1.4.2025 Uutinen Helsingin nastarengaskielto saa jatkoa ja laajenee – nouseeko kuntavaalien kiistakapulaksi? Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi nastarengaskieltokokeilu laajennetaan koskemaan Lönnrotinkadun lisäksi myös Runeberginkatua. Päätös nousee kuitenkin vielä uuteen käsittelyyn kaupunginhallituksessa. Autoliitto: kummallakin talvirengastyypillä on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Helsingin ytimessä Lönnrotinkadulla tuli syyskuussa 2022 voimaan nastarengaskieltokokeilu. Kolmivuotisen kokeilun tulokset ovat kaupungin päättäjien mielestä niin kiinnostavat, että kokeilua on päätetty jatkaa aina kevääseen 2028 asti.Helsingin kaupunkiympäristölautakunta päätti kokouksessaan 18.3. myös, että uusi nastarengaskieltokokeilu laajennetaan koskemaan Lönnrotinkadun lisäksi myös Runeberginkatua. Kannatusta sai myös kokouksen ehdotus, että nyt jatkuvan kokeilun ensimmäisen vuoden jälkeen arvioidaan kokeilualueen laajentamista myös Kaisaniemenkadulle.Kiistelyä herättävä hanke ei ole kuitenkaan vielä naulattu lopullisesti toteutuvaksi, kuten HS.fi uutisessaan 31.3. kertoi. Nastarengaskiellon vienti päätöspöytään kaupunginhallituksessa lähiviikkoina voi nimittäin tarkoittaa, että kokeilun jatkokausi tulee hylätyksi tai kokeilun alueellinen laajennus tulee hylätyksi.Kaiken taustalla on tahtotila kohentaa ilmanlaatua ja vähentää melua. Nastarenkaat kun ajaessa kuluttavat päällystettä, irrottavat siitä pienhiukkasia, jotka joutuvat katupölynä pahimmillaan hengitysilmaan.Nastarenkaat kieltävän kokeilun avulla on tutkittu sitä, miten kielto vaikuttaa kitkarenkaiden yleistymiseen ja ilmanlaatuun. Samalla arvioidaan kiellon seurauksia, noudattamista ja tarkoituksenmukaisuutta. Kiellosta kerrotaan autoilijoille kadun varsille lisätyissä liikennemerkeissä. Kadulle on myös tuotu ilmanlaadun ja nastarenkaiden seurantalaitteita.Nastarenkailla ajavien osuus on Lönnrotinkadulla kiellon aikana laskenut 70 prosentista 45 prosenttiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNouseeko kuntavaaliteemaksi asti?Jää nähtäväksi nouseeko nastarengaskielto myös pian koittavien kuntavaalien edellä poliittiseksi julkisuuteen asti yltäväksi väittelyjen aiheeksi.HS.fi uutisoi vastikään aiheesta oman vaalikoneensa vastauksiin nojautuen. Niiden perusteella puolueista nastarenkaiden kieltämistä kannattavat jossain määrin vihreät ja vasemmistoliitto, kun taas perussuomalaiset eivät kiellosta innostu. Kokoomus ja kristillisdemokraatit ovat jossain määrin kieltoa vastaan. ”Sdp ja rkp eivät kannata tai vastusta, mikä voi tarkoittaa, että puolueiden ehdokkaiden mielipiteet asiassa jakautuvat,” HS.fi kirjoittaa.Kuntavaalit järjestetään huhtikuussa. Vaalipäivä on sunnuntaina 13.4., ennakkoäänestys järjestetään aikavälillä 2.–8.4.2025.Autoliitto: ei totaalikieltoja!Moottori uutisoi aiemmin (29.10.2023) Autoliiton kriittisistä näkökannoista nastarengaskieltoihin otsikolla Helsinki sysii autoilijoita kitkarenkaiden käyttäjiksi – Autoliiton koulutuspäällikkö ottaa kriittisesti kantaa totaalikieltoihin.Kitka- ja nastarenkaat ovat ominaisuuksiltaan erilaisia, kummallakin rengastyypillä on omat vahvuutensa ja heikkoutensa.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen otti tuossa uutisessa kantaa nastat-kitkat-keskusteluun tähdentämällä renkaan laatutekijöitä.– On syytä muistaa Moottori-lehden testissäkin esiin noussut asia, että renkaan laadukkuus vaikuttaa olennaisesti sen pitokykyyn ja ominaisuuksiin. Premium-luokan kitkarengas päihittää markkinoiden huonoimmat nastarenkaat mennen tullen, Vesalainen toteaa.Hän myös tähdensi, että jos verrataan premium-luokan nasta- ja kitkarenkaita keskenään, vie nastarengas pääsääntöisesti voiton tien pinnan ollessa jäässä.– Jokaisen kannattaakin punnita omia autonkäyttötarpeitaan ja ajoympäristöään ennen rengasvalinnan tekoa. Itse ajoin pari vuotta sitten talven kitkoilla, mutta palasin takaisin nastarenkaiden käyttäjäksi. Käytännössä kitkojen kanssa useina aamuina oli tilanne se, ettei pihastamme vesijäiseen ylämäkeen käännyttäessä päässyt liikkeelle. Samaan ongelmaan törmäsi myös kadulta loivassa ylämäessä olevaan pihaan ajettaessa. Nastarenkailla tällaista ongelmaa ei milloinkaan ole ollut. Nastarengas antaa haasteellisissa olosuhteissa kitkarengasta paremmin anteeksi kuljettajan tekemiä ennakointivirheitä – joita jokainen meistä tekee aika-ajoin. Nastarenkaat karhentavat pintaa muilleAutoliiton Teppo Vesalaisen mukaan myös hyvä pitää mielessä, että kitkarenkaan pito edellyttää, että liikennevirrassa on tietty määrä nastarenkailla autoilevia, jotka karhentavat jäistä tien pintaa.– Mikäli nastarenkailla ajavien määrä vähenisi tuntuvasti, jouduttaisiin hiekoitusta väistämättä lisäämään. Tällä taas voisi olla omalta osaltaan pölyä lisäävä vaikutus, Vesalainen arvioi.Liikenneturvallisuuteen ja rengasvalintaan liittyen Vesalaisella oli Moottorin uutisessa käytännön koulima viesti kaikille autolijoille.– Nastarengas antaa haasteellisissa olosuhteissa kitkarengasta paremmin anteeksi kuljettajan tekemiä ennakointivirheitä – joita jokainen meistä tekee aika-ajoin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous