6.3.2015 Liikenne Lentoturvallisuus vuonna 2014 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lentoturvallisuuden vuosi 2014 oli kaksijakoinen. Kuolonuhreja vaatineiden onnettomuuksien määrä oli ennätysvähäinen 21 tapausta, mutta kuolonuhrien määrä nousi 990:een, yli kolminkertaiseksi edellisvuoteen verrattuna. Lentoturvallisuuden vuosi 2014 oli kaksijakoinen. Kuolonuhreja vaatineiden onnettomuuksien määrä oli ennätysvähäinen 21 tapausta, mutta kuolonuhrien määrä nousi 990:een, yli kolminkertaiseksi edellisvuoteen verrattuna.Murheellisia lukuja selittävät kahden laajarunkokoneen turmat. Malaysia Airlines -yhtiön Boeing 777 -koneista toinen katosi meren yllä ja toinen ammuttiin alas Itä-Ukrainassa.Kadonneessa koneessa menehtyneitä oli 239 ja alas ammutussa koneessa 298, yhteensä 537 ihmistä. Se on 54 prosenttia kaikista vuonna 2014 menehtyneistä. Muissa 19 turmassa menehtyi 453 ihmistä. Vuonna 2013 lento-onnettomuuksia oli 29 ja niissä menehtyi vain 265 ihmistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatkustajakoneille kahdeksan turmaaAviation Safety Network (ASN) -tilaston mukaan vuosi 2014 oli onnettomuuksien määrällä mitattuna kaikkien aikojen turvallisin ja menehtyneiden määrällä mitattuna 24. turvallisin. ASN-tilastossa ovat mukana vähintään 14-paikkaiset ja sitä suuremmat matkustajakoneet ja vastaavat rahtikoneet.Rahtikoneille sattui 10 turmaa. Kaupallisessa matkustajaliikenteessä tapahtui kahdeksan (8) turmaa, joista neljä kansainvälisessä lentoliikenteessä. Ne kaikki tapahtuivat matkalennolla. Paikallisliikenteessä tapahtui neljä turmaa, joista kaksi kiitotietä lähestyttäessä, yksi nousussa ja yksi matkalennolla.Alueelliset erot suuriaLänsi-Euroopassa, Yhdysvalloissa ja osassa Aasiaa lentäminen on turvallista. Muualla alueelliset erot ovat suuria. Huonoin on Afrikka, jossa vuonna 2014 tapahtui 43 prosenttia kuolemaan johtaneista onnettomuuksista, vaikka lentojen osuus on vain kolme prosenttia maailman lentoliikenteestä.Kansainvälisillä reiteillä lentäminen on kehitysmaissakin suhteellisen turvallista, mutta ongelmana on pienten paikallislentoyhtiöiden turvattomuus. EU:n kieltolistalla on 15 Afrikan maan lentoyhtiötä. Aasian lentoturvallisuudessa on eroja alueittain. Kaakkois-Aasiassa sijaitseva Indonesia on ollut murheenkryyni jo kauan.Vuoden 2014 kolmanneksi pahin lentoturma tapahtui, kun AirAsia Indonesia -yhtiön Airbus A320 putosi joulukuussa matkalennolla: 162 ihmistä kuoli. Koneen tietokoneessa oli havaittu ongelmia jo edellisillä lennoilla. Myrskyä väistettäessä perämies lensi, kapteeni keskittyi tietokoneeseen eikä lentämiseen. Kone joutui jyrkkään nousukulmaan ja sakkasi.Indonesian lentoturvallisuusviranomainen määräsi, että lentoyhtiöiden turvallisuustasot julkistetaan ja päivitetään kolmen kuukauden välein. Tarkoituksena on motivoida yhtiöitä asettamaan turvallisuus ykkösasiaksi, koska matkustajat tulevat tietämään yhtiöiden turvallisuustason.Lentäminen yhä turvallisin tapa matkustaaTraagiset lento-onnettomuudet saavat suuren huomion, ja moni miettii, uskaltaako enää lentää ollenkaan?Lentäminen on edelleen turvallisin tapa matkustaa. Vuonna 2014 kaupallisessa lentoliikenteessä matkusti yli 3,3 miljardia matkustajaa 33 miljoonalla lennolla. Todennäköisyys kuolonuhreja vaatineelle lento-onnettomuudelle on yksi turma 4 125 000 lentoa kohti.Maailmassa lennetään yli 90 000 kaupallista matkustajalentoa joka päivä. Yli yhdeksän miljoonaa matkustajaa päivässä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPiilossa olleet uhkatekijät paljastuvatUusimmat lentoturmat paljastivat piilossa olleita uhkatekijöitä: terrorismi kriisialueiden yli lennettäessä, koneen mystinen katoaminen sekä lentäjien puutteellinen koulutus korkealla tapahtuvan sakkauksen oikaisussa tai yksimoottoritilanteessa.Kriisialueiden yli lentäminen voi olla turvallisuusriski. Lentokiellot puhuttavat. On monta päätöksentekijää. YK:n siviili-ilmailujärjestö ICAO määrää yleiset ohjeet. Alueelliset lentoturvallisuusviranomaiset julkaisevat suosituksia. Valtiot päättävät itse ilmatilastaan. Taloudellinen kannustin on suuri, koska valtiot saavat tuloja ylilennoista. Lentoyhtiöt päättävät rajoitusten, suositusten ja omien riskiarvioiden perusteella.Ohjuksia harhauttava suojajärjestelmä ei ole yleistynyt. Kaupallisessa lentoliikenteessä se on käytössä tiettävästi vain israelilaisen El Al-yhtiön koneissa.Tänä vuonna paljastui puutteita muun muassa TransAsia -yhtiön toiminnassa ATR 72-600 -koneen syöksyessä jokeen heti lentoonlähdön jälkeen. Oikea moottori sammui, mutta lentäjät sammuttivat vasemman toimivan moottorin. Kone sakkasi ja putosi jokeen.Taiwanin ilmailuviranomainen kiristää TransAsia-lentoyhtiön koulutusvaatimuksia ja valvontaa, koska kymmenen pilottia ei selvinnyt ATR 72 -koneen moottorihäiriökokeesta puhtain paperein. Yhtiön valvontaa tullaan tehostamaan pistokokein.Paikannus kohenemassaLentokoneiden paikantamiseen on tulossa parannuksia. Vuonna 2009 Air Francen A330 putosi Etelä-Atlanttiin. Hylyn ja mustien laatikoiden etsintä kesti vuosikausia. Lähes vuosi sitten Malaysia Airlines –yhtiön kone katosi mystisesti.Air Francen onnettomuuden jälkeen Airbus alkoi kehittää törmäyksessä irtoavia mustia laatikoita. Airbus aikoo asentaa ne uusimpiin konetyyppeihin, A350- ja A380-malleihin. Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO suosittelee törmäyksessä koneesta irti ponnahtavia mustia laatikoita kaikkiin vuodesta 2019 alkaen valmistettaviin koneisiin.Vuodesta 2021 lähtien ne ovat pakollisia. Oranssin värisiä ”mustia laatikoita” on kaksi, ohjaamoäänitin ja lentoparametrit tallentava laite.Ensi vuodesta alkaen on suunnitelma tehostaa lentojen seurantaa. Lentokoneet ilmoittaisivat sijaintinsa lennonjohdolle ja lentoyhtiölle 15 minuutin välein. Tähän asti valtamerten yllä ilmoitusten väli on voinut venyä yli tuntiin, mikä onnettomuuden sattuessa on vaikeuttanut etsintöjä.Teksti: Timo TurkulaLisääLentomatkustajan turvavinkitLentotilastot, näkökulmaLentoturvallisuus vuonna 2013Turvallisuuspuutteiden vuoksi EU:n kieltolistalla olevat lentoyhtiötLennolla kielletyt matkatavarat, esineet ja aineetIlmailun uutisia449 lentoyhtiön turvallisuusvertailu10 turvallisinta lentoyhtiötäLentoturvallisuussivustoNopeasti päivittyvät tiedot onnettomuuksistaLaaja tietopaketti kaupallisen ilmailun turvallisuudestaSuurimpien lentoyhtiöiden turvallisuustilastot maanosittainTilasto suihkukoneliikenteen turvallisuudestaTutkintaselostukset onnettomuuksista ja vaaratilanteistaIlmoita turvallisuuspuute TrafilleMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”