4.12.2022 Ajoneuvot Lamborghini Huracán Sterrato on aggressiivinen, korotettu superauto – on siinä muutakin perin historiallista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Samalla kun vielä vähän pähkäilemme mistä Sterratossa itse asiassa on kysymys, todettakoon, että puhtaasti polttomoottoroitujen Lamborghinien aika tulee tämän myötä päätökseensä. Anteeksipyytelemättömän rosoinen Sterrato kääntää vuodesta 2014 valmistetun Huracánin kellon pikku hiljaa ehtoon puolelle, mutta vielä on aikaa ottaa V10:llä varustetusta Lamborghinista kaikki ilo irti - nyt myös asfaltin ulkopuolella.Gallardon seuraajana Huracán on ollut Lambon superautoista se kevyempi V10-härkä. Suuremman V12-härän, Aventadorin, tuotantotaival taputeltiin jo, eikä se tule saamaan enää ainakaan täysin vastaavaa täysin polttomoottorista seuraajaa. Miami Art Basel -taideshow'ssa debytoinut Huracán Sterrato jääkin siis paitsi viimeiseksi V10-Lamboksi VW-konsernin lopettaessa kyseisen voimanlähdemuodon, myös viimeiseksi täysin mäntien varassa kulkevaksi Lamborghini-malliksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMäärittelykysymysHuracán Sterrato syntyi crossover-buumin keskellä, muttei se siihenkään lokeroon suoraan sovi. Crossover-buumin ansiosta superautomaailma vain on valmis vastaanottamaan näitä rallihenkisiä tulokkaita, kuten suoraan seikkailurallihistoriasta ammentaneen Porsche 911 Dakarin, ja nyt tämän. Saman konsernin eri ääripäinä Porsche ja Lamborghini ovat varmasti konsultoineet toisiaan Dakarista ja Sterratosta kahvikupposen äärellä.Huracán Sterratoa valmistetaan vain 1 499 kappaletta, joten tilauksen tekemisellä saattaa olla jo hiukan kiire.Sterratoa on itse asiassa jo vuosia uumoiltu ja pohjustettu. Mallin lisänimi Sterrato on maskuliinimuoto italian kielen ilmaisusta "strada sterrata", joka merkitsee hiekkatietä tai huonokuntoista tietä. Suomessa sen voi kääntää siis ihan vain "tieksi", jos pieni kevennys sallitaan tähän väliin.Paino sanalla ralliVahvan rallihenkinen Huracán Sterrato on siis superauto, joka pärjää myös - tai on kotonaan - kaukana asfalttiratojen tai parrasvalojen ulkopuolella. Lamborghini on kehittänyt Sterraton perusmallisen Huracánin pohjalta, ja tehoa Lambon viimeisestä V10:stä irtoaa pyöreät 600 hevosvoimaa. Kiihtyvyys nollasta sataan on ralliautossa ehkä ajettavuutta vähäpätöisempi lukema, ja Sterrato suoriutuu siitä 3,4 sekunnissa, mikä on niin sanotusti ookoo-tulos. Huippunopeus 260 km/h ei ole sieltä superautojen huipulta, mutta maastorenkaat sanelevat tässä tapauksessa paljon.Huracánin asfalttimalleihin verrattuna erityisiä ajotiloja on yksi lisää, kun joukkoon on lisätty "rally", joka nimenä kertoo itsestään samalla paljon ja vähän.Erotu massasta!Ei ole epäilystäkään, etteikö Sterratoa erottaisi paitsi kaikista muista superautoista, myös muista Huracán -malliversioista, joita onkin kahdeksan vuoden aikana siunaantunut jonkin verran. Sterrato todellakin erottuu massasta, mikä on ilman muuta eräs superauton ostajan tärkeimmistä tavoitteista. Sterratossa on rohkeat pyöränkaaret, jotka peittävät kummankin akselin kasvanutta raideleveyttä, edessä 30- takana 34 millimetriä. Ominaisuus vakauttaa Lamboa entisestään epätasaisella pinnalla pikataivallettaessa. Kaaret on pultattu kiinni, ja pultit jätetty luonnollisesti näkyviin. Keulassa ja takadiffuusorissa on tehty työtä pienempien ylityksien eteen ja keulan alta löytyy jopa pohjapanssari, johon kivet saavat huoletta ropista. Kattokiskoille voi uskoa taakkatelineen, ja esimerkiksi teltan.Silkkoja ralliviittauksiakin löytyy. Paitsi että keulalla on komea lisävalopari, löytyy katolta ralliautoille tyypillinen ilmanottoaukko, joka ottaa moottorille ilmaa hiekkapölystä vapaalta alueelta. Keskimoottorisuus huomioon ottaen yksityiskohta muistuttaa erityisesti Lancia Stratos Rallya, joka oli yksi ensimmäisistä innovaation käyttöönottajista Rally Safarissa 1976.Sterrato kulkee 44 millimetriä asfalttia nieleviä Huracáneja korkeammalla. Tästä sitä voidaan hydraulisesti nostaa vielä 40 milliä lisää. Kaikki tietävät ne kiusalliset tilanteet, joissa superautoa ryömitetään etananvauhtia hidastetöyssyn tai kanttikiven yli, ja silti hiilikuitu rohisee asfalttiin. Varmasti vähintäänkin näissä tilanteissa Huracán Sterrato on superautojen kuningas.Lähde ja kuvat: Lamborghini Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 15.11.2024 Kuolonkolarit Väsymys ratissa aiheuttaa kuolonkolareita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä