3.1.2023 Ajoneuvot Lexus RZ 450e ja ratin historian lyhyt oppimäärä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Istuminen Lexuksen täysähköisen ja sähköisellä ohjauksella varustetun RZ 450e:n kuskin paikalle pistää miettimään sitä, miksi totutuista asioista on niin vaikea luopua. Ratti. Sinänsä tärkeä mutta ei kuitenkaan niin tärkeä osa auton isompaa kokonaisuutta. Kuitenkin se symbolisoi niin paljoa. Ajamista. Kuljettajan määräysvaltaa. Vapautta. Rattia voi kääntää vasemmalle tai oikealle, lähteä seuraamaan uutta tietä. Päätös on (usein) kuljettajan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRatin lyhyt historiaEnsimmäisissä automobiileissa ohjauspyörät olivat nykymittapuulla jättiläismäisiä, lähempänä laivan ruoria kuin nykyistä auton rattia. Aivan ensimmäisissä autoissa ei tosin ollut rattia lainkaan, niitä ohjattiin eräänlaisen kuljettajan eteen sijoitetun peräsimen avulla eli ohjaus tapahtui kuin veneessä.Tiettävästi ensimmäisen kerran rattia käytettiin autossa vuonna 1894, kun ranskalainen Alfred Vacheron otti osaa tiettävästi maailman ensimmäiseen autokilpailuun Pariisista Roueniin. Ensimmäinen automerkki, joka on otti ohjauspyörän vakiovarusteeksi autoissaan oli Panhard et Levassor.Ohjaustangot olivat aluksi kiinteitä, eli kolarin sattuessa kuljettajan riskinä oli seivästäytyä siihen. Luonnollisesti myös ohjauspyörät olivat kiinteitä tangon päässä ilman säätömahdollisuutta. Tilttimahdollisuus alkoi yleistyä ylellisyysvarusteena USA:ssa vasta 1960-luvulla. Britit tosin kokeilivat teleskooppitankoja autoissa jo pian toisen maailmansodan jälkeen.Tehostettua ohjausta kokeiltiin puolestaan ensimmäisen kerran kuorma-autoissa 1920-luvulla, ja ohjaustehostin oli tulossa varusteeksi Cadillaceihin jo 20-luvun lopulla, mutta vuonna 1929 alkanut lama hidastutti kehitystä toisen maailmansodan jälkeiseen aikaan.Ja kun erilaiset toiminnot alkoivat lisääntyä autoissa, rattiin alettiin sijoittaa yhä enemmän nappeja ja kytkimiä.Summa summarum: matka rattien ja ohjaustankojen nykyiseen muotoon on ollut pitkä ja rikas. Teollisuus ja siinä sivussa ihmiset ovat sopeutuneet ajan vaatimiin muutoksiin. Ja kohta kaikki taas muuttuu…Sähkö korvaa mekaanisen yhteydenSähkö saa yhä isomman roolin autoissa. Sähköllä avustetaan itse asiassa jo lähes kaikkea. Sähköisten voimalinjojen lisäksi autoissa on kokeiltu esimerkiksi jo sähköisiä jarrutuksen ohjausjärjestelmiä (brake-by-wire), sähköisesti ohjattua kaasupoljinta sekä luonnollisesti myös sähköistä vaihteistoa. Vastaavan järjestelmän tuomisesta ohjaukseen (steer-by-wire) on puhuttu myös pidempään, ja Infiniti kokeili tätä jo Q50-mallissa kymmenisen vuotta sitten. Negatiivisen palautteen ansiosta järjestelmä kuitenkin korvattiin nopeasti hydraulisella ohjauksella.Nyt Lexus on kuitenkin päättänyt, että aika on oikea ottaa järjestelmä käyttöön, joten se poisti perinteisen ohjaustangon sähköisestä RZ450e:stä. Yksinkertaistettuna järjestelmän sensorit haistelevat ohjauspyörän liikkeitä ja vievät tämän viestin ohjausvaihteen kautta sähkömoottorien avulla raidetangolle, jotta pyörät kääntyvät. Kuulostaa yksinkertaiselta ja samalla kauhean monimutkaiselta.Vastaavasti järjestelmä haistelee myös tietoa renkailta ja tien pinnasta, ja tämä tuntuma välitetään niin ikään sähköisesti ohjauspyörälle ja siten kuljettajan käsiin. Kuinka keinotekoiselta tuo kaikki sitten tuntuu, sen koemme, kunhan pääsemme ensi kertaa Lexus RZ 450e:lla ajamaan. Toisaalta eivät nykyiset sähköisesti tehostetut ohjaukset nekään enää aina niin kovin tarkkaa tuntumaa tien pinnasta välitä.Eipäs nyt veivataYksi suuri etu sähköisessä ohjausjärjestelmässä normaaliin ohjaukseen verrattuna on se, että ohjauspyörän kääntämisen vaikutusta auton pyöriin voidaan muunnella vapaasti esimerkiksi auton nopeuden mukaan.Lexuksen järjestelmässä ohjauspyörää voidaan kääntää maksimissaan 150 astetta kumpaankin suuntaan eli rattia ei tarvitse kääntää edes puolikasta kierrosta pyörien maksimin kääntymiskulman saavuttamiseksi. Näin molemmat kädet voi pitää helposti koko ajan kiinni ratissa. Tämä näkyy hyvin oheiselta videolta.Käytännössä kaikki tämä tarkoittaa sitä, että autoa on helpompi käännellä esimerkiksi pysäköidessä, ja vastaavasti auto tuntuu vakaammalta suuremmissa nopeuksissa. Vastaavia järjestelmiä on kokeiltu jo esimerkiksi autourheilussa. Ja lentokoneissahan vastaavat järjestelmät ovat olleet käytössä jo pidempään; ensimmäinen fly-by-wire-tekniikkaa käyttänyt reittiliikennekone oli Concorde.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKutistettuKun rattia ei tarvitse enää pyörittää useampaa kierrosta, myös ohjauspyörän kokoa on helppo kutistaa. Lexus RZ450e:n ratti näyttää nyt vähän samalta kuin Formula Ykkösissä. Ja kun autonomisen ohjauksen tasot autoissa kasvavat, pianhan rattia ei tarvita lainkaan – ainakaan koko ajan. Pienempi ratti on myös helpompi piilottaa tarvittaessa kojelaudan sisään.Kysymys on ennen kaikkea siitä, koska me olemme valmiita tähän – siis luopumaan vapaudestamme kääntää auton rattia. Toki rehellisyyden nimissä kyse on nykyisin enää vapauden illuusiosta, sillä kyllähän autossa auton järjestelmät työskentelevät ajamisen taustalla koko ajan jo niin paljon, ettei se valta ole enää meillä…Kyse on niistä pään sisäisistä asioita. Ratista luopuminen on lähes viimeisenkin vallan antamisesta koneelle. Toki olemme tehneet tämän jo niin monen elektronisen laitteen kohdalla, että auto olisi vain yksi uusi esine pitkässä jonossa. Jotenkin auton kohdalla kynnys tuntuu vain astetta suuremmalta. Muutaman vuosikymmenen kuluttua nuoret varmaan nauravat sille, miten heidän isoisänsä aikoinaan ohjasivat autoa, näiden isoisät soittivat kaupungin kaduilla olevista lasisista laatikoista, ja näiden isoisät kuuntelivat uutisia radiosta.Samalla meidän pitää keksiä tälle ohjauspyörällle luultavasti uusi nimi, koska kovin pyöreä se ei enää ole. Ratiksi sitä voi toki edelleen kutsua. Englannin kielessä puhutaan yokesta eli ohjaussauvasta.Myyntiin Lexus RZ 450e uudella sähköisellä One Motion Grip -ohjauksella tulee vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla.Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Vesa Eskola ja Wikipedia Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?