4.8.2017 Matkailu Loistoristeilijä Mein Schiff 6: hemmotteluloma, ostoskeskus ja yhteisö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessa valmistettua saksalaisluksusta: TUI Cruisesin uusin alus on kelluvaa hemmottelua. Länsisatamassa on kuhina käynnissä, sillä turistijoukko on juuri poistumassa valtavasta Mein Schiff 6 -loistoristeilijästä. Risteilyvieraat tutustuvat sankoin joukoin eksoottiseen kaupunkiin nimeltä Helsinki, jonka valtaisa rakennustyömaa Jätkäsaari tuskin antaa parhaan käsityksen kaupungin annista. Onneksi hop on / hop off -bussit ja laivan omat polkupyörät kuljettavat vieraat nopeasti hauskemmille seuduille. Niinpä vastassa on lähes tyhjä laiva.Tutustumiskierrokseen ei valitettavasti kuulu käyntiä yhdessä aluksen 1 267 hytistä, sillä alus on täysin loppuunmyyty. Saksan lomakausi on vetänyt uudenkarhean risteilijän täyteen, mutta 2 700 risteilyvieraasta noin 1 700 totesi Helsingissä vietetyn päivän laivaan jäämistä houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi. Kun sankkaan vierasjoukkoon lisätään vielä hiukan yli 1 000 miehistön edustajaa, ei ole ihme, että Mein Schiff 6 pitää itseään pienenä yhteisönä. Sisäänpääsyä edellyttää tiukka turvatarkastus.295 metriä pitkä ja 36 metriä leveä Mein Schiff 6 on komea ilmestys jopa muiden suurten risteilijöiden joukossa. Turussa Meyerin telakalla rakennettu alus otettiin tositoimiin kesäkuussa. Nyt meneillään oleva risteily on sen viides. Elokuussa laiva siirtyy helposti saavutettavasta Euroopasta kohti Yhdysvaltain lämpöä, ja lokakuussa kannelta voi nähdä Bahaman palmut. Alus on samalla sisarsarjan neljäs, sillä Mein Schiff 3:lla alkanut alustyyppi on osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi. Alusten väliset erot ovat pieniä, ravintoloiden ja viihdykkeiden muuttuessa vain hiukan laivasta toiseen, joten selkeästi TUI Cruises on panostanut kapasiteetin lisäämiseen.TUI Cruises on meilläkin tutun matkatoimisto TUI:n ja maailman suurimmista risteilyaluksista tunnetun Royal Caribbean Cruisesin yhteisyritys, joten Mein Schiff 6 on kovassa seurassa. 22 solmun vauhtia risteilevän aluksen bruttovetoisuus on 99 800 tonnia ja voimanlähteenä on yhteensä 4 Wärtsilän valmistamaa dieselmoottoria. Yhteensä mottoritehoa on 48 000 kilowattia, eli reippaat 64 360 hevosvoimaa...Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRuokailun A... Sisätiloiltaan Mein Schiff 6 tuntuu tuttujen Ruotsin ja Tallinnan risteilijöiden jälkeen valtaisalta. Pitkän aluksen 15 kantta kätkevät sisäänsä lähes kaiken mitä voi toivoa. 13 ravintolan ja 13 bistron ja baarin tarjonta kuuluu pääosin suoraan risteilyn hintaan. Vain asiat, joita ei voida varastosyistä tarjota jokaiselle vieraalle, kuten tuorepuristettu appelsiinimehu, pullovesi tai tietyt lihalajit kuuluvat erikoishinnoittelun piiriin. Saksalaista oluttupaa mukailevassa Schmankerlissa saa aamiaista aina iltakuuteen, viereisessä Surf & Turfissa on tarjolla eri lihalajien maisteluun tarkoitettu workshop ja japanilaistyylisen Hanamin pääkokki tarkastaa luomuksensa kuulumiset tasaisin väliajoin. Kotimaiseen sielunmaisemaan vetoaa tietysti Tag & Nacht -bistro, jonka koivumaisema muistuttaa suomalaisesta yöttömästä yöstä. Bistro onkin osuvasti auki myös aikaisin aamulla, joten sinne voi jatkaa koko yön bailaamisen jälkeen. Oma lukunsa ovat erilaiset terveyttä ja luomua korostavat ravintolat. Yhdessä lukuisten kuntoilumahdollisuuksien kanssa risteily onkin monille kimmoke kohti terveempien elämäntapojen tavoittelua....ja viihtymisen O Viikkojen viihtyvyyttä varten löytyy tietysti kattava valikoima ohjelmaa. Varsinainen suuri teatteri on varustettu muun muassa lentämiseen tarkoitetuilla vaijereilla ja siellä nähdään vaihtuva valikoima revyyohjelmistoa. Välillä lavalla nähdään jopa miehistöä. Valtaisa auditorio vetää noin 1 000 katsojaa, mikä on häkellyttävä suoritus kelluvassa rakennuksessa. Erikoisempaa viihdettä tarjoaa pienempi teatteritila, jossa yleisöä voidaan hämmästyttää hologrammiohjelmistolla. Lorvikatarrin iskiessä ohjelmat voi katsella myös oman hyttinsä televisiosta.Laivan erikoisuuksiin kuuluu myös yökerho, joka toimii päivisin arvoitushuoneena. Idea oli matkia suosittujen escape room -pakopelien tunnelmaa ilman, että ketään lukitaan huoneeseen. Vanhaa tunnelmaa voi aistia kasinolla, joka on laivan ainut sisätila, jossa tupakointi on sallittua. Taidehuoneessa voi vapauttaa oman luovuutensa vaikkapa workshopissa ammattilaisen opastamana. Toki lohtua voi hakea myös laivan lukuisista luksuskaupoista, jotka aukeavat aluevesiltä poistuttaessa. Lisäksi laivasta löytyy kattava kuntosali ohjaajineen ja personal trainereineen, joten spinningistä tai omasta kunto-ohjelmasta ei tarvitse tinkiä edes valtamerillä. Oloaan voi kohentaa myös kampaamokäynnillä, kylpylävisiitillä tai saunomalla, vaikka saksalainen käsitys suomalaisesta saunasta törmäsikin pieneen näkemyseroon koskien aromaattisia löylyjä.Uutta aikaa on myös laivan tietojärjestelmissä. Päivittäiset asioinnit voi hoitaa älypuhelimen avulla laivan langattomalla verkolla, minkä lisäksi joka kulmalla tuntuu olevan kosketusnäyttöisiä tietokoneita. Satamakaupungeissa suoritettavat vierailut ja aktiviteetit valitaan yhdellä päätteellä. Toisella voi puolestaan tilata itselleen risteilymatkan elokuvan, sillä laivalla on oma kiinteiden kameroiden lisäksi oma kuvausryhmä. Järjestelmä hyödyntää kasvojentunnistusta juuri omien lomahetkien poiminnassa. Aurinkokannella kunnosta voi huolehtia 282 metriä pitkällä juoksuradalla sekä katetulla palloareenalla, jota voidaan käyttää myös turnausten järjestämiseen tai otteluiden näyttämiseen. Taivaan mystistä valoilmiötä voi palvoa riittävällä armeijalla aurinkotuoleja tai punotuissa aurinkokoreissa istuskelemalla. Erikoisuutena on kannen lasinen kulmaus, jossa voi kokea seisovansa meren päällä ilmassa.Ja mitäpä olisi luksus ilman allasosastoa. Ulkokannella perusaltaita on peräti kaksin kappalein ja porealtaita on neljä. Mikäli merenkäynti äityy rankaksi, voidaan pidempi allas jakaa nostettavalla väliseinällä veden hölskymisen vähentämiseksi. Altaissa käytettävä vesi on merivettä, joka käsitellään laivan omilla suodatus- ja kloorausjärjestelmillä. Täysihoitoa viikoiksiVaikka miehistön keskinäinen kieli on englanti, on laivan asiointikielenä käytännössä saksa. Osittain tästäkin syystä Suomesta ei voi ostaa alukselle matkaa. Mikäli matkan kuitenkin hankkii esimerkiksi Saksasta, ei aluksella ole tietenkään kansallisuuteen perustuvaa porttikieltoa.Varsinaiset hinnat riippuvat risteilystä, ajankohdasta ja varaustilanteesta. Esimerkkinä kuitenkin 10 päivän Itämeren risteily Saksa-Liettua-Puola-Pietari-Tallinna-Tukholma-Saksa maksaa sisähytillä kahdelle aikuiselle noin 2 000 €, parvekehytillä 2 700 € ja sviitin kanssa noin 5 500€. Hinnat eivät sisällä lentoja.Vastaavasti eksoottisempi Karibianmeren 14 päivän risteily (Jamaika-Meksiko-Belize-Honduras-Costa Rica-Panama-Kolumbia-Dominikaaninen tasavalta-Jamaika) kustantaa osapuilleen saman, sillä sisähytillä hinnat alkaen on noin 1 800 €, suositellulla parvekehytillä 2 000€ ja sviitin kera 5 600€.Noin kahden viikon ylläpidosta hinnat eivät ole kohtuuttomia, erityisesti jos huomioi koko laivan maksaneen noin 537 miljoonaa euroa. Toisaalta, tämä asettaa Maltalle liputetun Mein Schiff 6:n vasta luksusristeilijöiden keskikastiin, joten aina voi tavoitella enemmän. Toivoa tietysti sopii, että niistäkin tilauksista osa kirjattaisiin Turun telakan kirjanpitoon.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Matkailu Metsähallitus neuvoo: näin alkaa onnistunut retki kansallispuistoihin ja luontokohteisiin 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Matkailu Rooma – nälkäisenä Dan Brownin jalanjäljissä 13.7.2025 Matkailu Pohjanmeren rannalla Belgiassa sijaitseva Sea Life jätti toivomisen varaa 11.7.2025 Matkailu Suomen suurin ulkoilmagalleria – Kotkan veistospromenadi on ainutlaatuinen myös talvella 10.7.2025 Matkailu Matkalla Itäisen Suomenlahden saarilla – elämyksiä sään ehdoilla 7.7.2025 Matkailu Matkailuilmiö: Pintaa pitkin -matkailu kasvussa 6.7.2025 Matkailu Tšekkoslovakian suurin ghetto ja keskitysleiri saa miettimään ihmisten epäinhimillisyyttä 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen