30.5.2016 Liikenne Liikenneturvan peräkärryvinkit kesän kuormapuuhiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesäprojektit saattavat helposti vaatia peräkärryn käyttämistä. Ennen roudaamista kannattaa kuitenkin tarkistaa kärryn kunto ja sen kuormaus. Mökkikauden ja kesän pihapuuhastelun myötä saattaa tulla yllättäen tarvetta käyttää peräkärryä. Liikenneturva haluaa kuitenkin muistuttaa kärryn oikeasta kuormaamisesta, sillä tasaisen painonjakauman ja kuorman sidonnan lisäksi kannattaa muistaa sallitut ylitykset sekä kärryn asettama nopeusrajoitus.Talven jälkeen on syytä myös tarkistaa peräkärryn kunto: toimivatko kaikki valot, ovatko renkaat ehjät ja ajokuntoiset sekä onko niiden ilmanpaine kohdallaan.Peräkärryn kuormaamisessa nyrkkisääntönä on se, että painopiste pysyy mahdollisimman alhaalla ja vaunun keskellä. Painavimmat tavarat tuleekin sijoittaa akselin päälle ja kuorma jaetaan tasaisesti kärryn koko alalle. Lopuksi kuorma sidotaan kunnolla kuormaliinoilla. Kuorman huolellinen sidonta tulee muistaa myös kuomullisessa kärryssä.– Kuormauksen lisäksi kannattaa pitää mielessä myös lastin paino: kuinka paljon tavaraa on kyytiin tulossa ja kuinka isoksi yhteispaino kasvaa. Eritoten jarruttomien kevytperävaunujen kanssa painorajat tulevat nopeasti vastaan. Suurimman sallitun kuorman voi tarkistaa vetoauton rekisteriotteesta, vinkkaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara.Kuormauksen yhteydessä on syytä tarkistaa myös aisapaino. Takapainoisuuden saa testattua helposti irroittamalla peräkärryn vetokoukuksta ja pitämällä aisasta käsin kiinni. Mikäli aisa nousee ylös ja kärry kippaa taakse, on takaosassa liikaa painoa ja kärry on lastattava uudelleen.– Väärin kuormattu kärry tekee yhdistelmästä hankalan ajettavan ja pienikin vauhdinnousu tai äkillinen liike voi saada kuorman heittelehtimään ja vetoauton hallinnan katoamaan, Elovaara jatkaa.Lautatavaraa tai muuta vastaavaa pitkää kuormaa kuljettaessa on huomioitava, että lasti saa ylittää kärryn etureunan vain metrin matkalta. Takana ylitystä saa olla vain kaksi metriä, mutta jo metrin ylityksen jälkeen kuorma täytyy merkitä punaisella lipulla. Leveyssuunnassa kuorma ei saa tulla sivulaitojen yli.Peräkärry toimii autossa kuin 80 km/h lätkä, eli kärryä vedettäessä nopeus ei saa ylittää 80 km/h:ta edes moottoritiellä tai hyvissä olosuhteissa. Nopeuden kasvattaminen vaikeuttaa yhdistelmän hallittavuutta selkeästi.Liikenneturvan viisi vinkkiä peräkärryn kanssa kulkevalle:Kevennä kaasujalkaa – peräkärry on kuin 80 km/h lätkä. Kuormaa tasaisesti ja tarkista aina aisapaino. Kiinnitä kunnon kuormaliinoilla kuomunkin alle tuleva tavara. Merkitse ylipitkä kuljetus punaisella lipulla. Tarkista kärryn valot ja renkaiden ilmanpaineet ennen liikenteeseen lähtöä.Lähde: Liikenneturva Kuva: Liikenneturva / Nina MönkkönenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa