12.7.2023

Lähes valmis yhdeksännen polven Volkswagen Passat kasvaa joka suuntaan, mutta korimalleja tarjotaan puolet vähemmän

Miltei 15 senttimetrin lisäys koripituuteen tietää tilojen kasvua, mutta jatkossa Euroopan Volkswagen Passat on aina farmariauto.

Volkswagen esittelee Passat B9:ää medialle värikkäissä camo-kuvioissa lähes tuotantovalmiina prototyyppinä. Toimintatapa on VAG-konsernille viime ajoilta hyvin tuttu, viime aikoinahan olemme nähneet niin ikään tulevat Volkswagen Tiguanin ja Škoda Kodiaqin vastaavassa kuosissa. Kolmikkoa yhdistää paitsi suurin piirtein vastaavaksi aiottu julkistusajankohta, myös todella paljon asioita pintapeltien alla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uransa huipulla

Järjestyksessään yhdeksäs sukupolvi tulee olemaan peräti 30 miljoonaa kappaletta 50 vuoden aikana valmistetun perheauton viimeinen ainakin siinä muodossaan, jossa olemme sen tottuneet näkemään, pitkänokkaisena, polttomoottorisena... tuttuna ja turvallisena Passatina. Lähin suora seuraaja tulee olemaan sähköinen.

Jo nyt historiaan jää sedan-mallinen Passat Euroopan osalta. Jos siis Passatin muilla päämarkkinoilla eli Pohjois-Amerikassa (aiemmin) ja Kiinassa Passat on ollut aina yhtä kuin sedan, ei Euroopassa jatkossa saakaan muuta kuin farmaria. Volkswagenilla D-segmentin porrasperäisen virkaa toimittaakin nyt täyssähköinen ID. 7.

Kaikkein läheisintä sukua B9 tulee olemaan samaan syssyyn tuloillaan oleville Skoda Superbille (josta nähdään myös porrasperäinen vaihtoehto) sekä Audi A5:ksi nimensä vaihtavalle A4:n seuraavalle sukupolvelle, joka niin ikään pudottaa sedanin pois niin, että Avantin parina nähdään pelkästään A5 Sportback.

Naamion alta paljastuu tulevan Passatin ID-tyylinen keulailme.

Yhdessä kolmospolven Tiguanin kanssa Passat B9 tulee olemaan ensimmäinen konsernin uudistetulle isojen etuvetoautojen MQB Evo -alustalle rakentuva Volkswagen. Tämä tietää parannuksia liikkeen laatuun etenkin DCC-iskunvaimennuksen kautta, vaikka pohjimmiltaan alusta periytyykin B8:sta. Alustaan palaamme tarkemmin, kunhan B9 muutaman kuukauden sisällä kaikkine yksityiskohtineen julkistetaan.

5 senttiä lisää jalkatilaa, 690 litraa tavaratilaa

Tuleva Passat on koko mallihistorian suurin. MQB Evo venyy B9:n myötä niin, että auto kasvaa pituutta 144 millimetrillä 4,917 metriin, leveyttä kahdella senttimetrillä 1,852 metriin ja korkeutta seitsemällä millillä 1,482 metriin. Akseliväli on sekin venähtänyt 50 millimetrillä ja tulokseksi kirjataan 2,841 metriä.

Peräylitys on korostuneen pitkä.

Tuo akselivälin venytys on hyödynnetty kokonaisuudessaan takajalkatiloihin, jotka eivät aiemminkaan ole olleet lainkaan huonot, mutta jatkossa siis vielä viisi senttiä ruhtinaallisemmat.

Loput peräylityksen ja leveyden kasvuelementit näkyvätkin sitten tavaratilassa. B9:n kontin tilavuus on perusmuodossaan 690 litraa, missä on kasvua edeltäjään verrattuna kasvua 40 litraa ja takapenkit kaadettuna 1 920 litraa eli plus 140 litraa.

Ei uutta Volkswagenin tietoviihdenäyttöä ilman mainintaa asiakaslähtöisistä parannuksista. Kauttaaltaan uudistettu kojelauta tulee sisältämään täysdigitaalisen mittariston sekä 12,9- tai vaihtoehtoisesti 15-tuumaisen monitoiminäytön. Jälkimmäinen on leveydeltään peräti 38-senttinen.

Edelleen laajapohjainen moottoritarjonta

Vaikka ehkä runsaimmista vuosista (Passat W8, ym.) on saatettu ottaa laajapohjaisuudessa takapakkia, tulee polttomoottorisena jatkava B9 käsittämään jatkossakin bensiini-, diesel- ja lataushybridivaihtoehdot.

Volkswagen puhuu tiedotteessaan turbobensiineistä (TSI), turbodieseleistä (TDI), turbobensiineistä kevythybriditekniikalla (eTSI) sekä lataushybridistä (eHybrid), mutta ei vielä tässä vaiheessa erittele esimerkiksi tilavuuksia ja tehoja.

Voimme kuitenkin varsin turvallisin mielin vakoilla nämä tiedot pääpiirteissään Tiguanilta. Sen mukaan dieselpuolella mennään 2,0-litraisen- ja bensiinimalleissa puolestaan 1,5-litraisen moottorin voimalla. Mielenkiintoisin ennakkotieto voimalinjojen saralla liittyy lataushybridivoimalinjoihin, jotka tulevat käsittämään etu- ja nelivetoisen vaihtoehdon. Näistä tehokkaamman kerrotaan yltävän 200 kilowatin eli noin 270 hevosvoiman teholukemiin, siinä missä 150-kilowattinenkin tarjoaa vähän päälle 200 hevosvoiman lukemat.

Volkswagenin mukaan mainitut lataushybridit pystyvät jopa noin 100 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan, mikä tietysti tarkoittaa, että monien autoilijoiden päivittäiset tarpeet hoituvat pelkällä sähköllä, mikäli autoa vain muistaa roikottaa latauspistokkeessa. Tähän liittyen, pikalataus tasavirralla tulee myös lataushybrideihin mahdolliseksi.

Lähde ja kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat