30.5.2016 Liikenne Liikenneturvan peräkärryvinkit kesän kuormapuuhiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesäprojektit saattavat helposti vaatia peräkärryn käyttämistä. Ennen roudaamista kannattaa kuitenkin tarkistaa kärryn kunto ja sen kuormaus. Mökkikauden ja kesän pihapuuhastelun myötä saattaa tulla yllättäen tarvetta käyttää peräkärryä. Liikenneturva haluaa kuitenkin muistuttaa kärryn oikeasta kuormaamisesta, sillä tasaisen painonjakauman ja kuorman sidonnan lisäksi kannattaa muistaa sallitut ylitykset sekä kärryn asettama nopeusrajoitus.Talven jälkeen on syytä myös tarkistaa peräkärryn kunto: toimivatko kaikki valot, ovatko renkaat ehjät ja ajokuntoiset sekä onko niiden ilmanpaine kohdallaan.Peräkärryn kuormaamisessa nyrkkisääntönä on se, että painopiste pysyy mahdollisimman alhaalla ja vaunun keskellä. Painavimmat tavarat tuleekin sijoittaa akselin päälle ja kuorma jaetaan tasaisesti kärryn koko alalle. Lopuksi kuorma sidotaan kunnolla kuormaliinoilla. Kuorman huolellinen sidonta tulee muistaa myös kuomullisessa kärryssä.– Kuormauksen lisäksi kannattaa pitää mielessä myös lastin paino: kuinka paljon tavaraa on kyytiin tulossa ja kuinka isoksi yhteispaino kasvaa. Eritoten jarruttomien kevytperävaunujen kanssa painorajat tulevat nopeasti vastaan. Suurimman sallitun kuorman voi tarkistaa vetoauton rekisteriotteesta, vinkkaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara.Kuormauksen yhteydessä on syytä tarkistaa myös aisapaino. Takapainoisuuden saa testattua helposti irroittamalla peräkärryn vetokoukuksta ja pitämällä aisasta käsin kiinni. Mikäli aisa nousee ylös ja kärry kippaa taakse, on takaosassa liikaa painoa ja kärry on lastattava uudelleen.– Väärin kuormattu kärry tekee yhdistelmästä hankalan ajettavan ja pienikin vauhdinnousu tai äkillinen liike voi saada kuorman heittelehtimään ja vetoauton hallinnan katoamaan, Elovaara jatkaa.Lautatavaraa tai muuta vastaavaa pitkää kuormaa kuljettaessa on huomioitava, että lasti saa ylittää kärryn etureunan vain metrin matkalta. Takana ylitystä saa olla vain kaksi metriä, mutta jo metrin ylityksen jälkeen kuorma täytyy merkitä punaisella lipulla. Leveyssuunnassa kuorma ei saa tulla sivulaitojen yli.Peräkärry toimii autossa kuin 80 km/h lätkä, eli kärryä vedettäessä nopeus ei saa ylittää 80 km/h:ta edes moottoritiellä tai hyvissä olosuhteissa. Nopeuden kasvattaminen vaikeuttaa yhdistelmän hallittavuutta selkeästi.Liikenneturvan viisi vinkkiä peräkärryn kanssa kulkevalle:Kevennä kaasujalkaa – peräkärry on kuin 80 km/h lätkä. Kuormaa tasaisesti ja tarkista aina aisapaino. Kiinnitä kunnon kuormaliinoilla kuomunkin alle tuleva tavara. Merkitse ylipitkä kuljetus punaisella lipulla. Tarkista kärryn valot ja renkaiden ilmanpaineet ennen liikenteeseen lähtöä.Lähde: Liikenneturva Kuva: Liikenneturva / Nina MönkkönenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla