20.9.2023

Laivaruletti pyörimään – Finnsiriuksen myötä Ruotsi saa tärkeän lisän kauppalaivastoonsa, kun Europalink palaa Malmön ja Travemünden välille

Naantalin ja Kapellskärin välillä on pian kaksi uutta ja ennennäkemätöntä laivaa, mikä tarkoittaa, että jo yksi reitillä aiemmin palvellut laiva on siirretty muihin tehtäviin. M/S Europalinkin siirtoa Ruotsin lipun alle on kiitelty länsinaapurissa, eikä enempää tai vähempää kuin huoltovarmuuteen liittyvistä syistä.

Viime viikon perjantaina Naantalin satamasta köytensä irroitti Finnlinesin uuden aikakauden hybridi-ro-ro M/S FinnsiriusMoottori oli vahvasti mukana utuusaluksen neitsytmatkalla Kapellskäriin ja takaisin Naantaliin.

Finnlinesin Naantali - Kapellskär -reitti on yksi tärkeimpiä linkkejä Suomen ja Ruotsin välillä. Tästä syystä reitillä on nähty Star-luokan laivoja, joka on tähän asti ollut yhtiön lippulaivaluokka. Finnsirius ottaa reitillä Star-luokkaa edustavan Europalinkin paikan, ja tämä siirtyy puolestaan Finnlinesin Etelä-Ruotsin ja Saksan väliseen liikenteeseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lippuvaltion vaihto miellytti Ruotsissa

Vuonna 2007 Italiassa valmistunut M/S Europalink (lausuttaneen saksalaisittain "oiropalink") liikennöi alun perin, ennen väliaikaista Naantali - Kapellskär -uraansa, nimenomaisesti Ruotsin linkkinä muuhun Eurooppaan. Nyt Europalink tekee siis paluun Malmön ja Travemünden väliselle osuudelle, joka vajaan yhdeksän tunnin matka-ajan puitteissa on taitettavissa edestakaisin vuorokauden aikaikkunassa.

- Olemme iloisia saadessamme Europalinkin jälleen Malmö–Travemünde-reitille ja tietenkin Ruotsin lipun alle. Keskitymme parhaillaan lisäämään kapasiteettia Ruotsin ja Saksan välisellä reitillämme sekä rahtiasiakkaiden että matkustajien osalta. Finnlinesin ydinliiketoimintaa ovat aina olleet rahtikuljetukset, mutta olemme ottamassa käyttöön uusia palvelukonsepteja myös matkustajille eri reiteillämme. Naantalin ja Kapellskärin välinen reitti on ollut ensimmäisenä vuorossa, mutta nyt haluamme parantaa myös Malmön ja Travemünden välistä linjaa, sanoo Antonio Raimo, linjajohtaja Finnlinesilta.

Maanantaina 18.9. Europalink sai myös virallisen asemanmuutoksen, kun sen lippuvaltio vaihdettiin Suomesta Ruotsiin Malmön satamassa järjestetyssä lippuseremoniassa. Alus ehti olla Suomen rekisterissä noin puolitoista vuotta. Tämä voi tuntua Ruotsin kaltaisen valtion kohdalla hieman yllättävältäkin, mutta tosiasiassa sillä on rekisterissä kansallisen huoltovarmuuden kannalta liian vähän kauppa-aluksia valtion kokoon nähden. Europalinkin myötä Finnlines on tehnyt oman osansa siinä, että ainakin kaikki sen operoimat alukset Malmöstä Saksan suuntaan ovat Ruotsin rekisterissä.

- Toivotan Europalink-aluksen lämpimästi tervetulleeksi Etelä-Ruotsiin, ja hienoa saada lisää aluksia Ruotsin lipun alle. Ruotsin kansallisessa alusrekisterissä on suhteellisen vähän kauppalaivoja verrattuna muihin Pohjoismaihin. Tämä vaikeuttaa huoltovarmuuden ylläpitämistä kriisitilanteessa. Siksi on erittäin myönteistä, että Finnlines ottaa vastuun siitä, että kaikki Malmön ja Saksan välisellä reitillä liikennöivät alukset purjehtivat Ruotsin lipun alla, luonnehtii Skoonen maakunnan aluehallituksen puheenjohtaja Carl Johan Sonesson. 

Kuten muun muassa M/S Viking XPRS:n taannoisesta lippuvaltion vaihdosta muistamme, laivan rekiseröinti ei ole missään mielessä pelkkä lippu peräkannella, vaan se vaikuttaa suuresti myös miehistöpolitiikkaan.

- Pyrimme aina olemaan paikallinen varustamo, vaikka olemme suuri konserni. Ruotsin lipulla varmistamme, että voimme palkata pätevää henkilökuntaa. Arvioimme, että lipunvaihto luo kaikkiaan noin 100 työpaikkaa, kehuu Finnlines Ship Managment AB:n toimitusjohtaja Thomas Doepel.

Finnlinesin seuraava laivaruletin pyöräytys on luvassa viimeistään tämän vuoden lopussa, kun Finnsiriuksen sisaralus Finncanopus aloittaa liikennöinnin sisarensa rinnalla. Tällä hetkellä juuri tuolla paikalla liikennöi muun muassa Europalinkin sisaralus M/S Finnswan.

Finnlinesin Moottorille kertomien tietojen mukaan myös Finnswanin tuleva sijoituspaikka on sama Malmö - Travemünde -reitti. Finnswan tulee nostamaan reitin kapasiteettia entisestään ollessaan Europalinkin tavoin Star-luokan alus. Mutta miltähän Suomen Joutsen näyttäisi Ruotsin lippuun sonnustautuneena?

Lähde: Finnlines Kuvat: Finnlines, Moottorin arkisto, Benjamin Helander, Finnlines Teksti: Benjamin Helander

a:4:{i:0;s:6:"145469";i:1;s:6:"145246";i:2;s:6:"129306";i:3;s:6:"127866";}

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat