18.5.2023 Liikenne Liikenneköyhyys – mitä se on ja kuinka se vähenisi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutkija: Liikenneköyhyys on huomattavasti monitahoisempi ilmiö kuin liikkumisen kohtuuhintaisuuden vaarantuminen. Mitä on liikenneköyhyys?Tähän ilmiöön pureutuu tuoreessa raportissa Heikki Liimatainen, joka on liikenne- ja kuljetusjärjestelmien professori ja Liikenteen tutkimuskeskus Vernen johtaja Tampereen yliopistossa. Liimataista kiinnostaa paitsi liikenneköyhyyden ilmenemismuodot, niin myös ratkaisut sen vähentämiseksi.Kiteytettynä liikenneköyhyys tarkoittaa tilannetta, jossa ihmisten luontaiset liikkumisen tarpeet eivät täyty. Liikkumisen hinnan lisäksi ilmiön taustalla voivat olla esimerkiksi ikään tai fyysisiin rajoitteisiin liittyvät liikkumisvaikeudet sekä ongelmat julkisen liikenteen ja palveluiden saavutettavuudessa.Kalevi Sorsa -säätiön julkaisemassa raportissa Liimatainen tuo esiin, että pakokaasuille altistuminen ja turvattomuus liikenteessä ovat nekin liikenneköyhyyden ilmenemismuotoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIhmiset ja yhteiskunta tarvitsevat liikettäRaportti linjaa, että liikenne on välttämätön osa ihmisten hyvinvointia. Sen mahdollistuminen vaatii kuitenkin niin kykyjä kuin rahaakin.”Liikkumiseen tarvitaan henkilökohtaisia resursseja, kuten aikaa, rahaa, taitoja ja fyysistä liikkumiskykyä, sekä asuinympäristön resursseja eli liikkumisen mahdollistavaa infrastruktuuria ja palveluita.”Raportin mukaan kansainvälisen tutkimuksen perusteella liikennejärjestelmät ovat epätasa-arvoisia ja ihmisten välillä on erittäin suuria eroja liikkumisen nopeudessa, aktiviteettien saavutettavuudessa, liikkumispalvelujen saatavuudessa ja liikennesuoritteissa.Raportissa tähdennetään, yksi liikkumisratkaisu sovi kaikille eikä kaikkiin liikkumistarpeisiin. Tässä kohtaa raporttia lukiessa tulee pakottamatta mieleen maan harvaan asutut seudut ja niiden heiveröinen joukkoliikennetarjonta, siis alueet, joissa esimerkiksi työssäkäynti ei luonnistuisi ilman henkilöauton käyttöä.Pienituloiset alttiitaPienituloiset kotitaloudet ovat alttiimpia liikenneköyhyydelle, koska niillä on harvemmin auto ja ne kärsivät suhteessa enemmän liikenteen kallistumisesta.Naiset ovat miehiä alttiimpia altistua liikenneköyhyydelle. Liimataisen mukaan selityksenä on, että naiset käyttävät joukkoliikennettä enemmän kuin miehet ja toisaalta naisvaltaisilla aloilla on vähemmän mahdollisuuksia tehdä etätöitä kuin miesvaltaisilla aloilla, joten naiset ovat riippuvaisempia julkisesta liikenteestä.Taustalla autoriippuvuusRaportissa tuodaan esiin, että Suomessa oma auto on monille työssäkäyville välttämättömyys. Työmatkojen keskipituus on kasvanut kaikkialla Suomessa vuosina 1990–2015.Yhdyskuntarakenteen uudistukset ovat lisänneet autoriippuvuutta: palveluja on keskitetty ja palveluverkkoa on harvennettu.Raportin mukaan autottomat kotitaloudet ovat sekä alttiita liikenneköyhyydelle että eriarvoisessa asemassa autollisiin kotitalouksiin verrattuna. Toisaalta myös autolliset kotitaloudet altistuvat liikenneköyhyydelle polttoaineiden hinnan noustessa, jos julkisen liikenteen tarjonta on huono.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolttoaineen hinnat nousivatLiimatainen huomauttaa, että liikenneköyhyys on noussut julkiseen keskusteluun erityisesti polttoaineiden hintojen ennennäkemättömän nousun myötä keväällä 2022. Liikenneköyhyydessä on tutkijan mukaan kuitenkin kyse huomattavasti laajemmasta kokonaisuudesta.”Liikkumisköyhyyden tutkimus korostaa, että toimiva joukkoliikenne on erityisen tärkeää niille ryhmille, jotka kokevat haasteita liikkumisessa. Näin ollen panostukset joukkoliikenteeseen lisäävät näiden ryhmien hyvinvointia suoraan. Joukkoliikennettä kehittämällä myös estetään liikkumisen hintaa kohoamasta kohtuuttomaksi, ja polttoaineiden hinnan noustessa tämä merkitys kasvaa entisestään,” raportissa todetaan.Kilometriveroko ratkaisuksi?Liimatainen ottaa kantaa – ja aiheuttaa varmasti parran pärinää – myös liikenteestä kerättävään veropottiin ja veroeurojen jakautumiseen.”Sähköautojen yleistymisen myötä liikenteen verotaakka on siirtymässä enenevässä määrin pienituloisempien kannettavaksi. Suomessa onkin syytä siirtyä ajokilometreihin perustuvaan verojärjestelmään, jossa myös tyypillisesti suurituloiset ja paljon ajavat sähköauton käyttäjät osallistuvat verojen maksamiseen.”Liikenteen rauhoittaminen tiheästi asutuilla alueilla samoin kuin joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn lisääminen vähentävät päästöjä ja samalla parantavat kansanterveyttä merkittävästi, raportissa todetaan.Liimataisen näkemyksen mukaan keskiöön tulisi nostaa kestävän liikenteen kehittäminen.– Kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä edistämällä vähennetään päästöjä ja parannetaan kansanterveyttä. Samalla edistetään liikenneturvallisuutta ja vähennetään liikenneköyhyyden riskiä, Liimatainen linjaa.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkistoArtikkeli julkaistu alunperin 7.10.2022a:6:{i:0;s:5:"63234";i:1;s:6:"120755";i:2;s:5:"69214";i:3;s:5:"46620";i:4;s:6:"111739";i:5;s:5:"65899";} Lue lisää Kaikki artikkelit 22.12.2024 Autoilu Painorajoituksia liki 400 sillalla 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 19.12.2024 Liikennepolitiikka Ruuhkamaksuja ei tarvita, linjaa Autoliiton Helsingin seudun osasto 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti