29.10.2019 Liikenne Lahden eteläinen kehätie: silta yli koskemattoman korven Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kokonaan uusia teitä tehdään tänä päivänä ani harvoin. Lahden eteläinen kehätie on kuitenkin poikkeus tästä säännöstä. Lahden eteläinen kehätie on länsipäässään jo varsin valmiin näköinen, vaikka se avataan liikenteelle aikaisintaan ensi vuonna. Tie on asvaltoitu, penkat siistitty ja valaisinpylväät pystytetty paikalleen. Täältä katsoen ensimmäinen eli kantatie 54:n eritasoliittymäkin on otettu osittain käyttöön. Vielä pari vuotta sitten maisemat näyttivät aika lailla erilaisilta, sillä paikalla kasvoi sankkaa metsää. Nykyään tällainen tienrakentaminen, missä väylää pusketaan kokonaan uuteen maastokäytävään, on hyvin harvinaista. Yleensähän tyydytään parantelemaan olemassa olevaa tietä, ja korkeintaan pahimpia mäkiä ja mutkia oiotaan. – Täällä on mukava tehdä hommia, kun ei tarvitse liikenteen seassa palloilla. Siitä tienrakentaja tykkää, kehätien projektipäällikkö Juha-Pekka Hämäläinen hymyilee. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiviaines hankkeen sisältä Kehätien, joka valmistuttuaan avaa yhden pullonkaulan tärkeällä valtatie 12:n osuudella, eräs erityispiirre ovat huimat korkeuserot – etenkin hankkeen Hollolan puoleisella osuudella, missä tietä tehdään lähes asumattomalle alueelle. Rakentamisessa on noudatettu omavaraisuusperiaatetta: kaikki räjäytetyt kalliot käytetään tienpohjana, eli ulkopuolelta tuodaan vain kantavan kerroksen parempilaatuisia kiviaineksia sekä asvaltointiin tarvittavat materiaalit. – Kokonaistaloudellisesti on kaikkein kannattavinta, että kivi löytyy hankkeen sisältä, ja siihen myös kaikessa tiesuunnittelussa tähdätään. On jopa edullisempaa puhkoa kallio kuin kuljettaa tiehen tarvittava aines muualta, Hämäläinen paljastaa. Paitsi kustannuksia, menetelmä vähentää myös liikenteen seassa tehtäviä kuljetuksia, kun kiviainesta voidaan siirrellä työmaan sisällä dumppereilla kohteesta toiseen. Suuria siltoja kaikille Länsipäässään tie ylittää Lahti–Riihimäki-rautatien Vähäjoen 230-metristä ylikulkusiltaa pitkin, ja heti perään on vuorossa hankkeen pisin, Luhdanjoen noin 280-metrinen teräsrakenteinen liittopalkkisilta. Juuri nämä laaksosillat ovat olleet yksi kehätien haastavimmista kohteista. Pisimmät paalut on juntattu noin 70 metriä maanpinnan alapuolelle, ja korkeimmat siltapilarit kohoavat noin 30 metriin. Siltojen väliin jää Patiokallion leikkaus. Yleissuunnitelmavaiheessa tähän kaavailtiin vielä tunnelia, mutta siitä luovuttiin kustannussyistä. Kallioleikkaus on paitsi edullisempi, keskimäärin myös nopeampi rakentaa. Kehätien korkeimmat kallioleikkaukset ovat 30-metrisiä. Louhimisen jälkeen kalliota lujitetaan, ettei irtokiviä putoaisi ajoradalle esimerkiksi veden jäätymisen aiheuttaman eroosion myötä. Miksei elementtitekniikalla? Kehätien itäpäässä Kujalassa sijaitsee betonikuutioiltaan hankkeen suurin silta, joka valettiin syyskuun lopulla. Kaareva ramppisilta on paitsi näkyvä maamerkki, myös tärkeä osa uutta väylää, sillä sitä pitkin liikenne virtaa aikanaan kehätieltä valtatie 4:n moottoritielle. Suunnatonta, käsipelin nikkaroitua puumuottia katsellessa tulee mieleen, että eikö siltaa voisi toteuttaa elementtitekniikalla – siis tuomalla valmiita paloja paikan päälle? – Itse asiassa kehätiellä on yksi elementtisilta, joka on teknisiltä ratkaisuiltaan ensimmäinen laatuaan Suomessa. Paikallavalut ovat meillä kuitenkin yleisempiä, sillä niiden avulla saa aikaan rakenteita, jotka soveltuvat kulloiseenkin kohteeseen, Hämäläinen toteaa. Kujalan siltaa ei olisi elementtitekniikalla voitu tehdä. – Se ei ollut missään vaiheessa edes vaihtoehtona. Sillan rakenne on tosi raskas, minkä lisäksi se on pitkä ja mutkalla. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Juttusarja Lahden kehätiestä Kattava kokonaisuus Lahden eteläisestä kehätiestä on luettavissa Moottorin 30.10. ilmestyvästä numerossa 11/2019. Ilmestymispäivästä lähtien voit ostaa sen sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta. Lue juttusarjan muut osat: Osa 1: Lahden eteläinen kehätie: nelostien tietyösumppu poistuu jouluksi Osa 2: Lahden eteläinen kehätie: koko kansan kehäväylä Osa 3: Lahden eteläinen kehätie: vanha väylä rekkojen tukkima Osa 5: Lahden eteläinen kehätie: ihmisten ja luonnon suojelua Osa 6: Lahden eteläinen kehätie: tunnelien lastentaudeista otettu opiksi Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt