2.10.2023 Uutinen Liikenneministerin linjaus tulevaisuuteen: jokaisella varaa vähäpäästöiseen autoon Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ministeri Lulu Ranteen mukaan päästövähennykset on toteutettava teknistaloudellisesti kestävästi niin, että ”pikkuhiljaa jokaisella autoilevalla suomalaisella on varaa vähäpäästöiseen autoon.” Vuosittaisessa Liikenne- ja viestintäfoorumissa tänään maanantaina esiintynyt liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps) toi esiin, että ministeriön tehtäväkenttä on hengästyttävän kattava. Siihen kuuluvat teiden ja muiden kulkuväylien toimivuudesta huolehtimisen lisäksi esimerkiksi ratayhtiöiden omistajaohjaus, datatalouden edistäminen, viestintäverkkojen ja -palveluiden tietoturvallisuuteen liittyvä lainsäädäntö ja strategiatyö.– Me varmistamme, että tieto, tavarat ja ihmiset liikkuvat joka päivä sujuvasti, turvallisesti ja kohtuullisin kustannuksin. Jos nettiyhteydet tai sillat romahtavat, romahtavat nopeasti myös talous, turvallisuus, huoltovarmuus ja koko arki, ministeri tähdensi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäästöjä alas – ilman arkikustannusten nousuaRanne tuo vahvasti puheessaan esiin hallitusohjelman kirjauksen, jossa todetaan, että hallitus sitoutuu vastaamaan päästövähennystavoitteisiin siten, että se ei omilla päätöksillään tai politiikkatoimillaan nosta kansalaisten arjen kustannuksia tai heikennä elinkeinoelämän kilpailukykyä.– Tämä on hallituksen yksi perälauta ja se vaikuttaa ministeriön sektorilla vahvasti.Ministerin mukaan päästövähennykset on toteutettava teknistaloudellisesti kestävästi niin, että ”pikkuhiljaa jokaisella autoilevalla suomalaisella on varaa vähäpäästöiseen autoon.”– Me myös vähennämme päästöjä nykyisen infran välityskykyä ja kuntoa parantamalla. Me emme aja Suomea liikenneköyhyyteen vaan laskemme polttoaineen ja palkansaajan verotusta sekä kohennamme ostovoimaa.Korjausvelka kuriin – joskusKuten autoilijat ympäri Suomen tietävät, tiet ovat paikoin kehnossa kunnossa. Ajamista vaikeuttavat ja vaaratavat kuopat, painumat, murtumat ja rokonarpiset asvalttipinnat. Jopa vilkkailla väylillä on jouduttu paikkaamaan reikiä.Yhdellä sanalla teiden nykytilassa on kyse korjausvelasta. Sen nopeaa hoitamista ministeri ei tilaisuudessa kuitenkaan luvannut.Korjausvelan kasvun taittaminen, pysäyttäminen ja pienentäminen on ministerin linjauksen mukaan yksi keskeisistä päämääristä, mutta savotta ei tule hoidetuksi yhdessä hallituskaudessa vaan kuuluu pidempi aika.Mihin asti rahat riittävät?Korjausvelkaa on yksin teiden osaltakin kertynyt jo 2,4 miljardia euroa. Hieman helpotusta on luvassa, sillä korjausvelan purkuun kohdistetaan ensi vuonna 250 miljoonaa euroa.Kaiken taustalla on tietysti raha eli mihin kaikkeen valtion rahakirstusta riittää euroja.Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää yhdessä valtiovarainministeriön kanssa liikenteen rahoituksen ja verotuksen kokonaisuudistuksen. Sen tavoitteena on Ranteen mukaan rahoituspohjan tarkistaminen, oikeudenmukaisempi verotus, kerättyjen rahojen parempi ja vaikuttavampi kohdistaminen.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 11.1.2025 Kuolonkolarit Arvaatko, moniko olisi selvinnyt hengissä vakavassa kolarissa käyttämällä turvayötä? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 10.1.2025 Autoilu Osaatko pysäköidä oikein tien vasempaan reunaan? 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti