6.3.2015 Liikenne Lentoturvallisuus vuonna 2014 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lentoturvallisuuden vuosi 2014 oli kaksijakoinen. Kuolonuhreja vaatineiden onnettomuuksien määrä oli ennätysvähäinen 21 tapausta, mutta kuolonuhrien määrä nousi 990:een, yli kolminkertaiseksi edellisvuoteen verrattuna. Lentoturvallisuuden vuosi 2014 oli kaksijakoinen. Kuolonuhreja vaatineiden onnettomuuksien määrä oli ennätysvähäinen 21 tapausta, mutta kuolonuhrien määrä nousi 990:een, yli kolminkertaiseksi edellisvuoteen verrattuna.Murheellisia lukuja selittävät kahden laajarunkokoneen turmat. Malaysia Airlines -yhtiön Boeing 777 -koneista toinen katosi meren yllä ja toinen ammuttiin alas Itä-Ukrainassa.Kadonneessa koneessa menehtyneitä oli 239 ja alas ammutussa koneessa 298, yhteensä 537 ihmistä. Se on 54 prosenttia kaikista vuonna 2014 menehtyneistä. Muissa 19 turmassa menehtyi 453 ihmistä. Vuonna 2013 lento-onnettomuuksia oli 29 ja niissä menehtyi vain 265 ihmistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatkustajakoneille kahdeksan turmaaAviation Safety Network (ASN) -tilaston mukaan vuosi 2014 oli onnettomuuksien määrällä mitattuna kaikkien aikojen turvallisin ja menehtyneiden määrällä mitattuna 24. turvallisin. ASN-tilastossa ovat mukana vähintään 14-paikkaiset ja sitä suuremmat matkustajakoneet ja vastaavat rahtikoneet.Rahtikoneille sattui 10 turmaa. Kaupallisessa matkustajaliikenteessä tapahtui kahdeksan (8) turmaa, joista neljä kansainvälisessä lentoliikenteessä. Ne kaikki tapahtuivat matkalennolla. Paikallisliikenteessä tapahtui neljä turmaa, joista kaksi kiitotietä lähestyttäessä, yksi nousussa ja yksi matkalennolla.Alueelliset erot suuriaLänsi-Euroopassa, Yhdysvalloissa ja osassa Aasiaa lentäminen on turvallista. Muualla alueelliset erot ovat suuria. Huonoin on Afrikka, jossa vuonna 2014 tapahtui 43 prosenttia kuolemaan johtaneista onnettomuuksista, vaikka lentojen osuus on vain kolme prosenttia maailman lentoliikenteestä.Kansainvälisillä reiteillä lentäminen on kehitysmaissakin suhteellisen turvallista, mutta ongelmana on pienten paikallislentoyhtiöiden turvattomuus. EU:n kieltolistalla on 15 Afrikan maan lentoyhtiötä. Aasian lentoturvallisuudessa on eroja alueittain. Kaakkois-Aasiassa sijaitseva Indonesia on ollut murheenkryyni jo kauan.Vuoden 2014 kolmanneksi pahin lentoturma tapahtui, kun AirAsia Indonesia -yhtiön Airbus A320 putosi joulukuussa matkalennolla: 162 ihmistä kuoli. Koneen tietokoneessa oli havaittu ongelmia jo edellisillä lennoilla. Myrskyä väistettäessä perämies lensi, kapteeni keskittyi tietokoneeseen eikä lentämiseen. Kone joutui jyrkkään nousukulmaan ja sakkasi.Indonesian lentoturvallisuusviranomainen määräsi, että lentoyhtiöiden turvallisuustasot julkistetaan ja päivitetään kolmen kuukauden välein. Tarkoituksena on motivoida yhtiöitä asettamaan turvallisuus ykkösasiaksi, koska matkustajat tulevat tietämään yhtiöiden turvallisuustason.Lentäminen yhä turvallisin tapa matkustaaTraagiset lento-onnettomuudet saavat suuren huomion, ja moni miettii, uskaltaako enää lentää ollenkaan?Lentäminen on edelleen turvallisin tapa matkustaa. Vuonna 2014 kaupallisessa lentoliikenteessä matkusti yli 3,3 miljardia matkustajaa 33 miljoonalla lennolla. Todennäköisyys kuolonuhreja vaatineelle lento-onnettomuudelle on yksi turma 4 125 000 lentoa kohti.Maailmassa lennetään yli 90 000 kaupallista matkustajalentoa joka päivä. Yli yhdeksän miljoonaa matkustajaa päivässä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPiilossa olleet uhkatekijät paljastuvatUusimmat lentoturmat paljastivat piilossa olleita uhkatekijöitä: terrorismi kriisialueiden yli lennettäessä, koneen mystinen katoaminen sekä lentäjien puutteellinen koulutus korkealla tapahtuvan sakkauksen oikaisussa tai yksimoottoritilanteessa.Kriisialueiden yli lentäminen voi olla turvallisuusriski. Lentokiellot puhuttavat. On monta päätöksentekijää. YK:n siviili-ilmailujärjestö ICAO määrää yleiset ohjeet. Alueelliset lentoturvallisuusviranomaiset julkaisevat suosituksia. Valtiot päättävät itse ilmatilastaan. Taloudellinen kannustin on suuri, koska valtiot saavat tuloja ylilennoista. Lentoyhtiöt päättävät rajoitusten, suositusten ja omien riskiarvioiden perusteella.Ohjuksia harhauttava suojajärjestelmä ei ole yleistynyt. Kaupallisessa lentoliikenteessä se on käytössä tiettävästi vain israelilaisen El Al-yhtiön koneissa.Tänä vuonna paljastui puutteita muun muassa TransAsia -yhtiön toiminnassa ATR 72-600 -koneen syöksyessä jokeen heti lentoonlähdön jälkeen. Oikea moottori sammui, mutta lentäjät sammuttivat vasemman toimivan moottorin. Kone sakkasi ja putosi jokeen.Taiwanin ilmailuviranomainen kiristää TransAsia-lentoyhtiön koulutusvaatimuksia ja valvontaa, koska kymmenen pilottia ei selvinnyt ATR 72 -koneen moottorihäiriökokeesta puhtain paperein. Yhtiön valvontaa tullaan tehostamaan pistokokein.Paikannus kohenemassaLentokoneiden paikantamiseen on tulossa parannuksia. Vuonna 2009 Air Francen A330 putosi Etelä-Atlanttiin. Hylyn ja mustien laatikoiden etsintä kesti vuosikausia. Lähes vuosi sitten Malaysia Airlines –yhtiön kone katosi mystisesti.Air Francen onnettomuuden jälkeen Airbus alkoi kehittää törmäyksessä irtoavia mustia laatikoita. Airbus aikoo asentaa ne uusimpiin konetyyppeihin, A350- ja A380-malleihin. Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO suosittelee törmäyksessä koneesta irti ponnahtavia mustia laatikoita kaikkiin vuodesta 2019 alkaen valmistettaviin koneisiin.Vuodesta 2021 lähtien ne ovat pakollisia. Oranssin värisiä ”mustia laatikoita” on kaksi, ohjaamoäänitin ja lentoparametrit tallentava laite.Ensi vuodesta alkaen on suunnitelma tehostaa lentojen seurantaa. Lentokoneet ilmoittaisivat sijaintinsa lennonjohdolle ja lentoyhtiölle 15 minuutin välein. Tähän asti valtamerten yllä ilmoitusten väli on voinut venyä yli tuntiin, mikä onnettomuuden sattuessa on vaikeuttanut etsintöjä.Teksti: Timo TurkulaLisääLentomatkustajan turvavinkitLentotilastot, näkökulmaLentoturvallisuus vuonna 2013Turvallisuuspuutteiden vuoksi EU:n kieltolistalla olevat lentoyhtiötLennolla kielletyt matkatavarat, esineet ja aineetIlmailun uutisia449 lentoyhtiön turvallisuusvertailu10 turvallisinta lentoyhtiötäLentoturvallisuussivustoNopeasti päivittyvät tiedot onnettomuuksistaLaaja tietopaketti kaupallisen ilmailun turvallisuudestaSuurimpien lentoyhtiöiden turvallisuustilastot maanosittainTilasto suihkukoneliikenteen turvallisuudestaTutkintaselostukset onnettomuuksista ja vaaratilanteistaIlmoita turvallisuuspuute TrafilleMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa