2.10.2023

Liikenneministerin linjaus tulevaisuuteen: jokaisella varaa vähäpäästöiseen autoon

Kuva Moottorin arkisto
Liikenneministeri_Lulu_Ranne_8_2023_MJ

Ministeri Lulu Ranteen mukaan päästövähennykset on toteutettava teknistaloudellisesti kestävästi niin, että ”pikkuhiljaa jokaisella autoilevalla suomalaisella on varaa vähäpäästöiseen autoon.”

Vuosittaisessa Liikenne- ja viestintäfoorumissa tänään maanantaina esiintynyt liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps) toi esiin, että ministeriön tehtäväkenttä on hengästyttävän kattava. Siihen kuuluvat teiden ja muiden kulkuväylien toimivuudesta huolehtimisen lisäksi esimerkiksi ratayhtiöiden omistajaohjaus, datatalouden edistäminen, viestintäverkkojen ja -palveluiden tietoturvallisuuteen liittyvä lainsäädäntö ja strategiatyö.

– Me varmistamme, että tieto, tavarat ja ihmiset liikkuvat joka päivä sujuvasti, turvallisesti ja kohtuullisin kustannuksin. Jos nettiyhteydet tai sillat romahtavat, romahtavat nopeasti myös talous, turvallisuus, huoltovarmuus ja koko arki, ministeri tähdensi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päästöjä alas – ilman arkikustannusten nousua

Ranne tuo vahvasti puheessaan esiin hallitusohjelman kirjauksen, jossa todetaan, että hallitus sitoutuu vastaamaan päästövähennystavoitteisiin siten, että se ei omilla päätöksillään tai politiikkatoimillaan nosta kansalaisten arjen kustannuksia tai heikennä elinkeinoelämän kilpailukykyä.

– Tämä on hallituksen yksi perälauta ja se vaikuttaa ministeriön sektorilla vahvasti.

Ministerin mukaan päästövähennykset on toteutettava teknistaloudellisesti kestävästi niin, että ”pikkuhiljaa jokaisella autoilevalla suomalaisella on varaa vähäpäästöiseen autoon.”

– Me myös vähennämme päästöjä nykyisen infran välityskykyä ja kuntoa parantamalla. Me emme aja Suomea liikenneköyhyyteen vaan laskemme polttoaineen ja palkansaajan verotusta sekä kohennamme ostovoimaa.

tie_kuoppa_routa

Korjausvelka kuriin – joskus

Kuten autoilijat ympäri Suomen tietävät, tiet ovat paikoin kehnossa kunnossa. Ajamista vaikeuttavat ja vaaratavat kuopat, painumat, murtumat ja rokonarpiset asvalttipinnat. Jopa vilkkailla väylillä on jouduttu paikkaamaan reikiä.

Yhdellä sanalla teiden nykytilassa on kyse korjausvelasta. Sen nopeaa hoitamista ministeri ei tilaisuudessa kuitenkaan luvannut.

Korjausvelan kasvun taittaminen, pysäyttäminen ja pienentäminen on ministerin linjauksen mukaan yksi keskeisistä päämääristä, mutta savotta ei tule hoidetuksi yhdessä hallituskaudessa vaan kuuluu pidempi aika.

Mihin asti rahat riittävät?

Korjausvelkaa on yksin teiden osaltakin kertynyt jo 2,4 miljardia euroa. Hieman helpotusta on luvassa, sillä korjausvelan purkuun kohdistetaan ensi vuonna 250 miljoonaa euroa.

Kaiken taustalla on tietysti raha eli mihin kaikkeen valtion rahakirstusta riittää euroja.

Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää yhdessä valtiovarainministeriön kanssa liikenteen rahoituksen ja verotuksen kokonaisuudistuksen. Sen tavoitteena on Ranteen mukaan rahoituspohjan tarkistaminen, oikeudenmukaisempi verotus, kerättyjen rahojen parempi ja vaikuttavampi kohdistaminen.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat