18.3.2025 Autoilu Tarvitaan vapaus valita kuinka liikkua – Autoliiton Helsingin osaston vinkit kuntavaaleihin Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Autojen rooli pääkaupunkiseudun liikenteessä on olennainen. Siksi autojen merkitys on tunnustettava kunnallisessa päätöksenteossa.” ”Autojen rooli pääkaupunkiseudun liikenteessä on olennainen. Siksi autojen merkitys on tunnustettava kunnallisessa päätöksenteossa.”Kiteytys on Autoliiton Helsingin osaston laatima tulevia kuntavaaleja ajatellen. Liikenne ja autoilu ovat esillä – enemmän tai vähemmän – myös kuntavaaleissa olevien ehdokkaiden painotuksissa. Kuntavaalit ovat pian käsillä, sillä ennakkoäänestys alkaa 2. huhtikuuta. Varsinainen äänestyspäivä on 13. huhtikuuta 2025.Autoliiton Helsingin osasto vinkkaa antamaan äänen sellaiselle ehdokkaalle, joka on samoilla kannoilla yhdistyksen linjausten kanssa. Keskeisimpiä yhdistyksen linjauksia on, että jokaisella pitää olla mahdollisuus valita liikkumiseensa se tapa, mikä sopii parhaiten kulloiseenkin tilanteeseen.”Se tarkoittaa, että henkilöauton on oltava muiden liikennemuotojen rinnalla tasavertainen vaihtoehto.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi käyttökielloilleYhdistyksen mukaan pohdinnoissa ollutta polttomoottoriautojen käytön kieltämistä Helsingin kantakaupungin alueella ei pidä tehdä. ”Se vaikeuttaisi ihmisten liikkumista, sillä polttomoottoriautoja käytetään yleisesti vielä seuraavat 30 vuotta.” Hankkeen eteneminen on keskeytetty, mutta sitä pitää jatkaa ja tunneli on toteutettava. Näin kaupunki pidetään toimivana ja jalankululle sekä polkupyöräilylle tulee nykyistä turvallisempi liikenneympäristö. Riittävästi pysäköintitilaaYhdistys on havainnut, että vallalla olevan käytännön mukaan asuntojen ja palvelujen yhteyteen ei suunnitella riittävästi pysäköinti- ja latauspaikkoja. Tällaiseen ajatteluun olisisaatava muutos, ja siihen suuntaan voi vaikuttaa äänestyskäyttäytymisellä.Yhdistys äimistelee myös sitä, että Helsinki suunnittelee korottavansa asukas-, yritys- ja kadunvarsipysäköinnin hintoja yleistä kustannustason nousua nopeammin.”Suunnitelmalle ei ole perustetta. Siitä tulee luopua.”Yhdistys kannattaa kaavailtua keskustatunnelia.”Hankkeen eteneminen on keskeytetty, mutta sitä pitää jatkaa ja tunneli on toteutettava. Näin kaupunki pidetään toimivana ja jalankululle sekä polkupyöräilylle tulee nykyistä turvallisempi liikenneympäristö.”Helsingin seudun kunnissa edistetään polkupyöräilyä monin tavoin ja se on yhdistyksen mukaan hyvä asia, mutta sitä ei pidä tehdä muun liikenteen toimintaedellytyksiä heikentämällä. "Sujuvaa autoilua tarvitaan." Julkisella liikenteellä ei aina tarvittaessa pääse joka paikkaan, ei edes Helsingin rajojen sisäpuolella. Ruuhkamaksuja ei tarvita!Helsingin seudulle ei yhdistyksen mukaan tarvita ruuhkamaksuja, sillä ne olisivat autoilua rasittava uusi vero ja näivettäisivät Helsingin keskustaa entistä enemmän.Autoliiton Helsingin seudun osasto linjasi jo aiemmassa Pääkaupunkiseudun liikenne paremmaksi -kirjasessa, että liikennettä koskevissa ratkaisuissa on tehtävä kaupunkien ja kuntien välistä pitkäjänteistä yhteistyötä, liikkuvathan ihmiset ja tavarat yli kuntarajojen.Yhdistyksen näkemyksen mukaan auton rooli pääkaupunkiseudun liikenteessä on olennainen: ”Julkisella liikenteellä ei aina tarvittaessa pääse joka paikkaan, ei edes Helsingin rajojen sisäpuolella.”Moottori kirjoitti yhdistyksen näkökannoista aiemmin (19.12.21024) otsikolla Ruuhkamaksuja ei tarvita, linjaa Autoliiton Helsingin seudun osasto.Autoliiton Helsingin seudun osasto ry on yhdistys, jolla on pääkaupunkiseudulla noin 25 000 henkilöjäsentä. Kyseessä on poliittisesti sitoutumaton yhdistys. Sääntöjensä mukaan se pyrkii vaikuttamaan alueellaan liikenneturvallisuuden, liikennejärjestelyjen sekä liikenneympäristön kehittämiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2025 Sähköautot Sähköautojen julkinen latausarki – lataako se varmasti? 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi? 17.4.2025 Ajokortit Ikämiestä voi kirpaista ajokortin menettäminen – kerro kokemuksesi, ota osaa tutkimukseen! 15.4.2025 Autoilu Autoilija, hämmentyneet hirvet säntäilevät juuri nyt 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan Kommentit (1) Helsingin tulee muuttaa suhtautumisensa autovihamielisyydestä ja julkisen liikenteen käsittämättömästä suosimisesta siihen suuntaan, että kaikkia liikennemuotoja kehitetään tasapuolisesti kuitenkin niin, että henkilöautoilu (henkilöauto on ylivoimainen liikkumisväline) asetetaan ensisijaiseksi kehityskohteeksi. Ärsyttävää on myös se, että Helsinki muuttaa maksullisiksi viimeisetkin vapaat pysäköintipaikat. Näin toimien ihmiset eivät viitsi enää tulla Helsinkiin ellei ole ihan pakko. Tästä on huonoja seurauksia Helsingissä toimiville yrityksille ja turismille. Mitään henkilöautoliikennettä haittaavia asioita ei pidä toteuttaa vaan muuttaa autoilua sujuvammaksi. Esimerkiksi keskustatunneli on syytä toteuttaa heti. Kaupunkibulevardeista tulee luopua, kuten myös tärkeiden katuosuuksien muuttamisesta vain julkisen liikenteen väyliksi. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous