10.4.2018 Ajoneuvot Le Mansista eläkkeelle: Porsche 919 kellotti Span Formulaa nopeammin! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitä tapahtuu kun eläkkeelle jäävä mestarikilpuri Porsche 919 hylkää sääntöjen kahleet? Vaatimattomasti Formula 1:stä nopeampi kierrosennätys Spassa. Vaikka Porsche 919 on väistymässä kestävyysautoilun mestaruussarja WEC:stä, ei LMP1-luokan kilpuri aio vajota yöhön hiljaisesti. Saksalaisyhtiön legendaksi kohonnut hybridikilpuri on eläköityessään vapautunut sääntökirjan ikeestä, joten uutena mallinimenä on Porsche 919 Evo.Kultakellon sijaan Porsche 919 juhlisti eläkepäiviä pistämällä Spa–Francorchampsin radan kierrosennätyksen uuteen uskoon. Porschen kilpakuljettaja Neel Jani suoritti 7 004 metriä pitkän belgialaisradan ajassa 1:41,770 ja kierros alitti edellisen rataennätyksen, muuan Lewis Hamiltonin viime vuoden paalupaikka-ajan, 0,783 sekunnilla. Kierroksella Jani saavutti 359 km/h huippunopeuden ja keskinopeudeksi kierrokselle saatiin melkoisen absurdi 245,61 km/h. Samalla kierros oli peräti 12 sekuntia nopeampi kuin LMP1-luokan paalupaikka-aika viime vuonna.– Tämän päivän rataennätys todistaa erään aikansa innovatiivisimman kilpa-auton suorituskyvyn. Tavoitteemme oli osoittaa, mihin Porsche 919 Hybrid pystyy, kun vapautamme sen sääntöjen asettamista rajoituksista, kommentoi Porschen LMP1-projektin johtaja Fritz Enzinger.– 919 Evo on brutaalin hämmästyttävä. Se on ehdottomasti nopein auto, jota olen koskaan ajanut. Pidon määrä on täysin uudella tasolla minulle, en olisi voinut kuvitella tätä etukäteen. Nopeus millä kaikki tapahtuu kierroksen aikana 919 Evossa on niin nopeaa, että reaktioajalle asetetut vaatimukset ovat täysin eri kuin mihin olin tottunut WEC:ssä, kommentoi puolestaan Neel Jani rataennätyksen sotaratsuaan. https://youtube.com/watch?v=wZfJVO1VM5k Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolttakaa sääntökirjaLe Mansissa ja WEC-sarjassa voittoja vuosina 2015–2017 kerännyt Porsche 919 pääsi vihdoin esittämään auton täyden suorituskyvyn. Evo-kehitysversio yhdisti autoon joitakin kaudelle 2018 suunniteltuja parannuksia, muutamia aerodynaamisia muutoksia sekä vapautukset WEC-sarjan energiarajoituksista.Aerodynaamisiin muutoksiin kuului muun muassa suurempi etudiffuusori ja "erittäin suuri takasiipi", jotka molemmat oli varustettu myös aktiivisilla DRS-järjestelmillä ilmanvastuksen vähentämiseksi suoraosuuksilla. Käytössä oli 53 prosenttia enemmän downforcea ja aerojärjestelmän tehokkuus oli Porschen mukaan parantunut peräti 66 prosentilla verrattuna viime vuoden aika-ajokierrokseen Spassa.2,0-litrainen turboahdettu V4-moottori esimerkiksi pystyi tuottamaan nyt 720 hevosvoimaa tavallisen 500 hevosvoiman sijaan, kiitos uuden moottorinohjausohjelmiston ja poistetun polttoainerajoittimen. Esimerkiksi viime kaudella yksi kierros Span moottorirataa oli rajoitettu 2,464 litraan bensiiniä. Moottorissa käytettiin tavallista kisabensiiniä, jonka bioetanolipitoisuus on 20 prosenttia.Myös hybridijärjestelmän sähköpuoli oli vapautettu 6,37 megajoulen kierroskohtaisesta rajoituksesta, sillä auton järjestelmät kykenivät keräämään energiaa talteen reilusti tehokkaamminkin. Nyt ajetulla rataennätyksellä järjestelmät vauhdittivat menoa peräti 8,49 megajoulella. Etuakselilla sijaitsevan sähkömoottorin teho nousi käytännössä 400 hevosvoimasta 440 hevosvoimaan.Muutoksia tehtiin myös jarrujärjestelmään, ohjaustehostukseen ja tukivarsia vahvistettiin. Sääntökirjan polttamisen jälkeen autoa kevennettiin vielä 39 kilogrammalla poistamalla muun muassa tuulilasinpyyhin, ilmastointi, kilpailuelektroniikka, pneumaattinen tunkkijärjestelmä sekä ajovalot. Porschen mukaan myöskään Micheliniä ei tarvinnut pyytää kahdesti kehittämään projektiin uusi rengasseos.Porsche 919 Tribute Tour jatkuuJäähyväiskiertue jatkuu vielä, sillä seuraavaksi saksalaiskilpuri nähdään Nürburgringin Nordschleifella 24h-kilpailun yhteydessä. Mikäli kesäloma suuntautuu Goodwood Festival of Speediin, voi kilpurin nähdä sielläkin ennen Brands Hatchin Festival of Porschea. Keikkakalenterin päätöspaikkana on näillä näkymin ikoninen Laguna Seca Yhdysvalloissa.Myös Formula 1 -autot ovat nopeutuneet viime kaudesta, joten ihan vielä Span kierrosennätyksen haltijaa ei kannata hakata kiveen. Teksti: Aake Kinnunen Lähde: Porsche Kuvat: Porsche, Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?