24.10.2019 Liikenne Lahden eteläinen kehätie: koko kansan kehäväylä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lahden eteläinen kehätie on tällä hetkellä Suomen suurin käynnissä oleva tiehanke. Se sisältää melkein kaikki puolet, mitä suomalaisessa tienrakentamisessa ylipäätään voi tulla vastaan. Parhaillaan rakennettava Lahden eteläinen kehätie on paljon muutakin kuin pelkkä 120 000 asukkaan kaupungin ohittava väylä. Se on osa Etelä-Suomea halkovaa valtatie 12:ta – erittäin tärkeää poikittaisyhteyttä Varsinais-Suomesta Pirkanmaan kautta Kymenlaaksoon ja edelleen itärajalle. Uusi tie sijoittuu kaiken lisäksi kohtaan, missä se risteää vilkkaan, Uudeltamaalta Sisä-Suomeen johtavan valtatie 4:n kanssa. Nykyinen valtatie 12 kulkee ruuhkautuneena Lahden keskustan lävitse. Uusi tie on linjattu tuntuvasti etelämmäs, ja sujuvoittaa etenkin raskaan liikenteen kulkua oleellisesti. Myös lyhyen matkan liikenne hyötyy, kun kehätie rauhoittaa olemassa olevia teitä paikallisten käyttöön. Hollolan ja Lahden alueelle sijoittuva 13-kilometrinen kehätie käsittää 6 eritasoliittymää, kaksi maantietunnelia ja 32 uutta siltaa. Lisäksi korjataan neljä vanhaa siltaa. Kokonaisuuteen kuuluu myös valtatie 4:n moottoritien lisäkaistojen rakentaminen kehätien itäpäähän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi- ja nelikaistaista tietä Kehätien laajuudesta kertoo paljon se, että savotta on jaettu kahteen hankeosaan ja kolmeen urakkaan. Hankeosa 1A eli Hollolan Soramäestä Lahden Okeroisiin ulottuvaa osuus sisältää 7,2 kilometriä yksiajorataista eli kaksikaistaista tietä, joka on mitoitettu 100 km/h nopeusrajoitukselle. Hankeosa 1B:n eli Nikula–Kujala puolestaan tuottaa nelikaistaista, keskikaiteella varustettua kaupunkimoottoritietä 6,2 kilometrin verran. Nopeusrajoitus on tälle pätkälle mitoitettu lukemaan 80 km/h – syynä tunnelit sekä tiheässä olevat eritasoliittymät. Pakettiin sisältyy myös hankeosa 2 eli 3,1 kilometriä pitkän Lahden eteläisen sisäänmenoväylän eli Uudenmaankadun (maantie 167) parantaminen kaksiajorataiseksi. Tie yhdistää Helsinkiin vievän moottoritien ja Lahden keskustan, ja palvelee paikallisliikennettä myös asutuksen sekä suurten kauppaliikkeiden välillä. Oman mausteensa tuo rakennusympäristön vaihtelevuus. Hollolan puolella tietä tehdään lähes asumattomalle seudulle, kun taas Lahdessa työskennellään tiukasti asutuksen keskellä. Jopa vuoden etuajassa Hollolan kunta osallistuu kehätiehankkeeseen 2,8 prosentin siivulla, Lahden kaupungin osuus on 25,2 prosenttia, ja lopusta 72 prosentista vastaa Väylävirasto eli valtio. Yhteissumma kohoaa 275 miljoonaan euroon. Työllistävä vaikutus on keskimäärin reilut 400 henkeä läpi hankkeen rakentamisvaiheen. Kun ottaa huomioon sen, miten haastavaan ympäristöön tietä on tehty, tulosta on syntynyt nopeasti. Hollolan päässä rakentaminen alkoi huhtikuussa 2018, ja Lahden puolella pari kuukautta myöhemmin. Kehätien on tarkoitus valmistua ajokuntoon vuoden päästä, jolloin alkaa tunnelijärjestelmien testausvaihe. Jos kaikki menee suunnitellusti, alkuperäiseen budjettitekstiin nähden hanke saattaa siis olla jopa vuoden etuajassa. Nykyinen valtatie 12 jää Lahden ja Hollolan paikallisliikenteen käyttöön. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus ja Väylä Juttusarja Lahden kehätiestä Kattava kokonaisuus Lahden eteläisestä kehätiestä on luettavissa Moottorin 30.10. ilmestyvästä numerossa 11/2019. Ilmestymispäivästä (30.10.) lähtien voit ostaa sen sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta. Lue lisää: Osa 1: Lahden eteläinen kehätie: nelostien tietyösumppu poistuu jouluksi Osa 3: Lahden eteläinen kehätie: vanha väylä rekkojen tukkima Osa 4: Lahden eteläinen kehätie: silta yli koskemattoman korven Osa 5: Lahden eteläinen kehätie: ihmisten ja luonnon suojelua Osa 6: Lahden eteläinen kehätie: tunnelien lastentaudeista otettu opiksi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku