30.9.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: pitääkö vasta-asvaltoidulle tielle odottaa tiemerkintöjä viikkokaupalla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monia autoilijoita närästää, että uudenkarhea tienpinta ei saa heti asvaltoinnin valmistuttua kaistaviivoitusta pintaansa, keskeneräisyys kun tarkoittaa tavallista alhaisempaa nopeusrajoitusta. Autoilijoita närästää, että uudenkarhea eli vasta-asvaltoitu tienpinta jää joskus yllättävänkin pitkäksi aikaa odottamaan kaistamerkintöjä pintaansa. Jos kaistamerkinnät eli kansanomaisemmin maalattava keskiviivoitus ja/tai reunaviivat ovat tekemättä, on kyseisellä tieosuudella käytössä alhaisempi nopeusrajoitus kuin mihin tieluokka ja uusitun tien kunto ja ajettavuus antaisivat myöten.Mutta mikä on aikatavoite kaistamerkintöjen valmistumiselle? Vastaajaksi käy projektipäällikkö Niklas Nevalainen, joka työskentelee Kaakkois-Suomen ELY-keskuksessa, Eteläisellä hankinta-alueella, joka vastaa päällysteiden ja tiemerkintöjen hankinnasta Uudenmaan sekä Kaakkois-Suomen ELY-keskusten alueella.Millä aikatauluin teiden rakentamisessa tai kunnostamisessa edetään tiemerkintöjen suhteen, eli kuinka kauan kestää, että uusi asvalttipinta saa päälleen myös kaista- ja reunaviivoituksen?– Keskimäärin 1–2 viikon kuluessa siitä, kun päällystysurakoitsija ilmoittaa kohteen valmiiksi tiemerkintöjä varten, kun tehdään pelkät tiemerkinnät. Kun tehdään lisäksi täristävät herätejyrsinnät (esimerkiksi Valtatiellä 3) ja mahdolliset tiemerkintöjen upotusjyrsinnät, tiemerkintöjen teko kestää noin 2–3 viikkoa.Jos uudelta tiepäällysteeltä puuttuu viivoitus, kuinka tieosuuden nopeusrajoitus on alennettu?– Mikäli tiemerkinnät eivät ole päällystyksen jälkeen säilyneet, alennetaan nopeusrajoitukset pysyvän 100 km/h tieosuudella 80 km/h:ssa ja 120 km/h:ssa tieosuudella 100 km/h:ssa siihen saakka, kunnes tiemerkinnät ja reunatäyttö ovat valmiit, ellei kohdekohtaisesti toisin sovita. Kaksiajorataisilla teillä käytetään päällystämisen jälkeen tien pysyvää nopeusrajoitusta, jos tiemerkinnät säilyvät ennallaan. Erikseen sovittaessa pysyvää tiekohtaista rajoitusta käytetään myös silloin, kun uudelleenpäällystetyn ajokaistan tummempi väri osoittaa selkeästi eri ajokaistojen eron.Kuinka paljon autoilijoilta tulee yhteydenottoja/valituksia siitä, että jollakin tieosuudella viivoitus puuttuu kauan ja ajettavuutta hankaloittaa turhan alhainen nopeusrajoitus?– Palautetta tulee vuosittain jonkin verran liittyen puuttuviin tiemerkintöihin uudelleenpäällystyskohteilla sekä alennettuihin työnaikaisiin nopeusrajoituksiin. Palautteen määrä suhteessa alueen liikennemääriin on kuitenkin pieni ja suurin osa autoilijoista ymmärtää, että tiemerkintöjen tekeminen ottaa oman aikansa ja että keskeneräisellä kohteella nopeusrajoitus on alennettu, kunnes kohde on täysin valmis mukaan lukien tiemerkinnät ja reunatäytöt.Onko olemassa urakoitsijoita velvoittavia aikatavoitteita koska viivoitusten tulisi olla valmiita? – Tiemerkinnät hankitaan palvelusopimuksilla ja sopimuksiin on kirjattu välitavoitteet tiemerkintöjen tekemiselle. Päällystyskohteen tiemerkinnät tulee toteuttaa kahden tai kolmen viikon kuluessa siitä, kun tiemerkintäurakoitsija saa tiedon päällystyskohteen valmistumisesta. Kahden viikon aikaraja koskee tiemerkintöjen tekoa massavaatimusteille ja jos kohteelle tehdään ensin täristävät herätejyrsinnät, aikaraja on kolme viikkoa. Massavaatimusteistä poiketen maalivaatimusteillä tiemerkintöjen välitavoite on kolme viikkoa.Mitä ratkaisuja käytetään, jotta pimeällä autoilijat havaitsevat tielinjaukset vaikkei viivoitusmerkinnät ole vielä valmiina?– Päällystysurakoitsija on velvollinen merkitsemään 1.9. alkaen valmistuville päällystyskohteille tilapäiset kaistamerkinnät heijastavalla teipillä, jotta ajokaistat erottuvat pimeällä. Tämä tehdään turvallisuuden vuoksi ennen lopullisten tiemerkintöjen toteutusta.Niklas Nevalainen kertoo, että palvelusopimusten sisältö on pääpiirteissään samanlainen kaikissa tiemerkintöjä hankkivissa ELY-keskuksissa. Välitavoitteet on laadittu ELY-keskusten ja Väyläviraston yhteisessä asiantuntijaverkostossa.– Tavoitteena on, että valtakunnallisesti pelisäännöt olisivat yhtenäiset.Joitain eroavaisuuksia voi kuitenkin olla eri alueiden kesken– Sopimuksissa voi olla pieniä eroja alueellisten erityispiirteiden vuoksi sekä siksi, että sopimukset ovat monivuotisia, jolloin vanhemmissa sopimuksissa voi olla erilaisia kirjauksia. Välitavoitteet merkintöjen tekemiselle ovat kaikissa sopimuksissa lähtökohtaisesti samankaltaiset.Voidaanko tiemerkintöjen aikatavoitteista joustaa ja myöntää lisäaikaa?– Välitavoitteisiin voidaan myöntää lisäaikaa, mikäli välitavoitteen aikana on ollut vähemmän kuin seitsemän sateetonta päivää, sillä merkintöjä ei voida tehdä sateella tai märälle alustalle. Välitavoitteet on sanktioitu ja lisäksi käytössä on bonusmenettely, jolla kannustetaan urakoitsijaa tekemään merkinnät välitavoitteita nopeammassa ajassa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten ajoasento säädetään oikein? 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa