11.12.2020 Liikenne Lahden eteläinen kehätie: mistä se oikein kulkeekaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lahden eteläinen kehätie on juuri avattu liikenteelle. Tässä lisävalaistusta ja historiaa siihen, mihin ja miksi uusi väylä kartalla sijoittuu. Juuri valmistunut valtatie 12 -osuus Lahden ja Hollolan alueilla on kiinnostanut lukijoitamme siinä määrin, että aihetta koskevien juttujen oheen on kaipailtu kartta-aineistoa. Ymmärrämme hyvin, sillä kartan avulla on luonnollisesti helpompi hahmottaa, missä uusi väylä sijaitsee ja mitä kautta se kulkee. No, tässä se nyt on. Itse asiassa julkaisimme saman kartan jo laajassa juttusarjassamme tien rakentamisen vaiheista, muttei kertaus koskaan pahaa tee. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 25 liikennevaloa historiaan Lahden eteläinen kehätie on osa koko maan poikittain halkovaa valtatie 12:sta, joka muodostaa varsin monitahoisen tieverkon sarjan. Se alkaa länsirannikolta eli Raumalta ja kulkee Huittisten ja Sastamalan kautta Tampereen pohjoispuolitse Hollolaan sekä Lahteen ja edelleen Nastolaan asti ja Kouvolaan asti, missä tie jatkuu eteenpäin kohti itärajaa valtatie 6 -nimellä. Juuri tämän kokonaisuuden sujuvuuteen uusi Lahden eteläinen kehätie toi – ja tuo tulevaisuudessa yhä selvemmän – parannuksen, sillä se avasi yhden tien ahtaimmista pullonkauloista. Kun vanhalla tieosuudella välillä Soramäki–Joutjärvi on kaikkiaan peräti 25 liikennevaloristeystä suuntaansa, uudella tiellä niitä ei vastaavalla mitalla ole lainkaan. Ja kun osittain katuverkkoa muistuttava vanha osuus sisältää nopeusrajoituksia välillä 50–70 km/h, uudella päästellään talviaikaan kahdeksaakymppiä ja kesäisin Hollolan päässä jopa satasta. Iso ero ¬on myös risteyksissä, sillä kehätiellä ei ole ainuttakaan tasoliittymää. On siis selvää, että ajan ja vaivan säästö on merkittävä. Kolmas kerta toden sanoo Kuten graafista näkyy, kehätie ohittaa Lahden kaupungin sen eteläpuolelta. Jos tullaan Tampereelta päin, ensikosketus uuteen tiehen tapahtuu Hollolan Soramäessä. Kyseessä on oikeastaan jo kolmas kerta, kun tällä alueella on tehty suuria tietöitä. Ensin rakennettiin 1970-luvulla kantatie 54, joka ristesi tästä kohdin Riihimäelle; sitten tehtiin 1990-luvulla Tampereelle päin uusi moottoriliikennetieosuus, joka mylläsi valtatie 12:n ja edellä mainitun kantatie 54:n risteykset uuteen uskoon: ja nyt 2020-luvulla kaikki pistettiin taas uusiksi, kun tuo moottoriliikennetie sai jatkoa uuden kehätien muodossa. Kartassa Soramäen kohdalla näkyy hyvin katkoviivoin merkittynä, miten vanha valtatie 12 -linjaus on nyt maisemoitu näkymättömiin. Kaikki ennusmerkit antavat olettaa, että tämä nykyinen järjestely taitaa vihdoinkin olla se lopullinen… Siltojen yli, teiden ali Tienkäyttäjälle kehätien aloituspiste eli harppaus 1990-luvulta 2020-luvulle on varsin huomaamaton, sillä tie jatkuu suurin piirtein samanlaisena moottoriliikennetienä kohti Lahtea. Länsipäässään kehätie kulkee liki asumattomalla maaseudulla, jopa niin, ettei Nostavan eritasoliittymä vielä johda kuin yhdelle yksityistielle. Tänne saadaan kuitenkin aikanaan Hollolan kunnan kaavoittamia yhteyksiä muun muassa kuljetusyrittäjien tarpeisiin. Kun ollaan ylitetty kaksi suurta laaksosiltaa, Vähäjoen ja Luhdanjoen sillat, Lahden Okeroisissa kehätie alittaa aikaisemmin pahasti ruuhkautuneen Ala-Okeroistentien ja levittäytyy saman tien nelikaistaiseksi moottoritieksi. Pian ylitse menevät myös Helsingintie, joka 1980-luvun puoliväliin asti toimi vielä Nelostienä, sekä keskustan ja eteläosan kauppakeskittymät yhdistävä Uudenmaankatu, joka sekin levitettiin kehätietöiden myötä nelikaistaiseksi. Näiden lomiin sijoittuvat myös kehätien kaksi tunnelikokonaisuutta, Patomäki ja Liipola, joista jälkimmäinen on jo liki kilometrin mittainen. Lopuksi tullaan valtatie 4:n moottoritielle, jonka kanssa 12-tie kulkee hetken matkaa kehätiehankkeen yhteydessä rakennettuja lisäkaistoja pitkin, ja jatkaa sitten matkaansa Joutjärveltä kohti Nastolaa 1980-luvulla rakennettua leveäkaistatietä pitkin. Vaikka koko tieosuus on nyt avattu liikenteelle, niin pitkämatkalaisilta kuin paikallisilta menee vielä hetken aikaa tottua uuteen väylään ja sen mahdollistamiin reitteihin. Yksi asia on kuitenkin varma: matka Lahdessa ja Lahden ohi on aiempaa sujuvampi – minkä myös kartasta katsomalla voi selkeästi havaita. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus, Jussi Saarinen ja Väylä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa