2.10.2023 Uutinen Liikenneministerin linjaus tulevaisuuteen: jokaisella varaa vähäpäästöiseen autoon Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ministeri Lulu Ranteen mukaan päästövähennykset on toteutettava teknistaloudellisesti kestävästi niin, että ”pikkuhiljaa jokaisella autoilevalla suomalaisella on varaa vähäpäästöiseen autoon.” Vuosittaisessa Liikenne- ja viestintäfoorumissa tänään maanantaina esiintynyt liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps) toi esiin, että ministeriön tehtäväkenttä on hengästyttävän kattava. Siihen kuuluvat teiden ja muiden kulkuväylien toimivuudesta huolehtimisen lisäksi esimerkiksi ratayhtiöiden omistajaohjaus, datatalouden edistäminen, viestintäverkkojen ja -palveluiden tietoturvallisuuteen liittyvä lainsäädäntö ja strategiatyö.– Me varmistamme, että tieto, tavarat ja ihmiset liikkuvat joka päivä sujuvasti, turvallisesti ja kohtuullisin kustannuksin. Jos nettiyhteydet tai sillat romahtavat, romahtavat nopeasti myös talous, turvallisuus, huoltovarmuus ja koko arki, ministeri tähdensi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäästöjä alas – ilman arkikustannusten nousuaRanne tuo vahvasti puheessaan esiin hallitusohjelman kirjauksen, jossa todetaan, että hallitus sitoutuu vastaamaan päästövähennystavoitteisiin siten, että se ei omilla päätöksillään tai politiikkatoimillaan nosta kansalaisten arjen kustannuksia tai heikennä elinkeinoelämän kilpailukykyä.– Tämä on hallituksen yksi perälauta ja se vaikuttaa ministeriön sektorilla vahvasti.Ministerin mukaan päästövähennykset on toteutettava teknistaloudellisesti kestävästi niin, että ”pikkuhiljaa jokaisella autoilevalla suomalaisella on varaa vähäpäästöiseen autoon.”– Me myös vähennämme päästöjä nykyisen infran välityskykyä ja kuntoa parantamalla. Me emme aja Suomea liikenneköyhyyteen vaan laskemme polttoaineen ja palkansaajan verotusta sekä kohennamme ostovoimaa.Korjausvelka kuriin – joskusKuten autoilijat ympäri Suomen tietävät, tiet ovat paikoin kehnossa kunnossa. Ajamista vaikeuttavat ja vaaratavat kuopat, painumat, murtumat ja rokonarpiset asvalttipinnat. Jopa vilkkailla väylillä on jouduttu paikkaamaan reikiä.Yhdellä sanalla teiden nykytilassa on kyse korjausvelasta. Sen nopeaa hoitamista ministeri ei tilaisuudessa kuitenkaan luvannut.Korjausvelan kasvun taittaminen, pysäyttäminen ja pienentäminen on ministerin linjauksen mukaan yksi keskeisistä päämääristä, mutta savotta ei tule hoidetuksi yhdessä hallituskaudessa vaan kuuluu pidempi aika.Mihin asti rahat riittävät?Korjausvelkaa on yksin teiden osaltakin kertynyt jo 2,4 miljardia euroa. Hieman helpotusta on luvassa, sillä korjausvelan purkuun kohdistetaan ensi vuonna 250 miljoonaa euroa.Kaiken taustalla on tietysti raha eli mihin kaikkeen valtion rahakirstusta riittää euroja.Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää yhdessä valtiovarainministeriön kanssa liikenteen rahoituksen ja verotuksen kokonaisuudistuksen. Sen tavoitteena on Ranteen mukaan rahoituspohjan tarkistaminen, oikeudenmukaisempi verotus, kerättyjen rahojen parempi ja vaikuttavampi kohdistaminen.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Autoilu Ikää karttuu, ajamiset ajettu – uhkana sosiaalinen eristäytyminen 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa