3.10.2020 Ajoneuvot Lataushybridi Audi A3 Sportback 40 TFSI e – jopa 67 kilometriä sähköllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi lataushybridi Audi A3 Sportback 40 TFSI e kääntyy numeroarvoiksi muotoon: jopa 67 kilometriä sähköistä toimintamatkaa ja yli 200 hevosvoimaa huipputehoa. Muu onkin pääosin tuttua aakolmosen ystäville. Neljäs sukupolvi on vielä varsin tuore, mutta Audi A3 Sportback 40 TFSI e lisää lataushybridivaihtoehdon mallistoon. Uudet kuoret saanut neljännen sukupolven Audi A3 esiteltiin maaliskuussa ja Moottori koeajoi Audi A3 Sportback 35 TFSI 110kW MHEV S tronic -kevythybridinimihirviön kotimassa elokuun puolella. Ehdimme juuri uutisoida A3-malliston laajenevan kaasuversiolla ja nyt tiedotetaan jo lataushybridistä.Uutuus tarjoaa järjestelmän yhteistehona hieman yli 200 hevosvoimaa. Audi ilmoittaa kulutuksen vielä vanhan NEDC-mittaustavan mukaan ja sille lukema olisi noin 1,5 litraa 100 kilometriä kohden, mutta lataushybridin tapauksessa todellisessa tilanteessa lataaminen tai lataamattomuus ratkaisee kaiken. Siksi lupailtu sähköinen toimintamatka 67 kilometriä (WLTP) on huomattavasti olennaisempi lukema.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAudi A3 Sportback 40 TFSI eNykyisen Audin nimipolitiikan mukaisesti numero 40 yrittää viestiä auton teholuokasta, TFSI tarkoittaa suorasuihkutuksella varustettua turbomoottoria ja pieni e-kirjain viestii sähköistyksestä. Bensiinimoottori on tässä tapauksessa 1,4-litrainen nelisylinterinen ja tuottaa 110 kilowattia (150 hv) sekä reilut 250 newtonmetriä. Sähkömoottorin teho on 80 kilowattia.Hybridijärjestelmässä näitä lukemia ei suinkaan voi yksinkertaisesti laskea yhteen – 40 TFSI e antaa kuljettajan käyttöön parhaimmillaan 150 kilowattia (204 hv) ja 350 newtonmetriä. Suorituskykyä voi kuvitella kiihtyvyydestä paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen, joka kestä 7,6 sekuntia. Voiva välitetään etuakselille kuusivaihteisen S tronic -kaksoiskytkinautomaattivaihteiston kautta, joka on koteloitu yhteen sähkömoottorin kanssa.Akuston fyysinen koko on säilynyt ennallaan, mutta akkuteknologian kehitys tarjoaa peräti 48 prosenttia lisää kapasiteettia. Nyt Audi A3 Sportback 40 TFSI e pakkaa täysiin akkuihin 13 kilowattitunnin verran sähköenergiaa.Audi myös lupaa auton lähtevän liikkeelle sähköllä aina -28 celsiusasteen pakkaslukemiin ja toisaalta 140 kilometrin tuntinopeuteen saakka. EV-painiketta painamalla auton voi myös erikseen pyytää sähkökäytölle. Hybriditilassa auto pyrkii hyödyntämään sähköä ja polttomoottoria älykkäästi – mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaakaan.Mukana toimitetaan 230 voltin latauskaapeli kotikäyttöä varten. Audi A3 Sportback 40 TFSI e lataa parhaimmillaankin vain 2,9 kilowatin teholla, joten lataushybridin akun täyttäminen tyhjästä kestää yli neljä tuntia. Onneksi myAudi -sovelluksen avulla sisätilat voi esilämmittää tai -jäähdyttää latauspisteen sähköllä, joka auttaa toimintamatkan lisäksi myös matkustusmukavuutta.KierrätysmuovipullotHuomiovaloihin on tehty hienoinen muutos, sillä niiden 15 led-osiota muodostaa e-kirjaimen symboloimaan lataushybridiä. Kierrätysmuovipulloista valmistettu verhoilumateriaali, kontrastitikkauksella, tulee uutena istuimiin. Samalla myös näyttöihin on tuotu uusia näkymävaihtoehtoja kertomaan hybriditilasta.Muuten uusi tietoviihdejärjestelmä, varusteet ja sisätilat ovat pääosin tuttuja muusta, jo julkaistusta, Audi A3 -mallistosta. Lataushybridin vakiovarusteiksi lupaillaan Audi phone box, nahkainen monitoimiohjauspyörä, kaksialueautomaatti-ilmastointi ja pitkä liuta Audin turvallisuusjärjestelmiä. Vakiovannekoko on 16-tuumaa, mutta varustelu kannattaa varmistaa maahantuojalta mallien ja hinnastojen saapuessa Suomeen.Tavaratilan koko on perusmuodossaan 280 litraa eli vielä 100 litraa perinteisempiä A3-malleja vähemmän. Se ei ole järin paljon. Takapenkit kaatamalla tilaa saa muodostettua parhaimmillaan 1 100 litraa.Tulossa tehoaAudi A3 Sportback 40 TFSI e laajentaa lataushybridien mallistoa siitä, mitä A6, A7, A8, Q5 ja Q7 jo tarjoavat. Samalla se on suora kehitysaskel nimellä A3 Sportback e-tron tunnetusta edeltäjästään. Audi lupailee tehokkaamman, ja muutenkin sporttisemman, version seuraavan piakkoin perässä.Uusi Audi A3 Sportback 40 TFSI e tulee tarjolla suurimmassa osassa Eurooppaa vielä tämän syksyn aikana. Saksassa sen hinnat alkavat 37 500 eurosta, mutta me joudumme vielä hieman odottamaan omiamme.Kuvat ja lähde: AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti