4.5.2023 Autoilu Lataa autosi ilmaiseksi ja tue kehitystä – VTT tutkii latausta Otaniemessä VTT:n erikoistutkija Marko Paakkinen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teknologian tutkimuskeskus VTT pyrkii ottamaan kehityskentän haltuun myös sähköautojen latauksessa. Lataustietojen lisäksi VTT:tä kiinnostavat teknologiat ja kumppanit. Espoon Otaniemessä sijaitsevan VTT:n Futurehub-päärakennuksen pihalla odottaa kahdeksan uuden uutukaista sähköautojen latauspaikkaa. Suurtehoisia latauspisteitä on kaksi ja niissä nököttävät Kempowerin tutut latauspisteet. Sen lisäksi löytyy kuusi AC-latauspistettä 22 kW maksimiteholla.Latauskenttä on nyt avattu julkiseen käyttöön kenelle tahansa kiinnostuneelle. Sähköä saa kännykällä täytettävää tietolomaketta vastaan: mikä auto on kyseessä ja millaisessa käytössä.Marko Antila VTT:ltä.VTT:n Marko Antila valottaa, että sinänsä tavallisen näköisen latauspaikkakentän salaisuus piilee rakenteissa. Omien latauspaikkojen lisäksi sähköt on vedetty valmiiksi kuuteen muuhun latausruutuun, joissa voidaan kokeilla erilaisia latausratkaisuja.Paikkoihin otetaan myös yhteistyökumppaniyrityksiä ja ensimmäiset pilottikokeiluja tekevät yritykset ovat jo mukana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeasti päivitettävä ratkaisuBetonikansirakenteen ansiosta koko latauskenttä on päivitettävissä nopeassakin tahdissa, jos lataustehoja tarvitsee nostaa tai infraa päivittää. VTT:n Marko Paakkinen mainitsee muun muassa mahdollisuuden kokeilla akkupohjaista sähkön välivarastoa ja 2025 arvioitua yhteyttä VTT:n omaan älykkään sähköverkon Smart Grid Labiin.Toinen mielenkiintoinen kokeilukohde on langaton lataus ja latauspisteille on tehty varaus langattoman latauksen alustalle, joka asennetaan kentälle vuoden 2023 aikana.Testauksessa myös kyberturvallisuusFuturehubin kahdeksan paikan latauskentällä ei toki yksin pitkälle pötkitä, minkä takia projekti on osa Otaniemen ja Espoon alueen Zemhub-latauskenttäpilotteja. Varsinaisen lataamisen sähkötekniikan ja eri latausmuotojen (työpäivä, asiointi, työkoneiden, raskaan kaluston ja V2G eli autosta verkkoon tapahtuvan latauksen) lisäksi latauspiloteissa kokeillaan latausratkaisujen kyberturvallisuutta.Kaksi startupia mukanaLatauskentälle on saatu mukaan kaksi startupyritystä, jotka ovat KotiCharge ja iPark.KotiChargen kontolla on kokeilu, jonka keskiössä on automaattisen latauksen aloittaminen rekisterinumeron perusteella. Latauskentälle asennetaan kamera, joka lukee rekisterinumeroita. Jos autoilijalla on sopimus, käynnistyy lataus automaattisesti, kun kytkee kaapelin autoon. Kokeilu koskee latauskentän kahta ABB:n AC-laturia.iPark pilotoi maksujärjestelmää, joka integroidaan VTT:n QR-koodilla toimivaan latauksen käynnistykseen. iPark tulee ohjaamaan loppuja latauskentän antureita (Kempower, 4 x Keba).Lataus tulee olemaan ensi alkuun ilmaista, mutta kun startup-yritykset saavat palvelunsa avattua, lataus tulee muuttumaan maksulliseksi. Pilotointivaihe kestää vuoden ajan.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lähteet: VTT, KotiCharge, iPark Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 10.6.2025 Autoilu Mercedes-AMG puolustaa mestaruuksiaan GT World Challenge Europe -sarjassa 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!