9.10.2020 Ajoneuvot Videotodiste: 2000-hevosvoimainen sähköauto Lotus Evija liikkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lotus Evija liikkuu omin voimin videolla, joka on katsottavissa jutun lopusta. Suorituskyvystä vastaa 2000 hevosvoimaa eli valmistaja lupailee maailman tehokkainta sarjatuotantoautoa. Merkin ensimmäinen sähköauto Lotus Evija liikkuu jo ainakin testiyksilön verran omin voimin. Tämän todistaa Lotuksen julkaisema video, joka on katsottavissa tämän uutisen lopusta. Kyseessä on heinäkuussa 2017 julkistettu 2000-hevosvoimainen hyperauto.Tuolloin tuotannon luvattiin alkavan vielä vuonna 2020 ja tästä pidetään edelleen kiinni, vaikka se tiukille menisikin. Sen sijaan autojen toimitukset ovat viivästyneet koronapandemian takia 5 kuukautta siirtäen ne pitkälle ensi vuoden puolelle, kuten Autocar asiasta kertoi. Joka tapauksessa koko vuoden 2020 tuotanto on myyty jo kauan sitten loppuun ja vain 130 kappaletta valmistettava auto on muutenkin harvojen herkkua – 250 000 puntaa riittää ostamaan vasta vuoron varausjonoon niin kauan kun paikkoja riittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLotus Evija liikkuuNyt Lotus paljasti lisätietoja hyperautostaan valmistajan omalla 2,2 mailin, eli noin 3,54 kilometrin, mittaisella Hethelin testiradalla kuvatulla videolla höystettynä. Videolla autosta kertoo valmistajan ajoneuvon ominaisuuksista vastaava johtaja Gavan Kershaw. Osittain video liittyy auton esittelyyn 23.-26.9. Blenheimin Palatsilla järjestettävässä Salon Prive Concours d’Elegance -tapahtumassa.Ajettavuuteen kerrotaan panostetun, jotta auto täyttää Lotuksen tunnusmerkit. Lisäksi Kershaw kehuu autosta olevan erinomainen näkyvyys eteen ja sivuille suurten lasipintojen kautta sekä taakse kameroin. Lotuksen tavoitteena oli luoda käytännöllinen, ja jopa arkeen sopiva, hyperauto.Osin sillä silmällä auto on varustettu viidellä eri ajotilalla: Range, City, Tour, Sport, Track. Näistä ensin mainittu rajoittaa auton suorituskykyä lukemiin 1000 hevosvoimaa ja 800 newtonmetriä – koko lause kuulostaa täysin älyttömältä ääneen luettuna. Samalla Range pyrkii pitämään auton takavetoisena toimintamatkan maksimoimiseksi, mutta tämä ajotila sallii käyttää tarvittaessa myös nelivetoa.City pitää kaasupolkimen vasteen rauhallisena, jotta kuljettajan on helpompi säädellä tehoa kaupunkiliikenteessä. Myös energian talteenotto toimii pehmeämmin, eli se pyrkii hidastamaan auton nopeutta vähemmän energiaa säilömällä, ja antaa sen rullata vapaammin. Jälkimmäinen on teoriatasolla aina taloudellisempi tapa, mutta vaatii toki kuljettajalta osaamista ja jarruttelun välttämistä.Ajotiloista kolmas eli Tour tarjoaa 1 400 hevosvoimaa ja torque vectoring astuu kehiin. Auto säätyy automaattisesti takavetoisesta nelivetoiseksi lisäpitoa tarvittaessa.Ripeämmistä ajotiloista kevyempi Sport tarkoittaa tehon ja väännön osalta samaa nelinumeroista lukemaa: 1700. Ajonvakautusjärjestelmä tekee kaikkensa tämän saamiseksi tiehen neljän pyörän ja torque vectoring -järjestelmän voimin.Kaikkein hurjin vaihtoehto on nimeltään Track. Tuolloin Lotus Evija liikkuu täyden 2000 hevosvoiman voimin ja väännön huippulukema on edellä mainittu 1700 newtonmetriä. Torque vectoring työskentelee täydellä voimalla ja Formula 1 -maailmasta nimensä saanut ilmanvastuksen väliaikaiseksi minimoimiseksi säätyvä takasiipi (DRS) on hyödynnettävissä. Säätyvä alusta asettuu automaattisesti asetukselle "Track".Tulossa 2020Kershaw lupailee auton olevan erittäin ketterä liikuteltava, osin matalan painopisteen ja auton keskelle sijoitetun massan ansiosta. Huippunopeutta saavutetaan yli 320 kilometriä tunnissa, joten auto on toivottavasti myös vakaa korkeissa nopeuksissa. Erinomainen ohjaus ja ajettavuus ovat olleet keskiössä valmistajan historiassa ja tästä aiotaan kuulemma pitää jatkossakin kiinni.– Lotukset ovat erittäin ketteriä, kasvattaen kuljettajan luottamusta autoon, eikä Evija poikkea tästä, Kershaw kertoo.Valmistajan mukaan Lotus Evija aloittaa uuden aikakauden hyperautojen saralla olemalla maailman tehokkain tieliikennelaillinen sarjatuotantoauto. Tuotannon luvataan alkavan vielä tämän vuoden puolella, kuten jo alussa totesimme, ja vain 130 yksilöä todellakin valmistetaan. Lotus myy nämä yksilöt itse suoraan asiakkaille, mutta suunnitelmat auton ylläpidon ja huollon osalta ovat vielä hieman vaiheessa.[embed]https://youtu.be/dDzc5zHiy6Q[/embed]Kuvat: Lotus, lähteet: Autocar ja Lotus Lue lisää Kaikki artikkelit 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”