10.12.2019 Liikenne Liikenteenvalvonta ei kiinnosta poliisia – raskaan kaluston valvonta vähentynyt lähes neljänneksen viidessä vuodessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteen valvonnan määrän koetaan kokeneen inflaatiota Liikkuvan poliisin lakkauttamisen jälkeen, erityisesti raskaan kaluston valvonnan puolella, selviää Poliisin tutkimusraportista. Poliisin liikenneturvallisuustyö sisältää valvonnan lisäksi valistusta, tiedotusta, liikennerikostutkintaa ja erilaista asiantuntijatyötä. Liikkuvan poliisin lakkauttamisen myötä liikennevalvontatyöhön on kohdistunut erilaisia epäilyksiä siitä, että liikenteen valvontatyön määrä on vähentynyt, eikä työrauhaa pelkästään siihen enää juurikaan ole, selviää tuoreesta Poliisin valvonta- ja hälytystoiminnan tila -raportista.Erityisesti huolta tuntuu herättävän liikennevalvonnan erikoisosaamisen väheneminen. Uusien poliisimiesten halukkuus liikennevalvonnan parissa työskentelyyn ei mairittele, eikä aiemman kaltaista sitoutuneisuutta valvontatyöhön tunnu löytyvän. Muu valvonta- ja hälytystoiminta tuntuu olevan uudelle poliisisukupolvelle mieluisempaa työtä.Huolestuttavuutta lisää pitkäaikaisten liikenteenvalvonnan ammattilaisten lähestyvä eläköityminen, joka tarkoittaa ison erityisosaamistaidon poistumista poliisihallinnosta heidän mukanaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRaskaan liikenteen valvonta vähenee jatkuvastiEriteltynä suurin häviäjä liikenteenvalvonnassa tuntuu olevan raskas liikenne, jonka toimintaan on raportin mukaan vaikuttanut erityisesti määrärahaleikkaukset. Raskaan liikenteen valvonnan osuus koko liikenteenvalvonnasta on ajallisesti ainoastaan 8–9 prosenttia.Vuonna 2012 raskaan liikenteen valvontaan oli kohdennettu noin 52 henkilötyövuotta, kun vuonna 2017 vastaava lukema oli ainoastaan 44. Työmäärä oli siis vähentynyt lähes 23 prosenttia, ja vähenemisen kerrotaan jatkuneen myös vuoden 2018 puolella.Keskeistä raskaan liikenteen valvonnassa on erityisosaaminen ja valvontavälineistön ylläpitäminen ja kehittäminen. Osaajien määrän kerrotaankin olleen laskussa, koska uusia poliiseja ei ole saatu kursseille.Raskaan kaluston tarkastaminen vaatii hyvää erityissäädäntöjen osaamista, joka on kokenut rajua inflaatiota Liikkuvan poliisin lakkauttamisen jälkeisinä vuosina. Kun ammattitaito on heikentynyt, on myös poliisien puuttumiskynnys noussut ja suoritteiden määrät pudonneet, nykyisessä valvonnassa keskitytään raportin mukaan pitkälti perusasioihin.Osaamisen puute johtaa helpompaan manipulointiinTämän myötä esimerkiksi raskaan kaluston laitteiden manipulointien kerrotaan jäävän mahdollisesti huomaamatta. Manipuloinnin uskotaan helpottuvan entisestään, kun manipulointitapoja kehitetään jatkuvasti, mutta samaan aikaan poliisin ammattitaito raskaan kaluston valvontaan heikkenee.Parannusehdotuksena raportissa mainitaan muun muassa parempaa palkkausta, joka kannustaisi nuoria erikoistumaan raskaan liikenteen valvontaan. Myös työnantajaa kehotetaan osoittamaan arvostusta liikenteenvalvontatyöhön.Ilman erikoistumista raskaan kaluston valvontaan, on ’’peruspoliisien’’ haastavampi pysyä ajan hermoilla jatkuvasti muuttuvassa lainsäädännössä. Raportissa mainitaankin:”Muuttuva ja vaikeaselkoinen lainsäädäntö tuottaa poliisimiehille vaikeuksia pysyä mukana muutoksissa. Tämä aiheuttaa monissa tapauksissa epävarmuutta liikennevalvonnassa esille tulevien asioiden hoidossa ja aiheuttaa monissa tapauksissa puuttumiskynnyksen nousua. Muuttuva lainsäädäntö ei nykyisellään tavoita valvojia riittävästi, keskitetty tiedon jakelu - kuten ennen Pora 3:a Liikkuvassa poliisissa - oli hyvä ratkaisu. Tällä oli myönteistä vaikutusta myös siihen, että toiminta oli valtakunnassa yhdenmukaisempaa.”Raskaan liikenteen valvontaa haluttaisiin myös helpottaa kiinteillä valvontapisteillä sellaisissa kohti tieverkostoa, että niiden kiertäminen pienempiä teitä pitkin olisi huomattavasti hitaampaa ja haastavampaa. Kiinteisiin valvontapisteisiin palkattaisiin raskaan liikenteen valvontaan motivoitunutta ja erikoistunutta henkilöstöä. Vastaavia pisteitä kerrotaan olevan jo käytössä muualla Euroopassa.Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Poliisi Kuvituskuva: Moottorin arkisto / Antti Hentinen Lue lisää: Poliisi tehostaa kevyen liikenteen valvontaa – sähköisistä liikkumisvälineistä pysyvä kohde Helsingin poliisilaitos palkitsi kuukauden työntekijän – torkkuminen työvuoron aikana ei ole ongelma Tätä ei ole ennen nähty – liikenneopettaja ja poliisi saivat toisensa Suomen ensimmäisissä MP-messuhäissä Uudet peltipoliisit pettivät? – sakkojen määrä selvässä laskussa Uudet peltipoliisit kykenevät enempään – hätäjarruttelusta ei ole apua Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja