30.5.2016 Liikenne Liikenneturvan peräkärryvinkit kesän kuormapuuhiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesäprojektit saattavat helposti vaatia peräkärryn käyttämistä. Ennen roudaamista kannattaa kuitenkin tarkistaa kärryn kunto ja sen kuormaus. Mökkikauden ja kesän pihapuuhastelun myötä saattaa tulla yllättäen tarvetta käyttää peräkärryä. Liikenneturva haluaa kuitenkin muistuttaa kärryn oikeasta kuormaamisesta, sillä tasaisen painonjakauman ja kuorman sidonnan lisäksi kannattaa muistaa sallitut ylitykset sekä kärryn asettama nopeusrajoitus.Talven jälkeen on syytä myös tarkistaa peräkärryn kunto: toimivatko kaikki valot, ovatko renkaat ehjät ja ajokuntoiset sekä onko niiden ilmanpaine kohdallaan.Peräkärryn kuormaamisessa nyrkkisääntönä on se, että painopiste pysyy mahdollisimman alhaalla ja vaunun keskellä. Painavimmat tavarat tuleekin sijoittaa akselin päälle ja kuorma jaetaan tasaisesti kärryn koko alalle. Lopuksi kuorma sidotaan kunnolla kuormaliinoilla. Kuorman huolellinen sidonta tulee muistaa myös kuomullisessa kärryssä.– Kuormauksen lisäksi kannattaa pitää mielessä myös lastin paino: kuinka paljon tavaraa on kyytiin tulossa ja kuinka isoksi yhteispaino kasvaa. Eritoten jarruttomien kevytperävaunujen kanssa painorajat tulevat nopeasti vastaan. Suurimman sallitun kuorman voi tarkistaa vetoauton rekisteriotteesta, vinkkaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara.Kuormauksen yhteydessä on syytä tarkistaa myös aisapaino. Takapainoisuuden saa testattua helposti irroittamalla peräkärryn vetokoukuksta ja pitämällä aisasta käsin kiinni. Mikäli aisa nousee ylös ja kärry kippaa taakse, on takaosassa liikaa painoa ja kärry on lastattava uudelleen.– Väärin kuormattu kärry tekee yhdistelmästä hankalan ajettavan ja pienikin vauhdinnousu tai äkillinen liike voi saada kuorman heittelehtimään ja vetoauton hallinnan katoamaan, Elovaara jatkaa.Lautatavaraa tai muuta vastaavaa pitkää kuormaa kuljettaessa on huomioitava, että lasti saa ylittää kärryn etureunan vain metrin matkalta. Takana ylitystä saa olla vain kaksi metriä, mutta jo metrin ylityksen jälkeen kuorma täytyy merkitä punaisella lipulla. Leveyssuunnassa kuorma ei saa tulla sivulaitojen yli.Peräkärry toimii autossa kuin 80 km/h lätkä, eli kärryä vedettäessä nopeus ei saa ylittää 80 km/h:ta edes moottoritiellä tai hyvissä olosuhteissa. Nopeuden kasvattaminen vaikeuttaa yhdistelmän hallittavuutta selkeästi.Liikenneturvan viisi vinkkiä peräkärryn kanssa kulkevalle:Kevennä kaasujalkaa – peräkärry on kuin 80 km/h lätkä. Kuormaa tasaisesti ja tarkista aina aisapaino. Kiinnitä kunnon kuormaliinoilla kuomunkin alle tuleva tavara. Merkitse ylipitkä kuljetus punaisella lipulla. Tarkista kärryn valot ja renkaiden ilmanpaineet ennen liikenteeseen lähtöä.Lähde: Liikenneturva Kuva: Liikenneturva / Nina MönkkönenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster