26.10.2019 Liikenne Lahden eteläinen kehätie: vanha väylä rekkojen tukkima Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valtatie 12 kulkee Päijät-Hämeen kohdalla pian uutta linjaa pitkin. Vanha, moniongelmainen väylä olikin jo korkea aika siirtää historiaan. Parhaillaan rakennettavan Lahden eteläisen kehätien alkutahdit luotiin jo 1960-luvulla, jolloin tielinjalle jätettiin aluevaraus. Nykyistä valtatie 12:ta päädyttiin kuitenkin vuosien saatossa parantamaan, leventämään ja jopa rakentamaan kokonaan uusi pätkä kaupungin kupeeseen, mutta nämä ratkaisut vanhenivat nopeasti. Lahti onkin jäänyt ainakin eteläisemmän Suomen suuremmista – ja vähän pienemmistäkin – kaupungeista viimeiseksi, jossa valtatie halkoo keskustan katuverkkoa. Paitsi, että läpikulkuliikenne sekoittuu Lahden ja naapurikunnan Hollolan paikallisliikenteen kanssa, autovirta joutuu noin 13 kilometrin matkalla taapertamaan peräti 25 liikennevalojen läpi! Niinpä liikenne ruuhkautuu monin paikoin – etenkin, kun raskaan liikenteen osuus vuorokausiliikenteestä pian poistuvalla valtatien välillä Soramäki–Joutjärvi on 7–11 prosenttia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maksaa itsensä takaisin Vaikka uusi tie ei luonnollisesti synny ilmaiseksi, sen lasketaan kurovan hintansa takaisin monessakin muodossa. Hyöty/kustannussuhde on noin 2,0, eli sijoitettu euro tuottaa kahden euron hyödyn. Se on tiehankkeelle poikkeuksellisen kova. Vertailun vuoksi ratahankkeissa päästään noin välille 1,0–1,5. Uuden tien nopeusrajoituksiksi on mitoitettu 80–100 km/h, mikä voittaa vanhan tien mennen tullen. Nykyisellä tiellä rajoitukset vaihtelevat välillä 70, 60 ja 50 km/h riippuen siitä, miten lähellä Lahden keskustaa ajetaan. Tiesuunnitelmavaiheessa onkin laskettu, että uutta kehätietä ajettaessa säästää 5–6 minuuttia vanhaan tielinjaukseen nähden, eikä tässä ole vielä huomioitu nykyisellä tiellä olevien liikennevalojen hidastavaa vaikutusta. Todellinen ajansäästö on siis etenkin ruuhka-aikoina selvästi suurempikin. Tämä alentaa merkittävästi yritysten kuljetuskustannuksia, ja vähentää myös päästöjä. Erikoiskuljetusten reititkin paranevat koko seudulla. Lisäksi valtatien poistuminen nykyiseltä paikaltaan parantaa asumisviihtyvyyttä niin melun, päästöjen kuin liikenteen sujuvuudenkin kannalta. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Juttusarja Lahden kehätiestä Kattava kokonaisuus Lahden eteläisestä kehätiestä on luettavissa Moottorin 30.10. ilmestyvästä numerossa 11/2019. Ilmestymispäivästä lähtien voit ostaa sen sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta. Lue juttusarjan muut osat: Osa 1: Lahden eteläinen kehätie: nelostien tietyösumppu poistuu jouluksi Osa 2: Lahden eteläinen kehätie: koko kansan kehäväylä Osa 4: Lahden eteläinen kehätie: silta yli koskemattoman korven Osa 5: Lahden eteläinen kehätie: ihmisten ja luonnon suojelua Osa 6: Lahden eteläinen kehätie: tunnelien lastentaudeista otettu opiksi Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku