15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla Teksti Benjamin Helander Kuva Moottorin arkisto, Benjamin Helander, lentoyhtiöt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KLM:n tarjoamat voileivät ovat olleet sille pienimuotoinen kilpailuvaltti, mutta pian ne saattavat olla historiaa. Perinteiset lentoyhtiöt ovat hyvin laajasti luopuneet ilmaisista aterioista muiden kuin kaukolentojen perusmatkustusluokissa. Maailman vanhin toiminnassa oleva lentoyhtiö ja Alankomaiden lippulaivaoperaattori KLM harkitsee lehtitietojen mukaan voileipätarjoiluistaan luopumista Euroopan lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla Economy-luokassa. Toteutuessaan uutinen olisi merkittävä siitä näkökulmasta, että jatkamalla ilmaisia ateriatarjoilujaan KLM on uinut pitkälti vastavirtaan omassa kilpakentässään Euroopan- ja osittain maailmankin laajuisesti. Asiasta uutisoi ensimmäisen kerran alankomaalainen päivälehti De Telegraaf, ja KLM:n puolesta oman vahvistuksensa asialle on saanut yhdysvaltalainen ilmailujulkaisu Simple Flying. KLM on siis tarjonnut lyhyillä ja keskipitkillä Euroopan-lennoillaan, jollainen myös hollantilaisyhtiön kolmesti päivässä operoitava Amsterdam - Helsinki -reitti on, ilmaisen täytevoileivän kaikille Economy-luokan matkustajilleen. Kuitenkin, kuten yhtiöstä mainituille lähteille viestitetään, vakavassa harkinnassa on siirtyminen "perinteisten eurooppalaisten lentoyhtiöiden nykymalliin" catering-asioissa. KLM:n on board-palvelupuolen edustajien mukaan nykyinen voileipämalli ei välttämättä palvele hollantilaisyhtiön laajaa asiakaskuntaa, joka koostuu valtavasta määrästä eri kulttuureista tulevia ihmisiä. Sen sijaan malli, jossa lennolla voisi ostaa aterioita tai välipaloja suurehkosta valikoimasta erilaisia tuotteita, voisi parantaa tarjoilun laatua entisestään. KLM kertoo harkitsevansa myös ruokien ennakkotilausmahdollisuutta lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla. Mahdollisella päätöksellä ilmaisista voileivistä luopumisella olisi myös taloudellisia vaikutuksia yhtiölle. Pitkässä juoksussa voidaan puhua jonkinlaisesta painonsäästöstä per lento, ja tietenkin myös kustannussäästöstä; lippujen hinnoista voileipiä ei varmasti vähennettäisi, ja maksullinen tarjoilu toisi hieman lisää katetta lennoille. Tuskin ilmainen ateria on myöskään ollut mikään massoittain asiakkaita KLM:n Euroopan-lennoille tuova piirre, vaikka se onkin jo useamman vuoden ajan omalta osaltaan erottanut Lentävän Hollantilaisen palvelukonseptin keskeisistä kilpailijoistaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlmaisia lounaita ei olekaan?Mikäli KLM todella päättää luopua ilmaisista täytevoileivistä Euroopan-lentojensa Economy-luokassa, liittyy se suuren enemmistön joukkoon. Euroopan perinteisistä isoista lentoyhtiöistä muiden muassa British Airways, Iberia ja Lufthansa (sekä Lufthansa-konserniin kuuluvat yhtiöt, kuten Austrian ja Swiss) ovat yksi toisensa jälkeen muuttaneet Euroopan-lentojensa Economy-luokan ateriatarjoilut maksullisiksi. KUVA: LufthansaLyhyiden ja keskipitkien lentojen Economy-ruokatarjoiluista luopui myös Finnair jo viime vuosikymmenen alkupuolella. Juomia, kuten vettä, mehua, kahvia ja teetä näilläkin on toki yleisesti tarjolla ilmaiseksi niin Finnairilla kuin muillakin tähän mennessä mainituilla yhtiöillä. KLM:n kanssa samaan Air France-KLM -konserniin kuuluva Air France tarjoaa näistä ikään kuin välimuotoa. Sen alle 2,5 tunnin mittaisilla lennoilla tarjotaan juoman kera makea keksi, ja yli 2,5 tunnin mittaisilla lennoilla puolestaan konsernikumppanin tavoin täytevoileipä. Myös espanjalaisoperaattori Iberialla on lennon kestoraja, 4,5 tuntia, jota pidemmillä lennoilla ilmaiset ateriat tulevat mukaan kuvioon. Iberian sivuilla ilmoitetaan lisäksi, että lennoilla Rovaniemelle ja Dakariin tarjotaan ateria.KUVA: IberiaPerinteisten lentoyhtiöiden vastakohtana halpalentoyhtiöiden, kuten esimerkiksi Ryanairin palvelukonseptiin on aina kuulunut vain yksi matkustusluokka ilman tarjoiluja. Ei aivan mutta melkein eurooppalaiseksi lentoyhtiöksi voi laskea myös Turkish Airlinesin, joka tarjoaa jonkinlaisen ruoan tai vähintään täytevoileivän jokaisella lennollaan. Skytrax Awards on muuten listannut Turkish Airlinesin Economy-luokan ateriatuotteen maailman parhaaksi. Niin ikään Lähi-idän jätit, kuten Emirates ja Qatar Airways, tarjoavat vuorokaudenaikaan sopivan aterian ilmaiseksi kaikilla lennoillaan kaikissa matkustusluokissa. Yksi keksilaji hallitsee Pohjois-Amerikan taivaitaTähän perään voi huvin vuoksi kurkistaa, mitä kaupallisen ilmailun suurvallassa Atlantin toisella puolella nautitaan välipalaksi lentokoneessa. USA:ssa operoi lukuisia lentoyhtiöitä, ja koska maa on suuri, vastaa se mittasuhteiltaan käytännössä Euroopan sisäistä lentoliikennettä. Sikäläisessä halpalentoyhtiökentässä on useita isoja toimijoita, kuten Alaska Airlines, Breeze Airways, Frontier, Jetblue, Southwest Airlines ja Spirit Airlines, joiden lennoilla ruokatarjoiluja on rajoitetusti tai ei ollenkaan. Biscoffien suosioon amerikkalaisten "lentokonekeksinä" vaikuttaa maun lisäksi koostumus ja hyvin koossa pysyvä rakenne. Sitten USA:sta löytyy perinteisten lentoyhtiöiden niin sanottu "big three" eli kolme isoa, jotka kuuluvat kaikki laivaston koossa mitattuna ja muillakin mittareilla maailman suurimpiin lentoyhtiöihin. Ne ovat American Airlines, Delta Air Lines ja United Airlines. Niiden lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla on erittäin todennäköistä saada eteensä belgialaisperäinen Lotus Biscoff -kahvikeksi. Näistä Suomestakin kaupoista saatavista kekseistä on tullut suorastaan ikonisia sikäläisillä lennoilla, yleisesti tunnettuja "lentokonekeksejä". Biscoffien voittokulku alkoi 40 vuotta sitten, kun Delta keksi ottaa ne osaksi palveluaan. Myöhemmin myös kilpailijat ottivat Biscoffin keksit omakseen, joskin United on nyt ilmeisesti luopunut niistä. Deltan tarjoamissa kekseissä on jopa "Lotus"-tekstin tilalla Deltan oma logo. Delta tarjoaa jopa 85 miljoonaa Biscoffia lennoillaan joka vuosi. Lähteet: De Telegraaf, Simple Flying, CN Traveler, lentoyhtiöt Lue lisää Kaikki artikkelit 13.4.2025 Lentokoneet Finnair panostaa ensi vuonna pohjoiseen – uusi reitti Norjan Altaan ja lisäpanostuksia ympäri Pohjolaa 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 7.4.2025 Lentokoneet SAS vahvistaa Etelä-Suomen ”maakuntakenttien” lentoyhteyksiä uudella reitillään Kööpenhaminasta Turkuun 6.4.2025 Lentokoneet Suomen Ilmavoimienkin yhteyskoneena toimiva Pilatus PC-12 päivitettiin maailman kehittyneimmällä ohjaamojärjestelmällä 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 28.3.2025 Lentokoneet Helsinki-Vantaan kiitotie 2 sulkeutuu pian yli neljäksi kuukaudeksi remontin takia – vaikutuksia meluun ja liikenteeseen 24.3.2025 Lentokoneet Seitsemällä pompulla kenguruiden maasta Lontooseen – Qantasin alkuperäisestä Kangaroo Routesta tehdään loistelias toisinto 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 20.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon? 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous