15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla Teksti Benjamin Helander Kuva Moottorin arkisto, Benjamin Helander, lentoyhtiöt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KLM:n tarjoamat voileivät ovat olleet sille pienimuotoinen kilpailuvaltti, mutta pian ne saattavat olla historiaa. Perinteiset lentoyhtiöt ovat hyvin laajasti luopuneet ilmaisista aterioista muiden kuin kaukolentojen perusmatkustusluokissa. Maailman vanhin toiminnassa oleva lentoyhtiö ja Alankomaiden lippulaivaoperaattori KLM harkitsee lehtitietojen mukaan voileipätarjoiluistaan luopumista Euroopan lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla Economy-luokassa. Toteutuessaan uutinen olisi merkittävä siitä näkökulmasta, että jatkamalla ilmaisia ateriatarjoilujaan KLM on uinut pitkälti vastavirtaan omassa kilpakentässään Euroopan- ja osittain maailmankin laajuisesti. Asiasta uutisoi ensimmäisen kerran alankomaalainen päivälehti De Telegraaf, ja KLM:n puolesta oman vahvistuksensa asialle on saanut yhdysvaltalainen ilmailujulkaisu Simple Flying. KLM on siis tarjonnut lyhyillä ja keskipitkillä Euroopan-lennoillaan, jollainen myös hollantilaisyhtiön kolmesti päivässä operoitava Amsterdam - Helsinki -reitti on, ilmaisen täytevoileivän kaikille Economy-luokan matkustajilleen. Kuitenkin, kuten yhtiöstä mainituille lähteille viestitetään, vakavassa harkinnassa on siirtyminen "perinteisten eurooppalaisten lentoyhtiöiden nykymalliin" catering-asioissa. KLM:n on board-palvelupuolen edustajien mukaan nykyinen voileipämalli ei välttämättä palvele hollantilaisyhtiön laajaa asiakaskuntaa, joka koostuu valtavasta määrästä eri kulttuureista tulevia ihmisiä. Sen sijaan malli, jossa lennolla voisi ostaa aterioita tai välipaloja suurehkosta valikoimasta erilaisia tuotteita, voisi parantaa tarjoilun laatua entisestään. KLM kertoo harkitsevansa myös ruokien ennakkotilausmahdollisuutta lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla. Mahdollisella päätöksellä ilmaisista voileivistä luopumisella olisi myös taloudellisia vaikutuksia yhtiölle. Pitkässä juoksussa voidaan puhua jonkinlaisesta painonsäästöstä per lento, ja tietenkin myös kustannussäästöstä; lippujen hinnoista voileipiä ei varmasti vähennettäisi, ja maksullinen tarjoilu toisi hieman lisää katetta lennoille. Tuskin ilmainen ateria on myöskään ollut mikään massoittain asiakkaita KLM:n Euroopan-lennoille tuova piirre, vaikka se onkin jo useamman vuoden ajan omalta osaltaan erottanut Lentävän Hollantilaisen palvelukonseptin keskeisistä kilpailijoistaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlmaisia lounaita ei olekaan?Mikäli KLM todella päättää luopua ilmaisista täytevoileivistä Euroopan-lentojensa Economy-luokassa, liittyy se suuren enemmistön joukkoon. Euroopan perinteisistä isoista lentoyhtiöistä muiden muassa British Airways, Iberia ja Lufthansa (sekä Lufthansa-konserniin kuuluvat yhtiöt, kuten Austrian ja Swiss) ovat yksi toisensa jälkeen muuttaneet Euroopan-lentojensa Economy-luokan ateriatarjoilut maksullisiksi. KUVA: LufthansaLyhyiden ja keskipitkien lentojen Economy-ruokatarjoiluista luopui myös Finnair jo viime vuosikymmenen alkupuolella. Juomia, kuten vettä, mehua, kahvia ja teetä näilläkin on toki yleisesti tarjolla ilmaiseksi niin Finnairilla kuin muillakin tähän mennessä mainituilla yhtiöillä. KLM:n kanssa samaan Air France-KLM -konserniin kuuluva Air France tarjoaa näistä ikään kuin välimuotoa. Sen alle 2,5 tunnin mittaisilla lennoilla tarjotaan juoman kera makea keksi, ja yli 2,5 tunnin mittaisilla lennoilla puolestaan konsernikumppanin tavoin täytevoileipä. Myös espanjalaisoperaattori Iberialla on lennon kestoraja, 4,5 tuntia, jota pidemmillä lennoilla ilmaiset ateriat tulevat mukaan kuvioon. Iberian sivuilla ilmoitetaan lisäksi, että lennoilla Rovaniemelle ja Dakariin tarjotaan ateria.KUVA: IberiaPerinteisten lentoyhtiöiden vastakohtana halpalentoyhtiöiden, kuten esimerkiksi Ryanairin palvelukonseptiin on aina kuulunut vain yksi matkustusluokka ilman tarjoiluja. Ei aivan mutta melkein eurooppalaiseksi lentoyhtiöksi voi laskea myös Turkish Airlinesin, joka tarjoaa jonkinlaisen ruoan tai vähintään täytevoileivän jokaisella lennollaan. Skytrax Awards on muuten listannut Turkish Airlinesin Economy-luokan ateriatuotteen maailman parhaaksi. Niin ikään Lähi-idän jätit, kuten Emirates ja Qatar Airways, tarjoavat vuorokaudenaikaan sopivan aterian ilmaiseksi kaikilla lennoillaan kaikissa matkustusluokissa. Yksi keksilaji hallitsee Pohjois-Amerikan taivaitaTähän perään voi huvin vuoksi kurkistaa, mitä kaupallisen ilmailun suurvallassa Atlantin toisella puolella nautitaan välipalaksi lentokoneessa. USA:ssa operoi lukuisia lentoyhtiöitä, ja koska maa on suuri, vastaa se mittasuhteiltaan käytännössä Euroopan sisäistä lentoliikennettä. Sikäläisessä halpalentoyhtiökentässä on useita isoja toimijoita, kuten Alaska Airlines, Breeze Airways, Frontier, Jetblue, Southwest Airlines ja Spirit Airlines, joiden lennoilla ruokatarjoiluja on rajoitetusti tai ei ollenkaan. Biscoffien suosioon amerikkalaisten "lentokonekeksinä" vaikuttaa maun lisäksi koostumus ja hyvin koossa pysyvä rakenne. Sitten USA:sta löytyy perinteisten lentoyhtiöiden niin sanottu "big three" eli kolme isoa, jotka kuuluvat kaikki laivaston koossa mitattuna ja muillakin mittareilla maailman suurimpiin lentoyhtiöihin. Ne ovat American Airlines, Delta Air Lines ja United Airlines. Niiden lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla on erittäin todennäköistä saada eteensä belgialaisperäinen Lotus Biscoff -kahvikeksi. Näistä Suomestakin kaupoista saatavista kekseistä on tullut suorastaan ikonisia sikäläisillä lennoilla, yleisesti tunnettuja "lentokonekeksejä". Biscoffien voittokulku alkoi 40 vuotta sitten, kun Delta keksi ottaa ne osaksi palveluaan. Myöhemmin myös kilpailijat ottivat Biscoffin keksit omakseen, joskin United on nyt ilmeisesti luopunut niistä. Deltan tarjoamissa kekseissä on jopa "Lotus"-tekstin tilalla Deltan oma logo. Delta tarjoaa jopa 85 miljoonaa Biscoffia lennoillaan joka vuosi. Lähteet: De Telegraaf, Simple Flying, CN Traveler, lentoyhtiöt Lue lisää Kaikki artikkelit 1.6.2025 Lentokoneet Türk Hava Yollari 92 vuotta – kuinka Turkki on vuosien saatossa valjastanut Turkish Airlinesin ulkopoliittisen valtansa välineeksi 24.5.2025 Lentokoneet Mach 0,94: Bombardier Global 8000 on nopein siviililentokone sitten Concorden 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita – amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan – tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 3.5.2025 Lentokoneet Boeing 787 Dreamliner saavutti merkittävän virstanpylvään – kuljettanut miljardi matkustajaa nopeammin kuin yksikään toinen laajarunkokone 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä – syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta – uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”