisiin, Vesalainen neuvoo mahdollisuuksien mukaan harkitsemaan sellaista lataushybridiä tai sähköautoa, jossa esilämmittämiseen tarvittava virta otetaan auton ajoakuista.– Tämä luonnollisesti verottaa toimintamatkaa, mutta mahdollistaa liikkeellelähdön lämpimällä autolla lyhyenkin ajomatkan molemmissa päissä, ilman pelkoa käynnistysakun tyhjentymisestä. Lämmitysjärjestelmissä on kuitenkin autokohtaisia eroja, joten suosittelen perehtymään ja tutustumaan tarkasti kaupan kohteena olevan auton järjestelmien toimintaperiaatteeseen ennen ostopäätöksen tekoa.Tietenkin sekä lataushybridi että sähköautokin pitää saada säännöllisesti latautumaan, jotta ajoakusto saadaan täyteen ja sitä voidaan taas hyödyntää ajamiseen ja lämmittämiseen. Tämän voi kuitenkin hoitaa tarpeen tullen esimerkiksi julkisella latausasemalla, mikäli päivittäisen ajomatkan päissä, kotona tai töissä, ei ole latausmahdollisuutta.Teksti: Sini Ylivakeri Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi autostani kuuluu outoa ääntä? 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”