30.5.2016 Liikenne Liikenneturvan peräkärryvinkit kesän kuormapuuhiin Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Kesäprojektit saattavat helposti vaatia peräkärryn käyttämistä. Ennen roudaamista kannattaa kuitenkin tarkistaa kärryn kunto ja sen kuormaus. Mökkikauden ja kesän pihapuuhastelun myötä saattaa tulla yllättäen tarvetta käyttää peräkärryä. Liikenneturva haluaa kuitenkin muistuttaa kärryn oikeasta kuormaamisesta, sillä tasaisen painonjakauman ja kuorman sidonnan lisäksi kannattaa muistaa sallitut ylitykset sekä kärryn asettama nopeusrajoitus. Talven jälkeen on syytä myös tarkistaa peräkärryn kunto: toimivatko kaikki valot, ovatko renkaat ehjät ja ajokuntoiset sekä onko niiden ilmanpaine kohdallaan. Peräkärryn kuormaamisessa nyrkkisääntönä on se, että painopiste pysyy mahdollisimman alhaalla ja vaunun keskellä. Painavimmat tavarat tuleekin sijoittaa akselin päälle ja kuorma jaetaan tasaisesti kärryn koko alalle. Lopuksi kuorma sidotaan kunnolla kuormaliinoilla. Kuorman huolellinen sidonta tulee muistaa myös kuomullisessa kärryssä. – Kuormauksen lisäksi kannattaa pitää mielessä myös lastin paino: kuinka paljon tavaraa on kyytiin tulossa ja kuinka isoksi yhteispaino kasvaa. Eritoten jarruttomien kevytperävaunujen kanssa painorajat tulevat nopeasti vastaan. Suurimman sallitun kuorman voi tarkistaa vetoauton rekisteriotteesta, vinkkaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara. Kuormauksen yhteydessä on syytä tarkistaa myös aisapaino. Takapainoisuuden saa testattua helposti irroittamalla peräkärryn vetokoukuksta ja pitämällä aisasta käsin kiinni. Mikäli aisa nousee ylös ja kärry kippaa taakse, on takaosassa liikaa painoa ja kärry on lastattava uudelleen. – Väärin kuormattu kärry tekee yhdistelmästä hankalan ajettavan ja pienikin vauhdinnousu tai äkillinen liike voi saada kuorman heittelehtimään ja vetoauton hallinnan katoamaan, Elovaara jatkaa. Lautatavaraa tai muuta vastaavaa pitkää kuormaa kuljettaessa on huomioitava, että lasti saa ylittää kärryn etureunan vain metrin matkalta. Takana ylitystä saa olla vain kaksi metriä, mutta jo metrin ylityksen jälkeen kuorma täytyy merkitä punaisella lipulla. Leveyssuunnassa kuorma ei saa tulla sivulaitojen yli. Peräkärry toimii autossa kuin 80 km/h lätkä, eli kärryä vedettäessä nopeus ei saa ylittää 80 km/h:ta edes moottoritiellä tai hyvissä olosuhteissa. Nopeuden kasvattaminen vaikeuttaa yhdistelmän hallittavuutta selkeästi. Liikenneturvan viisi vinkkiä peräkärryn kanssa kulkevalle: Kevennä kaasujalkaa – peräkärry on kuin 80 km/h lätkä. Kuormaa tasaisesti ja tarkista aina aisapaino. Kiinnitä kunnon kuormaliinoilla kuomunkin alle tuleva tavara. Merkitse ylipitkä kuljetus punaisella lipulla. Tarkista kärryn valot ja renkaiden ilmanpaineet ennen liikenteeseen lähtöä. Lähde: Liikenneturva Kuva: Liikenneturva / Nina Mönkkönen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 11.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tärkeä muistutus – lapset liikkuvat liikenteessä ympäri vuoden 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo - eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 11.11.2025 Kuluttajat Sähköauton kotilatauslaitteen mystinen vika johti vuosia kestäneeseen vakuutuskiistaan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan