6.9.2019 Liikenne Liikenneturvan yksinkertainen neuvo turvallisempaan liikenteeseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vilkun oikeaoppinen käyttö on liikenteen tärkeimpiä tapoja. Liikenneturvan kyselyn mukaan jopa kolme viidestä on joutunut liikenteessä vaaratilanteeseen toisen autoilijan suuntamerkin käyttämättömyyden vuoksi. Suuntamerkin näyttäminen on yksi liikenteen tavanomaisimmista tavoista, jonka pitäisi olla selkeää jokaiselle kuljettajalle. Esimerkiksi kaistaa vaihtaessa tai risteyksessä kääntyessä on jokaisen viestittävä omista aikeistaan vilkkua käyttämällä, jotta vältytään aiheuttamasta yllätyksiä muille tienkäyttäjille.– Pelkkä vilkun käyttäminen ei kuitenkaan vielä riitä turvallisuuden takaamiseksi. Yksinkertainen kolmen V:n periaate auttaa – vilkku, vilkaisu ja varmistus. Se tarkoittaa sitä, että vilkku laitetaan päälle hyvissä ajoin ennen kääntymistä tai kaistanvaihtoa. Sen jälkeen on vilkaistava peileihin ja katsottava, onko viereiselle kaistalle siirtyminen mahdollista, tai lähestyykö risteystä esimerkiksi jalankulkijoita tai pyöräilijöitä. Lopuksi on vielä varmistettava kuollut kulma, jotta kääntyminen tai kaistanvaihto on varmasti turvallista, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen neuvoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy VVV-periaate: Vilkku – Laita suuntamerkki päälle jo hyvissä ajoin ennen risteystä tai kaistanvaihtoa, näin osoitat aikeesi muille tielläliikkujille. Vilkaisu – Katso peileihin nähdäksesi, tuleeko takaviistosta muita. Varmistus – Varmista ennen kääntymistä kuollut kulma turvallisuuden takaamiseksi. Suuntamerkkiä näyttämällä hyvissä ajoin ennen ohjauspyörän kääntämistä antaa muille aikaa ja tilaa toimimiseen. Tämä säästää lisäksi turhia jarrutteluita ja ehkäisee mahdollisia vaaratilanteita.– Pakollisen pahan sijasta vilkuttamista voisikin ajatella tekona liikenteen turvallisuuden, sujuvuuden ja toisten liikkujien huomioimisen parantamiseksi. Jos tien päällä yhtään mietityttää, että pitäisiköhän tässä käyttää vilkkua, niin käytä sitä, Heiskanen jatkaa.Lähes kaksi kolmesta joutunut vaaratilanteeseen vilkuttamisen puutteen takiaLiikenneturvan kyselyn mukaan 61 prosenttia suomalaisista on joutunut liikenteessä vaaratilanteeseen toisen tielläliikkujan suuntamerkin käyttämättä jättämisen takia. Suuntamerkin käyttämättä jättämisestä itse vaaratilanteeseen kokee joutuneen ainoastaan 9 prosenttia kyselyyn vastanneista.– Kyselytulokset alleviivaavat sitä, että vilkun käyttämättömyyden seuraukset näkyvät eniten juuri niille muille tielläliikkujille. Kuljettaja itse toki tietää, mihin on menossa, mutta harvalla on autossaan kristallipalloa, jolla muiden määränpään voi ennustaa, Heiskanen toteaa.Lähes joka neljäs kyselyyn vastanneista myönsi joutuneensa vaaratilanteeseen itse vaihdettuaan kaistaa yllättäen. Kaistanvaihtohaaverit ovatkin Liikenneturvan mukaan yksi taajama-alueiden yleisimmistä onnettomuustyypeistä.Lähde: Liikenneturva Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti