4.8.2017 Matkailu Loistoristeilijä Mein Schiff 6: hemmotteluloma, ostoskeskus ja yhteisö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessa valmistettua saksalaisluksusta: TUI Cruisesin uusin alus on kelluvaa hemmottelua. Länsisatamassa on kuhina käynnissä, sillä turistijoukko on juuri poistumassa valtavasta Mein Schiff 6 -loistoristeilijästä. Risteilyvieraat tutustuvat sankoin joukoin eksoottiseen kaupunkiin nimeltä Helsinki, jonka valtaisa rakennustyömaa Jätkäsaari tuskin antaa parhaan käsityksen kaupungin annista. Onneksi hop on / hop off -bussit ja laivan omat polkupyörät kuljettavat vieraat nopeasti hauskemmille seuduille. Niinpä vastassa on lähes tyhjä laiva.Tutustumiskierrokseen ei valitettavasti kuulu käyntiä yhdessä aluksen 1 267 hytistä, sillä alus on täysin loppuunmyyty. Saksan lomakausi on vetänyt uudenkarhean risteilijän täyteen, mutta 2 700 risteilyvieraasta noin 1 700 totesi Helsingissä vietetyn päivän laivaan jäämistä houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi. Kun sankkaan vierasjoukkoon lisätään vielä hiukan yli 1 000 miehistön edustajaa, ei ole ihme, että Mein Schiff 6 pitää itseään pienenä yhteisönä. Sisäänpääsyä edellyttää tiukka turvatarkastus.295 metriä pitkä ja 36 metriä leveä Mein Schiff 6 on komea ilmestys jopa muiden suurten risteilijöiden joukossa. Turussa Meyerin telakalla rakennettu alus otettiin tositoimiin kesäkuussa. Nyt meneillään oleva risteily on sen viides. Elokuussa laiva siirtyy helposti saavutettavasta Euroopasta kohti Yhdysvaltain lämpöä, ja lokakuussa kannelta voi nähdä Bahaman palmut. Alus on samalla sisarsarjan neljäs, sillä Mein Schiff 3:lla alkanut alustyyppi on osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi. Alusten väliset erot ovat pieniä, ravintoloiden ja viihdykkeiden muuttuessa vain hiukan laivasta toiseen, joten selkeästi TUI Cruises on panostanut kapasiteetin lisäämiseen.TUI Cruises on meilläkin tutun matkatoimisto TUI:n ja maailman suurimmista risteilyaluksista tunnetun Royal Caribbean Cruisesin yhteisyritys, joten Mein Schiff 6 on kovassa seurassa. 22 solmun vauhtia risteilevän aluksen bruttovetoisuus on 99 800 tonnia ja voimanlähteenä on yhteensä 4 Wärtsilän valmistamaa dieselmoottoria. Yhteensä mottoritehoa on 48 000 kilowattia, eli reippaat 64 360 hevosvoimaa...Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRuokailun A... Sisätiloiltaan Mein Schiff 6 tuntuu tuttujen Ruotsin ja Tallinnan risteilijöiden jälkeen valtaisalta. Pitkän aluksen 15 kantta kätkevät sisäänsä lähes kaiken mitä voi toivoa. 13 ravintolan ja 13 bistron ja baarin tarjonta kuuluu pääosin suoraan risteilyn hintaan. Vain asiat, joita ei voida varastosyistä tarjota jokaiselle vieraalle, kuten tuorepuristettu appelsiinimehu, pullovesi tai tietyt lihalajit kuuluvat erikoishinnoittelun piiriin. Saksalaista oluttupaa mukailevassa Schmankerlissa saa aamiaista aina iltakuuteen, viereisessä Surf & Turfissa on tarjolla eri lihalajien maisteluun tarkoitettu workshop ja japanilaistyylisen Hanamin pääkokki tarkastaa luomuksensa kuulumiset tasaisin väliajoin. Kotimaiseen sielunmaisemaan vetoaa tietysti Tag & Nacht -bistro, jonka koivumaisema muistuttaa suomalaisesta yöttömästä yöstä. Bistro onkin osuvasti auki myös aikaisin aamulla, joten sinne voi jatkaa koko yön bailaamisen jälkeen. Oma lukunsa ovat erilaiset terveyttä ja luomua korostavat ravintolat. Yhdessä lukuisten kuntoilumahdollisuuksien kanssa risteily onkin monille kimmoke kohti terveempien elämäntapojen tavoittelua....ja viihtymisen O Viikkojen viihtyvyyttä varten löytyy tietysti kattava valikoima ohjelmaa. Varsinainen suuri teatteri on varustettu muun muassa lentämiseen tarkoitetuilla vaijereilla ja siellä nähdään vaihtuva valikoima revyyohjelmistoa. Välillä lavalla nähdään jopa miehistöä. Valtaisa auditorio vetää noin 1 000 katsojaa, mikä on häkellyttävä suoritus kelluvassa rakennuksessa. Erikoisempaa viihdettä tarjoaa pienempi teatteritila, jossa yleisöä voidaan hämmästyttää hologrammiohjelmistolla. Lorvikatarrin iskiessä ohjelmat voi katsella myös oman hyttinsä televisiosta.Laivan erikoisuuksiin kuuluu myös yökerho, joka toimii päivisin arvoitushuoneena. Idea oli matkia suosittujen escape room -pakopelien tunnelmaa ilman, että ketään lukitaan huoneeseen. Vanhaa tunnelmaa voi aistia kasinolla, joka on laivan ainut sisätila, jossa tupakointi on sallittua. Taidehuoneessa voi vapauttaa oman luovuutensa vaikkapa workshopissa ammattilaisen opastamana. Toki lohtua voi hakea myös laivan lukuisista luksuskaupoista, jotka aukeavat aluevesiltä poistuttaessa. Lisäksi laivasta löytyy kattava kuntosali ohjaajineen ja personal trainereineen, joten spinningistä tai omasta kunto-ohjelmasta ei tarvitse tinkiä edes valtamerillä. Oloaan voi kohentaa myös kampaamokäynnillä, kylpylävisiitillä tai saunomalla, vaikka saksalainen käsitys suomalaisesta saunasta törmäsikin pieneen näkemyseroon koskien aromaattisia löylyjä.Uutta aikaa on myös laivan tietojärjestelmissä. Päivittäiset asioinnit voi hoitaa älypuhelimen avulla laivan langattomalla verkolla, minkä lisäksi joka kulmalla tuntuu olevan kosketusnäyttöisiä tietokoneita. Satamakaupungeissa suoritettavat vierailut ja aktiviteetit valitaan yhdellä päätteellä. Toisella voi puolestaan tilata itselleen risteilymatkan elokuvan, sillä laivalla on oma kiinteiden kameroiden lisäksi oma kuvausryhmä. Järjestelmä hyödyntää kasvojentunnistusta juuri omien lomahetkien poiminnassa. Aurinkokannella kunnosta voi huolehtia 282 metriä pitkällä juoksuradalla sekä katetulla palloareenalla, jota voidaan käyttää myös turnausten järjestämiseen tai otteluiden näyttämiseen. Taivaan mystistä valoilmiötä voi palvoa riittävällä armeijalla aurinkotuoleja tai punotuissa aurinkokoreissa istuskelemalla. Erikoisuutena on kannen lasinen kulmaus, jossa voi kokea seisovansa meren päällä ilmassa.Ja mitäpä olisi luksus ilman allasosastoa. Ulkokannella perusaltaita on peräti kaksin kappalein ja porealtaita on neljä. Mikäli merenkäynti äityy rankaksi, voidaan pidempi allas jakaa nostettavalla väliseinällä veden hölskymisen vähentämiseksi. Altaissa käytettävä vesi on merivettä, joka käsitellään laivan omilla suodatus- ja kloorausjärjestelmillä. Täysihoitoa viikoiksiVaikka miehistön keskinäinen kieli on englanti, on laivan asiointikielenä käytännössä saksa. Osittain tästäkin syystä Suomesta ei voi ostaa alukselle matkaa. Mikäli matkan kuitenkin hankkii esimerkiksi Saksasta, ei aluksella ole tietenkään kansallisuuteen perustuvaa porttikieltoa.Varsinaiset hinnat riippuvat risteilystä, ajankohdasta ja varaustilanteesta. Esimerkkinä kuitenkin 10 päivän Itämeren risteily Saksa-Liettua-Puola-Pietari-Tallinna-Tukholma-Saksa maksaa sisähytillä kahdelle aikuiselle noin 2 000 €, parvekehytillä 2 700 € ja sviitin kanssa noin 5 500€. Hinnat eivät sisällä lentoja.Vastaavasti eksoottisempi Karibianmeren 14 päivän risteily (Jamaika-Meksiko-Belize-Honduras-Costa Rica-Panama-Kolumbia-Dominikaaninen tasavalta-Jamaika) kustantaa osapuilleen saman, sillä sisähytillä hinnat alkaen on noin 1 800 €, suositellulla parvekehytillä 2 000€ ja sviitin kera 5 600€.Noin kahden viikon ylläpidosta hinnat eivät ole kohtuuttomia, erityisesti jos huomioi koko laivan maksaneen noin 537 miljoonaa euroa. Toisaalta, tämä asettaa Maltalle liputetun Mein Schiff 6:n vasta luksusristeilijöiden keskikastiin, joten aina voi tavoitella enemmän. Toivoa tietysti sopii, että niistäkin tilauksista osa kirjattaisiin Turun telakan kirjanpitoon.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa