3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki – voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? Teksti Benjamin Helander Kuva Boeing, Airbus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maaliskuussa 2024 täysin rutiininomainen mannertenvälinen lento muuttui hetkessä painajaiseksi ilman teknistä vikaa, sään vaikutusta, lentäjän/lennonjohdon virhettä tai tahallisuutta. Vaaratilanteet tai onnettomuudet ilmailussa ovat nykyään onneksi äärimmäisen harvinaisia, mutta kun sellaisia tapahtuu, yleensä merkittävä syy tai taustatekijä löytyy teknisestä viasta koneessa, sään ja ympäristön vaikutuksesta, virheestä koneen tai lentoliikenteen ohjauksessa tai sitten jonkinasteisesta tahallisuudesta. Millään näistä ei kuitenkaan ollut suoraa ratkaisevaa roolia LATAM Airlinesin lennolla 800 maaliskuun 11. päivänä 2024, kun Boeing 787-9 Dreamliner (rek. CC-BGG) lähti matkalentokorkeudessa äkkiarvaamatta syöksyyn aiheuttaen eriasteisia vammoja 50:lle koneen matkustajista. Tapaus luokiteltiin onnettomuudeksi (engl. accident), mutta onneksi jokainen koneessa ollut selvisi siitä lopulta hengissä. LATAM kulki vielä joitakin vuosia sitten LAN Airlinesin nimellä. Yhtiö on Latinalaisen Amerikan ehkäpä merkittävin lentoyhtiö, ja sillä on tytäryhtiöitä suurimmassa osassa Etelä-Amerikan maita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTapahtumien kulkuChileläisen LATAM Airlinesin jokapäiväinen reittilento LA800 lähtee aamulla Australian Sydneystä päämääränään Chilen Santiago. Matkalla tehdään aikataulun mukainen välilasku Uuden-Seelannin Aucklandissa ennen valtaisan eteläisen Tyynenmeren ylitystä. Sydneystä Santiagoon on matkaa yli 11 000 kilometriä, ja ilmassa ollaan yhteensä noin 14 tuntia. Maaliskuun 11. päivänä lento LA800 oli 41 000 jalan matkalentokorkeudessa Tasmaninmeren yllä noin tunnin matkan päässä Aucklandista, kun se lähti täysin arvaamatta putoamaan voimakkaasti. Kone menetti muutamassa sekunnissa noin 300 jalkaa eli miltei sata metriä korkeutta. Se ei välttämättä kuulosta paljolta koneen lentokorkeuteen nähden, mutta 800 kilometrin tuntinopeudessa tuollaisen liikkeen aiheuttamat G-voimat koneessa nousevat sen kokoon nähden valtaviksi. Näin ollen kaikki matkustajat ja matkustamohenkilökunnan jäsenet, jotka eivät olleet turvavöissä, sinkoutuivat matkustamon kattoon. Tuossa absurdissa tilanteessa 50 ihmistä oli liimautuneena koneen kattoon, ja kattopaneeleita irtosi iskujen voimasta. Osa tuijotti silmästä silmään yläpuolelleen useamman penkkirivin päästä sinkoutuneita kanssamatkustajia. Jotkut matkustajat kirjoittivat jo jäähyväisviestejään. Tilanteen jälkeen lentäjät lähettivät hätäkutsun. Loukkaantuneiden määrä oli suuri, eikä koneen mahdollisista vaurioistakaan voitu olla täysin varmoja, joten Aucklandin lentoaseman pelastuspalvelut odottivat konetta täydessä valmiudessa. LA800 laskeutui Aucklandiin turvallisesti, ja paikallinen lääkintähenkilökunta hoiti paikan päällä 50 loukkaantunutta. Heistä 12, mukaan lukien kolme matkustamohenkilökunnan jäsentä, vietiin sairaalahoitoon, ja muutaman tila oli vakava. Loukkaantuneiden vammat olivat ruhjeita, mustelmia, luunmurtumia ja -katkeamisia sekä niska- ja päävammoja. Kukaan, joka käytti turvavyötä, ei loukkantunut. Istuinvyö kannattaa ehdottomasti pitää kiinni aina kun mahdollista, ihan jo turbulenssivaaran takia. Turvavyö pelasti henkiä aiemmin tammikuussa 2024, kun Alaska Airlinesin Boeing 737 MAX:ista irtosi ovipaneeli. Valtava imu olisi vetänyt sen ympärillä istuneita matkustajia ulos koneesta mikäli he eivät olisi olleet vöissä. LATAM:in koneessa oli 263 matkustajaa ja 9 miehistön jäsentä eli yhteensä 272 henkeä, edustaen monia eri kansallisuuksia. Jo vakavimmin loukkaantuneiden 12 henkilön joukkoon mahtui Australian, Brasilian, Chilen, Ranskan ja Uuden-Seelannin kansalaisia. Kone jäi onnettomuuden jälkeen muutamaksi päiväksi Aucklandiin, ja matkustajat uudelleenreititettiin kohteeseensa. CC-BGG lennettiin alustavien tutkimusten sekä tarkistusten jälkeen Santiagoon jatkotutkimuksia sekä matkustamon puhdistusta ja korjauksia varten. Alustavana syynä lentäjän istuimen tahaton liikahdusKun tullaan onnettomuuden tutkintaan, päävastuu siitä on Chilen DGAC:illa eli Dirección General de Aeronáutica Civilillä, paikallisella ilmailuviranomaisella. Sen alustavan raportin mukaan onnettomuuden syy löytyisi kapteenin istuimen tahattomasta eteenpäin liikahtamisesta. Myös koneen valmistusmaan eli USA:n NTSB:llä on asiassa rooli ennen lopullisen raportin julkistusta. Etäisyyssäädinten luukut näkyvät (tässä kuvassa osittain) istuinten runkojen yläreunassa. Mukana on tekstejä, joissa muistutellaan, milloin istuimet tulee pitää missäkin asennossa. Boeingin pressikuvassa on All Nippon Airwaysin Dreamliner-lentäjiä. DGAC:in laatima alustava raportti on sen kannalla, että lentäjille ruokaa tuonut matkustamohenkilökunnan jäsen olisi tullut vahingossa painaneeksi kapteenin istuimen etäisyyden sähköistä säädintä, jolloin istuin tai lentäjän jalka on lähtenyt työntämään ohjainta ja saanut autopilotin pois päältä. Lentäjän komennot voittavat aina hierarkiassa autopilotin, tahattomatkin sellaiset. Dreamlinerin istuimen etäisyyden säädin on kyllä suojattu luukulla, mutta mikäli luukku on löysällä, voi vahinkopainallus olla tutkinnan mukaan mahdollinen. Säällä tai millään muullakaan ulkopuolisella asialla ei raportin mukaan ole ollut vaikutusta onnettomuuteen. Vastaava ei olisi mahdollista Airbusin koneissaKun onnettomuuden mekanismiksi on paljastunut vian sijaan ominaisuus, on hyvä selittää auki, miksi näin pääsi käymään nimenomaan Boeingin koneessa. Boeing on ollut muun muassa laatuongelmiensa vuoksi viime aikoina ihan syystä myrskyn silmässä, mutta tässä tapauksessa kyse oli vain ominaisuudesta ja siihen liittyvästä huonosta yhteensattumasta. Dreamlinerin ohjaamokuva paljastaa ohjainten keskeisen sijainnin lentäjien edessä... Nimittäin, vaikka 787 Dreamliner on yksi moderneimmista ja edistyksellisimmistä matkustajakoneista maailmassa, sen ohjaamosta löytyvät "perinteiset" kahdella kädellä pideltävät ohjaimet, joissa on lattiasta saranoidut pylväät. Kun kapteenin istuin on siis alustavan raportin ilmaisemalla tavalla liikkunut eteenpäin, on kapteenin jalka todennäköiseti lähtenyt työntämään pylvästä eteenpäin, jolloin autopilotti on kytkeytynyt pois päältä ja loppu on historiaa. Airbusin kaikkia nykyisin valmistettavia koneita ohjataan tämän sijaan joystickeillä eli Airbusin kielellä sidestickeillä. Ne ovat paljon pienemmät ja vaatimattomamman näköiset ja sijaitsevat nimensä mukaisesti ohjaamon sivuilla. Käsiohjaustilanteissa Airbus-koneen perämies ohjaa konetta oikealla kädellään ja kapteeni vasemmallaan. ...kun taas Airbus A330:ssa nähdään eurooppalaisvalmistajan sidestickit. Sekä Airbusin että Boeingin kaikki nykykoneet ovat jo kauan aikaa noudattaneet fly-by-wire -periaatetta eli ohjaimilta - olivatpa ne minkä näköisiä tahansa - lentäjän ohjauskomennot välittyvät ohjausjärjestelmälle langallisesti ilman mitään mekaanista yhteyttä ohjainpinnoille. On siis pitkälti makuasia kumman valmistajan ohjaintyypistä pitää enemmän. Se on kuitenkin tässä vaiheessa selvää, että ainakaan lentäjän istuinta vahingossa eteenpäin siirtämällä ei Airbusia voi syöstä syöksyyn, mutta Boeingin ilmeisesti voi. Lähteet: LATAM Airlines, DGAC, BoeingMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin – A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä – Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan – sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 1.6.2025 Lentokoneet Türk Hava Yollari 92 vuotta – kuinka Turkki on vuosien saatossa valjastanut Turkish Airlinesin ulkopoliittisen valtansa välineeksi 24.5.2025 Lentokoneet Mach 0,94: Bombardier Global 8000 on nopein siviililentokone sitten Concorden 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita – amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan – tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster