10.4.2018 Ajoneuvot Le Mansista eläkkeelle: Porsche 919 kellotti Span Formulaa nopeammin! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitä tapahtuu kun eläkkeelle jäävä mestarikilpuri Porsche 919 hylkää sääntöjen kahleet? Vaatimattomasti Formula 1:stä nopeampi kierrosennätys Spassa. Vaikka Porsche 919 on väistymässä kestävyysautoilun mestaruussarja WEC:stä, ei LMP1-luokan kilpuri aio vajota yöhön hiljaisesti. Saksalaisyhtiön legendaksi kohonnut hybridikilpuri on eläköityessään vapautunut sääntökirjan ikeestä, joten uutena mallinimenä on Porsche 919 Evo.Kultakellon sijaan Porsche 919 juhlisti eläkepäiviä pistämällä Spa–Francorchampsin radan kierrosennätyksen uuteen uskoon. Porschen kilpakuljettaja Neel Jani suoritti 7 004 metriä pitkän belgialaisradan ajassa 1:41,770 ja kierros alitti edellisen rataennätyksen, muuan Lewis Hamiltonin viime vuoden paalupaikka-ajan, 0,783 sekunnilla. Kierroksella Jani saavutti 359 km/h huippunopeuden ja keskinopeudeksi kierrokselle saatiin melkoisen absurdi 245,61 km/h. Samalla kierros oli peräti 12 sekuntia nopeampi kuin LMP1-luokan paalupaikka-aika viime vuonna.– Tämän päivän rataennätys todistaa erään aikansa innovatiivisimman kilpa-auton suorituskyvyn. Tavoitteemme oli osoittaa, mihin Porsche 919 Hybrid pystyy, kun vapautamme sen sääntöjen asettamista rajoituksista, kommentoi Porschen LMP1-projektin johtaja Fritz Enzinger.– 919 Evo on brutaalin hämmästyttävä. Se on ehdottomasti nopein auto, jota olen koskaan ajanut. Pidon määrä on täysin uudella tasolla minulle, en olisi voinut kuvitella tätä etukäteen. Nopeus millä kaikki tapahtuu kierroksen aikana 919 Evossa on niin nopeaa, että reaktioajalle asetetut vaatimukset ovat täysin eri kuin mihin olin tottunut WEC:ssä, kommentoi puolestaan Neel Jani rataennätyksen sotaratsuaan. https://youtube.com/watch?v=wZfJVO1VM5k Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolttakaa sääntökirjaLe Mansissa ja WEC-sarjassa voittoja vuosina 2015–2017 kerännyt Porsche 919 pääsi vihdoin esittämään auton täyden suorituskyvyn. Evo-kehitysversio yhdisti autoon joitakin kaudelle 2018 suunniteltuja parannuksia, muutamia aerodynaamisia muutoksia sekä vapautukset WEC-sarjan energiarajoituksista.Aerodynaamisiin muutoksiin kuului muun muassa suurempi etudiffuusori ja "erittäin suuri takasiipi", jotka molemmat oli varustettu myös aktiivisilla DRS-järjestelmillä ilmanvastuksen vähentämiseksi suoraosuuksilla. Käytössä oli 53 prosenttia enemmän downforcea ja aerojärjestelmän tehokkuus oli Porschen mukaan parantunut peräti 66 prosentilla verrattuna viime vuoden aika-ajokierrokseen Spassa.2,0-litrainen turboahdettu V4-moottori esimerkiksi pystyi tuottamaan nyt 720 hevosvoimaa tavallisen 500 hevosvoiman sijaan, kiitos uuden moottorinohjausohjelmiston ja poistetun polttoainerajoittimen. Esimerkiksi viime kaudella yksi kierros Span moottorirataa oli rajoitettu 2,464 litraan bensiiniä. Moottorissa käytettiin tavallista kisabensiiniä, jonka bioetanolipitoisuus on 20 prosenttia.Myös hybridijärjestelmän sähköpuoli oli vapautettu 6,37 megajoulen kierroskohtaisesta rajoituksesta, sillä auton järjestelmät kykenivät keräämään energiaa talteen reilusti tehokkaamminkin. Nyt ajetulla rataennätyksellä järjestelmät vauhdittivat menoa peräti 8,49 megajoulella. Etuakselilla sijaitsevan sähkömoottorin teho nousi käytännössä 400 hevosvoimasta 440 hevosvoimaan.Muutoksia tehtiin myös jarrujärjestelmään, ohjaustehostukseen ja tukivarsia vahvistettiin. Sääntökirjan polttamisen jälkeen autoa kevennettiin vielä 39 kilogrammalla poistamalla muun muassa tuulilasinpyyhin, ilmastointi, kilpailuelektroniikka, pneumaattinen tunkkijärjestelmä sekä ajovalot. Porschen mukaan myöskään Micheliniä ei tarvinnut pyytää kahdesti kehittämään projektiin uusi rengasseos.Porsche 919 Tribute Tour jatkuuJäähyväiskiertue jatkuu vielä, sillä seuraavaksi saksalaiskilpuri nähdään Nürburgringin Nordschleifella 24h-kilpailun yhteydessä. Mikäli kesäloma suuntautuu Goodwood Festival of Speediin, voi kilpurin nähdä sielläkin ennen Brands Hatchin Festival of Porschea. Keikkakalenterin päätöspaikkana on näillä näkymin ikoninen Laguna Seca Yhdysvalloissa.Myös Formula 1 -autot ovat nopeutuneet viime kaudesta, joten ihan vielä Span kierrosennätyksen haltijaa ei kannata hakata kiveen. Teksti: Aake Kinnunen Lähde: Porsche Kuvat: Porsche, Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Moottoriurheilu Rovanperä palasi tasolleen Kanarian MM-rallissa – Epävarmuuden pilvi leijuu yhä sarjan tulevaisuuden yllä 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa