20.9.2018 Liikenne Liikennevakuutuksen laajennusaie uhkaa nostaa autoilijoiden kustannuksia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä EU:n halu muuttaa direktiiviä ja ulottaa vakuutusturva sähköavusteisiin kulkupeleihin tuo muutospaineita myös suomalaiseen käytäntöön. Euroopan parlamentissa valmisteltava direktiivimuutos vaikuttaisi uusien sähköavusteisten kulkupelien liikennevakuuttamiseen – sen seurauksena autoilijoiden ja motoristien maksamat liikennevakuutusmaksut uhkaavat nousta.Komissio ajaa linjausta, jossa uudet sähköavusteiset kulkupelit kuten sähköpotkulaudat, Segwayt ja sähköavusteiset polkupyörät saisivat liikennevakuutuksen suojan. Vahinkojen korvauskustannukset uhkaavat kuitenkin jäädä muiden kulkijoiden kontolle, mikäli Suomen suunnittelema kansallinen linjaus asian ratkaisemiseksi toteutetaan. Autoliiton mielestä linjaus sotisi yhdenvertaisuutta vastaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoliitto: kestämätön linjausSuomi eli valtioneuvosto on harkitsemassa liikenne- ja viestintäministeriön valmistelun pohjalta kuitenkin omaa linjausta asian ratkaisemiseksi. Sen mukaan sähkökulkupeleihin mahdollisesti sovellettaisiin liikennevakuutusta mutta niiden käyttäjät kuitenkin vapautettaisiin vakuuttamisvelvollisuudesta eli vakuutusmaksuista. Ja korvauksista vastaisi Liikennevakuutuskeskus, jonka toiminta rahoitetaan liikennevakuutusmaksuista.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kummeksuu valmisteltavana olevaa tulkintaa yhdenvertaisuuden näkökulmasta. Niemisen mielestä on kestämätöntä, että jokin liikkujaryhmä on liikennevakuutusturvan piirissä, mutta vapautettu vakuutusmaksuista.– Ei se ole hyväksyttävää, sillä tällöinhän muut eli tavalliset autoilijat ja motoristit joutuvat maksumiehiksi muista kuin omista liikennevahingoistaan, Nieminen huomauttaa.Nieminen pitää kestämätöntä käytäntöä, jossa toisten liikkumisvälineiden käytöstä aiheutuneet vahingot tulevat muiden vakuuttamisvelvollisten ajoneuvolajien maksettavaksi.Yhdenvertaisuutta ja suuria korvauksiaKyse on paitsi periaatteesta ja yhdenvertaisuudesta, myös merkittävistä rahasummista. Suomessa liikennevakuutuksen korvaavuus on eurooppalaisessa mitassa erittäin kattava. Lakisääteisestä liikennevakuutuksesta maksetaan liikennevahingoista henkilöille koituvat hoito- ja kuntoutuskulut. Suomessa ajoneuvon kuljettaja voi saada korvauksen oman ajoneuvon liikennevakuutuksesta.Näiden kulujen kattamisen suhteen Autoliiton Pasi Niemisellä on selkeä näkemys.– Lähtökohtaisesti kaikkien vakuutettujen tulee myös osallistua liikennevakuutusjärjestelmän rahoittamiseen. Näin erityisesti, jos korvattavuuteen kuuluu myös kuljettajien itselleen aiheuttamat vahingot.– Asiassa on kysymys vakuutusmaksuista eikä verottamisesta, Nieminen tähdentää.Vakava loukkaantuminen kuten kaatumisen aiheuttama pysyvä aivovamma, voi johtaa pysyvään työkyvyttömyyteen. Jos tapauksessa ei ole kyse törkeästä huolimattomuudesta tai tahallisuudesta, korvaa liikennevakuutus tyypillisesti uhrin toimeentulon 65-vuotiaaksi – ja maksaa eläkettä tämän jälkeen.Liikennevahingossa pysyvästi vammautuneen ammatista ja koulutuksesta riippuen, korvaussummat, esimerkiksi 40 vuoden työuran ajalta laskettuna, voivat tarkoittaa yhtä tapausta kohden usean miljoonan euron korvauksia.Teksti: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”