27.1.2020 Liikenne Lumi tuli – näillä vinkeillä selviät liikenteessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sohjo heiluttelee autoa, lumipyry vie näkyvyyden ja lumivallit kasaantuvat ongelmiksi – niistäkin selvitään ennakoinnilla ja maltilla. Sankka lumisade muuttaa liikenneympäristön. Siinä missä eteläisessä Suomessa sai hetki sitten vielä autoilla märällä mutta lumettomalla asvaltilla, on ajaminen pian haastavaa paksussa lumipöperössä sompailua muuallakin kuin pohjoisimmassa osassa maata. Kenties vähitellen myös eteläisimmässäkin osassa Suomea.Etenkin aamuliikenne voi olla ongelmallista, sillä aurauskalusto ei sankan yöllisen lumipyryn jäljiltä ole välttämättä ehtinyt vielä kaikkialle, minkä seurauksena paksu lumikerros on aamuvarhain pienillä taajamateillä todennäköisesti vielä auraamatta. Isommilla ja vilkasliikenteisemmillä kokoojateillä ajoväylät voivat puolestaan olla yhtä autoa heiluttelevaa sohjokerrosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoliiton Teppo Vesalaisen vinkit autoilijalle Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisella on antaa autoilijoille tukku käytännön vinkkejä, kuinka selvitä lumisohjoisissa ajo-olosuhteissa. Varaa autoon koko talven ajaksi asiallinen lumiharja, lumilapio, heijastinliivi sekä taskulamppu. Lähde liikkeelle totuttua aiemmin, sillä aikaa kuluu moneen asiaan enemmän – auton huolellinen puhdistus lumesta ja jäästä ottaa oman aikansa. Liikennevirta liikkuu hitaammin lumesta ja aurauskalustosta johtuen. Matkantekoa hidastavat ongelmatilanteet (esim. kiinni juuttuminen ja kolarit) ja niiden aiheuttamat ruuhkat ovat todennäköisempiä. Pysäköintipaikkoja on käytössä huomattavasti tavanomaista vähemmän. Sovita nopeutesi kelin mukaiseksi. Pidä riittävästi turvaväliä edellä ajavaan. Väännä valokatkaisin sellaiseen asentoon, että autossa palavat ajovalot ja takavalot. Päiväajovaloilla ajettaessa takavalot ovat monessa autossa pimeinä. Pidemmällä matkalla on syytä aika-ajoin pysähtyä turvalliseen paikkaan ja varmistaa, että auton takavalot ovat puhtaat lumesta ja jäästä. Lumen pöllytessä sakeasti voi sen havaittavuutta takaa päin parantaa käyttämällä takasumuvaloa. Liikkeelle huurteettomin ikkunoinPakkasaamuina on omanlaisensa haasteet, jotta autoilu sujuu itselle ja kanssakulkijoille turvallisesti.– Liikenteeseen pitää lähteä kirkkain, huurteettomin ikkunoin. Jos sisätilojen esilämmitystä ei ole käytetty, pitää kuljettajan itse harjata tai skrapata ikkunat puhtaiksi, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa.Vesalainen ottaa esiin myös sen, että usein ikkunat huurtuvat sisältä, jos kuljettaja istuu kylmään autoon.– Tällöin pitää malttaa odottaa ennen liikkeellelähtöä niin kauan, että lämmityslaite poistaa huurteen.Vesalaisen mukaan on ehdottoman tärkeää puhdistaa lumet pois myös muilta auton pinnoilta. Tämä on pääsääntöisesti edessä siitäkin huolimatta, vaikka sisätilat olisikin esilämmitetty. Esimerkiksi auton valaisimia ei sisätilanlämmitin tai polttoainetoiminen lisälämmitin puhdista.Varustele autosiTalviautoilijan on hyvä varmistaa, että autosta löytyvät kaikki hyödylliset talvivarusteet kunnollisesta jääskrapasta ja lumiharjasta lähtien. Kokoontaitettava lapio voi osoittautua arvokkaaksi avuksi muun muassa pysäköidyn auton jäädessä lumiauran jättäneen lumivallin saartamaksi.Heijastinliivit kaikille matkustajille sekä taskulamppu olisi syytä olla autossa aina.– Lisäksi kannattaa varautua pakkaskeleihin huolehtimalla, että lyhyelläkin matkalla on mukana aina lämmintä vaatetta, pipo ja käsineet, Vesalainen muistuttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValot kuntoonPimeissä ajo-olosuhteissa on tärkeää huolehtia paitsi omasta näkemisestä myös näkymisestä. Auton valojen toiminta on syytä varmistaa – ja tehdä se säännöllisesti. Kannattaa myös perehtyä valojen toimintaperiaatteeseen eli varmistaa, että valokatkaisija on asennossa, jossa ajovalot ja takavalot palavat. Päiväajovaloilla ajettaessa takavalot eivät useinkaan pala.Valojen sekä tuulilasin puhtaudesta ja kirkkaudesta on syytä huolehtia.– Naarmut ja epäpuhtaudet aiheuttavat ikäviä heijastumia ja häiritsevät havainnointia riippumatta siitä, ajetaanko valaistulla vai valaisemattomalla tieosuudella, Vesalainen muistuttaa.Älä pihistele pesuissa!Autoilija saattaa pihistelee pesuissa talvella, kun auto likaantuu nopeasti.– Puhtaanapito kuitenkin kannattaa, sillä jään skrapaaminen ja lumen harjaaminen likaisilta pinnoilta naarmuttaa helposti laseja ja auton maalipintaa, Vesalainen toteaa.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa