8.9.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: täytyykö linja-autossa käyttää turvavyötä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lähtökohtaisesti kuljettajan ja matkustajien tulisi käyttää linja-autossa turvavyötä, jos sellainen on istuinpaikalle asennettu. Kysymys: Jos paikallisliikenteen linja-autossa on turvavyöt, onko matkustajien ja myös kuljettajan käytettävä niitä?Turvavyön tarkoitus on suojella ihmisiä onnettomuuden sattuessa. Se pitää matkustajien lisäksi myös kuljettajan paikallaan onnettomuustilanteessa, mikä auttaa ehkäisemään vakavia vammoja.Kaikissa linja-autoissa on käytettävä turvavyötä tai muuta turvalaitetta, jos sellainen on istuinpaikalle asennettu. Turvavöiden käyttövelvoite linja-autoissa on ollut voimassa jo vuodesta 2006 alkaen, jolloin turvavyödirektiivin (2003/20/EY) määräykset tulivat voimaan.Tieliikennelain 90. §:n mukaan kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä istumapaikalle asennettua turvavyötä tai heidän liikkumistaan estävää muuta ajoneuvoon asennettua turvalaitetta:1) autossa;2) kolmipyöräisessä mopossa ja moottorikäyttöisessä kolmipyörässä;3) nelipyörässä, kevyessä nelipyörässä, raskaassa nelipyörässä ja maastoajoneuvossa;4) traktorissa ja moottorityökoneessa.Vaikka edellisessä kohdassa ei erikseen mainita linja-autoa, ajoneuvolaissa määritellään kuitenkin muun muassa tieliikennelaissa tarkoitetulla tiellä käytettävien ajoneuvojen luokitus. M- ja N-luokan ajoneuvot ovat 20. §:n mukaan autoja.Autot jaetaan seuraaviin alaluokkiin:1) M1-luokan ajoneuvo (henkilöauto);2) M2- ja M3-luokan ajoneuvo (linja-auto); 3) N1-luokan ajoneuvo (pakettiauto);4) N2- ja N3-luokan ajoneuvo (kuorma-auto).Tieliikennelaissa on muutamia poikkeuksia koskien turvavyön käyttövelvoitetta, mutta henkilökuljetusta ei mainita poikkeuksena. Poikkeukset turvavyön käyttöön voidaan sallia esimerkiksi postinjakajalle, jätteenkerääjälle tai traktorin kuljettajalle, jos turvavyön käytöstä on haittaa ajoneuvolla tehtävässä työssä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvavöiden asennusvaatimus vaihteleeUusissa linja-autoissa (M3) on pitänyt olla turvavyöt asennettuina kaikilla istumapaikoilla jo vuodesta 1999 lähtien. Vaatimus ei kuitenkaan koske paikallis- tai kaupunkiliikenteeseen suunniteltuja linja-autoja, joissa on paikkoja seisoville matkustajille.Turvavyön käyttövelvoitetta ei täten luonnollisesti ole, jos linja-autoon ei ole asennettu turvavöitä.Tieliikennelain mukaan linja-auton matkustajien on heidän matkansa alkaessa saatava tieto turvavyön käyttövelvollisuudesta kuljettajalta, rahastajalta, matkaoppaalta tai ryhmänjohtajaksi nimetyltä henkilöltä. Tiedon voi myös välittää audiovisuaalisin keinoin tai jokaiselta istumapaikalta selvästi näkyvällä kuvamerkillä.Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: Liikenneturva Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lisää aiheestaKysy autoista: onko laitonta pitää turvavyötä kainalon alla?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti