19.2.2023 Matkailu Liberland: pieni mikrovaltio Kroatian ja Serbian välissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jugoslavian hajoaminen pirstaloi Balkania. Uusien valtioiden synty muodosti luonnollisesti myös uusia rajoja, joka aiheuttaa yhtä tänä päivänä rajakiistoja – sekä tarjosi opportunistille mahdollisuuden perustaa kokonaan uuden valtion. Liberland? Siis valtio Euroopassa? Kyllä ja ei. Balkan on ollut vuosisatoja yksi Euroopan ruutitynnyreitä, jonka santaan on haudattu paljon muitakin kuin suomalaisia, ja josta se ensimmäinen maailmojenkin sota sai alkunsa.Ei, niin vanha ei Liberland sentään ole. Tuo mikrovaltio – tunnettu myös nimellä Free Republic of Liberland – on perustettu 13.4. 2015, mutta sen juuret juontavat Itävalta-Unkarin hajoamiseen.Yksinkertaistaen kyseessä on pieni seitsemän neliökilometrin maapalanen Tonavan länsirannalla Kroatian ja Serbian välissä. Paikalliset tuntevat sen nimellä Gornja Sika. Se on osa Kroatian ja Serbian välistä rajakiistaa, jossa Serbia on sitä mieltä, että Tonava on maiden välinen rajajoki, kun taas Kroatian mielestä vanha karttapohja ajalta ennen Tonavan suoristamista 1800-luvulla – sen ollessa vielä Itävalta-Unkarin sisäjoki – on oikea raja. Tämä oikeuttaisi Kroatian lukuisiin maa-alueisiin nykyisen Tonavan itärannalta, siis nykyisin Serbiaan kuuluvilta alueilta.Näiden kahden eri näkemyksen mukaan maiden väliin on jäänyt kuitenkin yksi pieni maa-alue, jota kumpikaan ei halua ja siten myöskään tunnista. Se on siis terra nullius eli ei kenenkään maa. Ja juuri tuon pläntin tsekkiläinen ja taloustieteitä sekä kansainvälistä politiikkaa opiskellut Vít Jedlička päätti omia itselleen Liberlandin perustamista varten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi edes Euroopan pieninSeitsemän neliökilometrin kokoisena Liberland on hieman Gibraltaria suurempi. Vatikaaniin verrattuna se on kuitenkin jättiläinen, noin 15 kertaa sitä suurempi. Myös Monaco on selvästi Liberlandia pienempi.Yksi iso tekijä kuitenkin erottaa Liberlandin noista valtiosta. Liberlandissa ei ole oikeastaan mitään infrastruktuuria: yksi peltotie ja vanha purkukuntoinen talo. Ja koska Kroatia ja Serbia eivät tunnusta Liberlandia, sillä ei ole luonnollisestikaan myös virallista rajaa. Maan saaman julkisuuden ansiosta useampi seikkailija on päättänyt kuitenkin käydä siellä, joten nykyisin aluetta partioivat Kroatian rajaviranomaiset. Alueelle yrittävät pidätetään ja he saavat sakot.Tunnistamon tuntemattomuusLiberlandia ei ole tunnistanut yksikään YK:n jäsenvaltio. Ainoastaan muutama toinen mikrovaltio on sen tunnistanut, yhtenä esimerkkinä Somaliland, jota sitäkään ei kukaan ole tunnustanut viralliseksi maaksi – paitsi tietysti Liberland.Rajakiistoissa ei sen sijaan ole mitään ihmeellistä, sellaisia on yhä nykyään toista sataa useiden valtioiden välillä, ja esimerkiksi yhä vaikkapa Kanadan ja USA:n välillä.Se, ettei Liberlandia ole tunnustettu viralliseksi valtioksi ei ole kuitenkaan estänyt Vít Jedličkaa valitsemasta Liberlandille hallitusta, perustuslakia, omaa krypropohjaisen valuuttaa sekä myös oikeutta myöntää halukkaille Liberlandin kansalaisuus ja passi. Näistä jälkimmäinen luonnollisesti maksaa. Rahan lisäksi kansalaisuuden voi myös ansaita työskentelemällä Liberlandille.Kiistanalainen johtohahmoLiberlandin vuonna 1983 syntynyt presidentti Vít Jedlička tuntuu jakavan voimakkaasti mielipiteitä. Osa pitää häntä lähes vapaustaistelijana, toiset taas kepulikeinoin rikastuvana huijarina, joka hakee itselleen julkisuutta kyseenalaisin keinoin.Presidentinvirkansa lisäksi Jedlička toimii myös toisen kotimaansa eli Tšekkoslovakian politiikassa. Hän on oikeistoliberaalisen ja EU-kriittisen Svobodní puolueen jäsen. Jedlička itse on kertonut haluavansa luoda yhteiskunnan, jossa hurskaat ihmiset voivat vaurastua ilman sen suurempaa valtiollista sääntelyä kuin verotustakaan. Verojen maksaminen olisi Liberlandissa esimerkiksi vapaaehtoista, mutta siitä palkittaisiin. Esimerkiksi tällaista vapaammista valtioista Jedlička on maininnut sekä Monacon että Liechtensteinin.Herran omin sanoin: ”Perustimme Liberlandin 13. huhtikuuta 2015 Thomas Jeffersonin syntymäpäivän kunniaksi. Halusimme luoda uudestaan Amerikan vallankumouksen hengen. Haluamme myös yhdistää amerikkalaisen tasavallan, sveitsiläisen demokratian ja Singaporen meritokratian parhaat elementit. Haluamme luoda järjestelmän, jossa hallinto toimisi nykyaikaisella ja läpinäkyvällä tavalla".Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuuret suunnitelmatTällä hetkellä Liberlandissa ei ole siis mitään muuta kuin tyhjää tonttia. Suunnitelmat ovat kuitenkin suuret. Maan virallisessa arkkitehtuurikilpailussa kerättiin ehdotuksia siitä, miten ja mihin suuntaan maan arkkitehtuuria voitaisiin kehittää. Ja kehitystarvetta todella on, jos Liberland joskus oikeasti tunnustetaan ja sinne pääsee muuttamaan. Liberland on myöntänyt tähän mennessä yli 7000 passia, ja hakemuksia on Liberlandin edustajien mukaan odottamassa yli 700 000 kappaletta.Suunnitelmissa on siis iso kaupunki, jolla olisi jopa oma lentokenttä. Vertailun vuoksi Monacon pinta-ala on hieman yli kaksi neliökilometriä eli se on 3,5 kertaa Liberlandia pienempi, mutta siellä on vain 38 350 asukasta. Ja lentokentää ei Monacossa ole, sen virkaa ajaa heliport, jonne pääsee nopeasti Nizzan kentältä.Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Wikipedia ja Liberland Lue lisää Kaikki artikkelit 26.12.2024 Päivän kuva Päivän kuva: katedraali sherrylle 26.12.2024 Matkailu Erikoiset unet: ufo-kokemus kapselihotellissa Wienissä 25.12.2024 Matkailu Hampurin huima satama – Euroopan kolmanneksi suurin 24.12.2024 Matkailu Helsinki-Vantaan lentoasema – kaupunki, joka sykkii 24/7/365 myös talvella! 23.12.2024 Matkailu Päivän torttu: Linzin torttu Linzissä – Sissikin arvostaisi 23.12.2024 Yleinen Tokio – kiehtovan kuhiseva metropoli 22.12.2024 Matkailu Timișoaran vallankumousmuseo, mistä kaikki alkoi 15.12.2024 Matkailu Budapestin joulumarkkinat, maku- ja näkönystyröiden hemmottelua 14.12.2024 Matkailu Via Appia: pyöräretki pitkin teiden kuningatarta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja