29.10.2019 Liikenne Lahden eteläinen kehätie: silta yli koskemattoman korven Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kokonaan uusia teitä tehdään tänä päivänä ani harvoin. Lahden eteläinen kehätie on kuitenkin poikkeus tästä säännöstä. Lahden eteläinen kehätie on länsipäässään jo varsin valmiin näköinen, vaikka se avataan liikenteelle aikaisintaan ensi vuonna. Tie on asvaltoitu, penkat siistitty ja valaisinpylväät pystytetty paikalleen. Täältä katsoen ensimmäinen eli kantatie 54:n eritasoliittymäkin on otettu osittain käyttöön. Vielä pari vuotta sitten maisemat näyttivät aika lailla erilaisilta, sillä paikalla kasvoi sankkaa metsää. Nykyään tällainen tienrakentaminen, missä väylää pusketaan kokonaan uuteen maastokäytävään, on hyvin harvinaista. Yleensähän tyydytään parantelemaan olemassa olevaa tietä, ja korkeintaan pahimpia mäkiä ja mutkia oiotaan. – Täällä on mukava tehdä hommia, kun ei tarvitse liikenteen seassa palloilla. Siitä tienrakentaja tykkää, kehätien projektipäällikkö Juha-Pekka Hämäläinen hymyilee. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiviaines hankkeen sisältä Kehätien, joka valmistuttuaan avaa yhden pullonkaulan tärkeällä valtatie 12:n osuudella, eräs erityispiirre ovat huimat korkeuserot – etenkin hankkeen Hollolan puoleisella osuudella, missä tietä tehdään lähes asumattomalle alueelle. Rakentamisessa on noudatettu omavaraisuusperiaatetta: kaikki räjäytetyt kalliot käytetään tienpohjana, eli ulkopuolelta tuodaan vain kantavan kerroksen parempilaatuisia kiviaineksia sekä asvaltointiin tarvittavat materiaalit. – Kokonaistaloudellisesti on kaikkein kannattavinta, että kivi löytyy hankkeen sisältä, ja siihen myös kaikessa tiesuunnittelussa tähdätään. On jopa edullisempaa puhkoa kallio kuin kuljettaa tiehen tarvittava aines muualta, Hämäläinen paljastaa. Paitsi kustannuksia, menetelmä vähentää myös liikenteen seassa tehtäviä kuljetuksia, kun kiviainesta voidaan siirrellä työmaan sisällä dumppereilla kohteesta toiseen. Suuria siltoja kaikille Länsipäässään tie ylittää Lahti–Riihimäki-rautatien Vähäjoen 230-metristä ylikulkusiltaa pitkin, ja heti perään on vuorossa hankkeen pisin, Luhdanjoen noin 280-metrinen teräsrakenteinen liittopalkkisilta. Juuri nämä laaksosillat ovat olleet yksi kehätien haastavimmista kohteista. Pisimmät paalut on juntattu noin 70 metriä maanpinnan alapuolelle, ja korkeimmat siltapilarit kohoavat noin 30 metriin. Siltojen väliin jää Patiokallion leikkaus. Yleissuunnitelmavaiheessa tähän kaavailtiin vielä tunnelia, mutta siitä luovuttiin kustannussyistä. Kallioleikkaus on paitsi edullisempi, keskimäärin myös nopeampi rakentaa. Kehätien korkeimmat kallioleikkaukset ovat 30-metrisiä. Louhimisen jälkeen kalliota lujitetaan, ettei irtokiviä putoaisi ajoradalle esimerkiksi veden jäätymisen aiheuttaman eroosion myötä. Miksei elementtitekniikalla? Kehätien itäpäässä Kujalassa sijaitsee betonikuutioiltaan hankkeen suurin silta, joka valettiin syyskuun lopulla. Kaareva ramppisilta on paitsi näkyvä maamerkki, myös tärkeä osa uutta väylää, sillä sitä pitkin liikenne virtaa aikanaan kehätieltä valtatie 4:n moottoritielle. Suunnatonta, käsipelin nikkaroitua puumuottia katsellessa tulee mieleen, että eikö siltaa voisi toteuttaa elementtitekniikalla – siis tuomalla valmiita paloja paikan päälle? – Itse asiassa kehätiellä on yksi elementtisilta, joka on teknisiltä ratkaisuiltaan ensimmäinen laatuaan Suomessa. Paikallavalut ovat meillä kuitenkin yleisempiä, sillä niiden avulla saa aikaan rakenteita, jotka soveltuvat kulloiseenkin kohteeseen, Hämäläinen toteaa. Kujalan siltaa ei olisi elementtitekniikalla voitu tehdä. – Se ei ollut missään vaiheessa edes vaihtoehtona. Sillan rakenne on tosi raskas, minkä lisäksi se on pitkä ja mutkalla. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Juttusarja Lahden kehätiestä Kattava kokonaisuus Lahden eteläisestä kehätiestä on luettavissa Moottorin 30.10. ilmestyvästä numerossa 11/2019. Ilmestymispäivästä lähtien voit ostaa sen sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta. Lue juttusarjan muut osat: Osa 1: Lahden eteläinen kehätie: nelostien tietyösumppu poistuu jouluksi Osa 2: Lahden eteläinen kehätie: koko kansan kehäväylä Osa 3: Lahden eteläinen kehätie: vanha väylä rekkojen tukkima Osa 5: Lahden eteläinen kehätie: ihmisten ja luonnon suojelua Osa 6: Lahden eteläinen kehätie: tunnelien lastentaudeista otettu opiksi Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan