26.10.2019 Liikenne Lahden eteläinen kehätie: vanha väylä rekkojen tukkima Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valtatie 12 kulkee Päijät-Hämeen kohdalla pian uutta linjaa pitkin. Vanha, moniongelmainen väylä olikin jo korkea aika siirtää historiaan. Parhaillaan rakennettavan Lahden eteläisen kehätien alkutahdit luotiin jo 1960-luvulla, jolloin tielinjalle jätettiin aluevaraus. Nykyistä valtatie 12:ta päädyttiin kuitenkin vuosien saatossa parantamaan, leventämään ja jopa rakentamaan kokonaan uusi pätkä kaupungin kupeeseen, mutta nämä ratkaisut vanhenivat nopeasti.Lahti onkin jäänyt ainakin eteläisemmän Suomen suuremmista – ja vähän pienemmistäkin – kaupungeista viimeiseksi, jossa valtatie halkoo keskustan katuverkkoa.Paitsi, että läpikulkuliikenne sekoittuu Lahden ja naapurikunnan Hollolan paikallisliikenteen kanssa, autovirta joutuu noin 13 kilometrin matkalla taapertamaan peräti 25 liikennevalojen läpi! Niinpä liikenne ruuhkautuu monin paikoin – etenkin, kun raskaan liikenteen osuus vuorokausiliikenteestä pian poistuvalla valtatien välillä Soramäki–Joutjärvi on 7–11 prosenttia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaksaa itsensä takaisinVaikka uusi tie ei luonnollisesti synny ilmaiseksi, sen lasketaan kurovan hintansa takaisin monessakin muodossa. Hyöty/kustannussuhde on noin 2,0, eli sijoitettu euro tuottaa kahden euron hyödyn. Se on tiehankkeelle poikkeuksellisen kova. Vertailun vuoksi ratahankkeissa päästään noin välille 1,0–1,5.Uuden tien nopeusrajoituksiksi on mitoitettu 80–100 km/h, mikä voittaa vanhan tien mennen tullen. Nykyisellä tiellä rajoitukset vaihtelevat välillä 70, 60 ja 50 km/h riippuen siitä, miten lähellä Lahden keskustaa ajetaan.Tiesuunnitelmavaiheessa onkin laskettu, että uutta kehätietä ajettaessa säästää 5–6 minuuttia vanhaan tielinjaukseen nähden, eikä tässä ole vielä huomioitu nykyisellä tiellä olevien liikennevalojen hidastavaa vaikutusta. Todellinen ajansäästö on siis etenkin ruuhka-aikoina selvästi suurempikin.Tämä alentaa merkittävästi yritysten kuljetuskustannuksia, ja vähentää myös päästöjä. Erikoiskuljetusten reititkin paranevat koko seudulla. Lisäksi valtatien poistuminen nykyiseltä paikaltaan parantaa asumisviihtyvyyttä niin melun, päästöjen kuin liikenteen sujuvuudenkin kannalta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Juttusarja Lahden kehätiestä Kattava kokonaisuus Lahden eteläisestä kehätiestä on luettavissa Moottorin 30.10. ilmestyvästä numerossa 11/2019. Ilmestymispäivästä lähtien voit ostaa sen sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta. Lue juttusarjan muut osat: Osa 1: Lahden eteläinen kehätie: nelostien tietyösumppu poistuu jouluksi Osa 2: Lahden eteläinen kehätie: koko kansan kehäväylä Osa 4: Lahden eteläinen kehätie: silta yli koskemattoman korven Osa 5: Lahden eteläinen kehätie: ihmisten ja luonnon suojelua Osa 6: Lahden eteläinen kehätie: tunnelien lastentaudeista otettu opiksi Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen