9.10.2020

Videotodiste: 2000-hevosvoimainen sähköauto Lotus Evija liikkuu

Lotus Evija liikkuu 2000 hevosvoiman voimin

Lotus Evija liikkuu omin voimin videolla, joka on katsottavissa jutun lopusta. Suorituskyvystä vastaa 2000 hevosvoimaa eli valmistaja lupailee maailman tehokkainta sarjatuotantoautoa.

Merkin ensimmäinen sähköauto Lotus Evija liikkuu jo ainakin testiyksilön verran omin voimin. Tämän todistaa Lotuksen julkaisema video, joka on katsottavissa tämän uutisen lopusta. Kyseessä on heinäkuussa 2017 julkistettu 2000-hevosvoimainen hyperauto.

Tuolloin tuotannon luvattiin alkavan vielä vuonna 2020 ja tästä pidetään edelleen kiinni, vaikka se tiukille menisikin. Sen sijaan autojen toimitukset ovat viivästyneet koronapandemian takia 5 kuukautta siirtäen ne pitkälle ensi vuoden puolelle, kuten Autocar asiasta kertoi. Joka tapauksessa koko vuoden 2020 tuotanto on myyty jo kauan sitten loppuun ja vain 130 kappaletta valmistettava auto on muutenkin harvojen herkkua – 250 000 puntaa riittää ostamaan vasta vuoron varausjonoon niin kauan kun paikkoja riittää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lotus Evija liikkuu

Nyt Lotus paljasti lisätietoja hyperautostaan valmistajan omalla 2,2 mailin, eli noin 3,54 kilometrin, mittaisella Hethelin testiradalla kuvatulla videolla höystettynä. Videolla autosta kertoo valmistajan ajoneuvon ominaisuuksista vastaava johtaja Gavan Kershaw. Osittain video liittyy auton esittelyyn 23.-26.9. Blenheimin Palatsilla järjestettävässä Salon Prive Concours d’Elegance -tapahtumassa.

Ajettavuuteen kerrotaan panostetun, jotta auto täyttää Lotuksen tunnusmerkit. Lisäksi Kershaw kehuu autosta olevan erinomainen näkyvyys eteen ja sivuille suurten lasipintojen kautta sekä taakse kameroin. Lotuksen tavoitteena oli luoda käytännöllinen, ja jopa arkeen sopiva, hyperauto.

Osin sillä silmällä auto on varustettu viidellä eri ajotilalla: Range, City, Tour, Sport, Track. Näistä ensin mainittu rajoittaa auton suorituskykyä lukemiin 1000 hevosvoimaa ja 800 newtonmetriä – koko lause kuulostaa täysin älyttömältä ääneen luettuna. Samalla Range pyrkii pitämään auton takavetoisena toimintamatkan maksimoimiseksi, mutta tämä ajotila sallii käyttää tarvittaessa myös nelivetoa.

City pitää kaasupolkimen vasteen rauhallisena, jotta kuljettajan on helpompi säädellä tehoa kaupunkiliikenteessä. Myös energian talteenotto toimii pehmeämmin, eli se pyrkii hidastamaan auton nopeutta vähemmän energiaa säilömällä, ja antaa sen rullata vapaammin. Jälkimmäinen on teoriatasolla aina taloudellisempi tapa, mutta vaatii toki kuljettajalta osaamista ja jarruttelun välttämistä.

Ajotiloista kolmas eli Tour tarjoaa 1 400 hevosvoimaa ja torque vectoring astuu kehiin. Auto säätyy automaattisesti takavetoisesta nelivetoiseksi lisäpitoa tarvittaessa.

Ripeämmistä ajotiloista kevyempi Sport tarkoittaa tehon ja väännön osalta samaa nelinumeroista lukemaa: 1700. Ajonvakautusjärjestelmä tekee kaikkensa tämän saamiseksi tiehen neljän pyörän ja torque vectoring -järjestelmän voimin.

Kaikkein hurjin vaihtoehto on nimeltään Track. Tuolloin Lotus Evija liikkuu täyden 2000 hevosvoiman voimin ja väännön huippulukema on edellä mainittu 1700 newtonmetriä. Torque vectoring työskentelee täydellä voimalla ja Formula 1 -maailmasta nimensä saanut ilmanvastuksen väliaikaiseksi minimoimiseksi säätyvä takasiipi (DRS) on hyödynnettävissä. Säätyvä alusta asettuu automaattisesti asetukselle "Track".

Tulossa 2020

Kershaw lupailee auton olevan erittäin ketterä liikuteltava, osin matalan painopisteen ja auton keskelle sijoitetun massan ansiosta. Huippunopeutta saavutetaan yli 320 kilometriä tunnissa, joten auto on toivottavasti myös vakaa korkeissa nopeuksissa. Erinomainen ohjaus ja ajettavuus ovat olleet keskiössä valmistajan historiassa ja tästä aiotaan kuulemma pitää jatkossakin kiinni.

– Lotukset ovat erittäin ketteriä, kasvattaen kuljettajan luottamusta autoon, eikä Evija poikkea tästä, Kershaw kertoo.

Valmistajan mukaan Lotus Evija aloittaa uuden aikakauden hyperautojen saralla olemalla maailman tehokkain tieliikennelaillinen sarjatuotantoauto. Tuotannon luvataan alkavan vielä tämän vuoden puolella, kuten jo alussa totesimme, ja vain 130 yksilöä todellakin valmistetaan. Lotus myy nämä yksilöt itse suoraan asiakkaille, mutta suunnitelmat auton ylläpidon ja huollon osalta ovat vielä hieman vaiheessa.

[embed]https://youtu.be/dDzc5zHiy6Q[/embed]

Kuvat: Lotus, lähteet: Autocar ja Lotus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat