26.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko normaalia, että sähköauton akku purkautuu lepotilassa? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton akun purkautuminen lepotilassa on normaali ilmiö, johon vaikuttavat muun muassa lämpötila ja erilaiset taustalla toimivat järjestelmät. Kysymys: Olen huomannut, että sähköautoni virta vähenee auton ollessa lepotilassa noin 2 % vuorokaudessa. Ajokilometrejä on kertynyt vaivaiset 15000 km. Onko tämä akun purkautuminen normaalia?Sähköauto pysyy jossain määrin toimintavalmiudessa myös ollessaan pysäköitynä ja käyttämättömänä. Toiminnaltaan nykyaikainen sähköauto muistuttaa enemmän tietokonetta kuin perinteistä polttomoottoriautoa. Erilaiset järjestelmät, kuten akunhallinta, ohjelmistopäivitykset ja etäyhteydet, vaativat jatkuvaa, joskin pientä virransyöttöä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLämpötilan vaikutus akun purkautumiseenÄärilämpötilat vaikuttavat merkittävästi akun tehokkuuteen ja suorituskykyyn. Kylmällä säällä akun varaus voi laskea nopeammin, koska akun sisäinen vastus kasvaa ja elektronien liike hidastuu. Tämä vähentää energian tuottoa ja lyhentää toimintamatkaa. Kylmyys myös hidastaa akussa tapahtuvia kemiallisia reaktioita.Vastaavasti korkeat lämpötilat kiihdyttävät akussa tapahtuvia kemiallisia prosesseja, mikä nopeuttaa akun solujen rappeutumista ja alentaa akun kapasiteettia ajan myötä. Useimmissa sähköautoissa on kuitenkin lämpötilanhallintajärjestelmä, joka ylläpitää akun optimaalisia olosuhteita ja suojaa sitä äärilämpötilojen vaikutuksilta.Järjestelmien ja lisävarusteiden aiheuttama virrankulutusVaikka sähköauto olisi sammutettuna ja pysäköitynä, sen järjestelmät kuluttavat edelleen pieniä määriä energiaa. Tätä ilmiötä kutsutaan vampyyrikulutukseksi. Auton tietokoneet, anturit, ilmastointi, hälytysjärjestelmät ja viihdelaitteet voivat kaikki käyttää akkua pysäköinnin aikana, mikä johtaa akun varaustason vähittäiseen laskuun.Valmiustilat ja etäyhteydet, kuten mobiilisovellusten kautta tehtävä seuranta ja ohjaus, edellyttävät myös, että osa auton järjestelmistä pysyy jatkuvasti hereillä. Tämä lisää virrankulutusta, vaikkakin hyvin maltillisesti. Esimerkiksi Teslojen valvontajärjestelmä Sentry-mode lisää tiedetysti sähkön kulutusta.Akunhallintajärjestelmä ja itsepurkautuminenAkunhallintajärjestelmä (Battery Management System eli BMS) on tärkeä osa sähköauton akun suojaa ja ylläpitoa. Se valvoo akun kuntoa, estää ylilatauksen ja syväpurkauksen sekä tasapainottaa akkusolujen varaustasot mahdollisimman yhtenäisiksi. BMS-järjestelmä toimii myös auton ollessa pysäköitynä, mutta sen virrankulutus on yleensä hyvin vähäistä.Lisäksi kaikissa akkuissa ilmenee luonnollista itsepurkautumista, jolloin varaustaso laskee ajan myötä ilman ulkoista energiankulutusta. Vaikka modernien litiumioniakkujen itsepurkautumisnopeus on hyvin alhainen verrattuna vanhempiin akkutyyppeihin, pitkä seisonta-aika voi silti näkyä akun varaustasossa, ja se on hyvä huomioida erityisesti silloin, kun auto seisoo käyttämättömänä viikkoja tai kuukausia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMilloin kannattaa huolestua?Akun lievä purkautuminen lepotilassa on normaalia, mutta jos akun varaus kuitenkin vähenee auton seistessä selvästi yli 5–7 prosenttia vuorokaudessa ilman ilmeistä syytä, on syytä kääntyä huollon puoleen. Syynä voi olla esimerkiksi ohjelmistovika, oikosulku tai akunhallintajärjestelmän häiriö.Jos auton ajokilometrejä on kertynyt vain noin 15 000 ja lepotilassa purkautuminen pysyy noin kahdessa prosentissa vuorokaudessa, tilanne on täysin normaali. Jos purkautumisvauhti kasvaa tai auton toiminnassa ilmenee poikkeavuuksia, kannattaa ottaa yhteyttä huoltoon. Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 7.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi autostani kuuluu outoa ääntä? 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 24.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä autovakuutuksen hinta muodostuu? 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 10.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: saako auton sisälle asentaa led-valoja? 3.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten ajoasento säädetään oikein? 19.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, mikä jäähdytinneste sopii omaan autoon? 12.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: pitääkö sähköauton laturia tai latausporttia puhdistaa? 5.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä käytetyn moottoripyörän ostajan on hyvä tietää? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster