27.1.2020 Liikenne Lumi tuli – näillä vinkeillä selviät liikenteessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sohjo heiluttelee autoa, lumipyry vie näkyvyyden ja lumivallit kasaantuvat ongelmiksi – niistäkin selvitään ennakoinnilla ja maltilla. Sankka lumisade muuttaa liikenneympäristön. Siinä missä eteläisessä Suomessa sai hetki sitten vielä autoilla märällä mutta lumettomalla asvaltilla, on ajaminen pian haastavaa paksussa lumipöperössä sompailua muuallakin kuin pohjoisimmassa osassa maata. Kenties vähitellen myös eteläisimmässäkin osassa Suomea.Etenkin aamuliikenne voi olla ongelmallista, sillä aurauskalusto ei sankan yöllisen lumipyryn jäljiltä ole välttämättä ehtinyt vielä kaikkialle, minkä seurauksena paksu lumikerros on aamuvarhain pienillä taajamateillä todennäköisesti vielä auraamatta. Isommilla ja vilkasliikenteisemmillä kokoojateillä ajoväylät voivat puolestaan olla yhtä autoa heiluttelevaa sohjokerrosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoliiton Teppo Vesalaisen vinkit autoilijalle Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisella on antaa autoilijoille tukku käytännön vinkkejä, kuinka selvitä lumisohjoisissa ajo-olosuhteissa. Varaa autoon koko talven ajaksi asiallinen lumiharja, lumilapio, heijastinliivi sekä taskulamppu. Lähde liikkeelle totuttua aiemmin, sillä aikaa kuluu moneen asiaan enemmän – auton huolellinen puhdistus lumesta ja jäästä ottaa oman aikansa. Liikennevirta liikkuu hitaammin lumesta ja aurauskalustosta johtuen. Matkantekoa hidastavat ongelmatilanteet (esim. kiinni juuttuminen ja kolarit) ja niiden aiheuttamat ruuhkat ovat todennäköisempiä. Pysäköintipaikkoja on käytössä huomattavasti tavanomaista vähemmän. Sovita nopeutesi kelin mukaiseksi. Pidä riittävästi turvaväliä edellä ajavaan. Väännä valokatkaisin sellaiseen asentoon, että autossa palavat ajovalot ja takavalot. Päiväajovaloilla ajettaessa takavalot ovat monessa autossa pimeinä. Pidemmällä matkalla on syytä aika-ajoin pysähtyä turvalliseen paikkaan ja varmistaa, että auton takavalot ovat puhtaat lumesta ja jäästä. Lumen pöllytessä sakeasti voi sen havaittavuutta takaa päin parantaa käyttämällä takasumuvaloa. Liikkeelle huurteettomin ikkunoinPakkasaamuina on omanlaisensa haasteet, jotta autoilu sujuu itselle ja kanssakulkijoille turvallisesti.– Liikenteeseen pitää lähteä kirkkain, huurteettomin ikkunoin. Jos sisätilojen esilämmitystä ei ole käytetty, pitää kuljettajan itse harjata tai skrapata ikkunat puhtaiksi, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa.Vesalainen ottaa esiin myös sen, että usein ikkunat huurtuvat sisältä, jos kuljettaja istuu kylmään autoon.– Tällöin pitää malttaa odottaa ennen liikkeellelähtöä niin kauan, että lämmityslaite poistaa huurteen.Vesalaisen mukaan on ehdottoman tärkeää puhdistaa lumet pois myös muilta auton pinnoilta. Tämä on pääsääntöisesti edessä siitäkin huolimatta, vaikka sisätilat olisikin esilämmitetty. Esimerkiksi auton valaisimia ei sisätilanlämmitin tai polttoainetoiminen lisälämmitin puhdista.Varustele autosiTalviautoilijan on hyvä varmistaa, että autosta löytyvät kaikki hyödylliset talvivarusteet kunnollisesta jääskrapasta ja lumiharjasta lähtien. Kokoontaitettava lapio voi osoittautua arvokkaaksi avuksi muun muassa pysäköidyn auton jäädessä lumiauran jättäneen lumivallin saartamaksi.Heijastinliivit kaikille matkustajille sekä taskulamppu olisi syytä olla autossa aina.– Lisäksi kannattaa varautua pakkaskeleihin huolehtimalla, että lyhyelläkin matkalla on mukana aina lämmintä vaatetta, pipo ja käsineet, Vesalainen muistuttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValot kuntoonPimeissä ajo-olosuhteissa on tärkeää huolehtia paitsi omasta näkemisestä myös näkymisestä. Auton valojen toiminta on syytä varmistaa – ja tehdä se säännöllisesti. Kannattaa myös perehtyä valojen toimintaperiaatteeseen eli varmistaa, että valokatkaisija on asennossa, jossa ajovalot ja takavalot palavat. Päiväajovaloilla ajettaessa takavalot eivät useinkaan pala.Valojen sekä tuulilasin puhtaudesta ja kirkkaudesta on syytä huolehtia.– Naarmut ja epäpuhtaudet aiheuttavat ikäviä heijastumia ja häiritsevät havainnointia riippumatta siitä, ajetaanko valaistulla vai valaisemattomalla tieosuudella, Vesalainen muistuttaa.Älä pihistele pesuissa!Autoilija saattaa pihistelee pesuissa talvella, kun auto likaantuu nopeasti.– Puhtaanapito kuitenkin kannattaa, sillä jään skrapaaminen ja lumen harjaaminen likaisilta pinnoilta naarmuttaa helposti laseja ja auton maalipintaa, Vesalainen toteaa.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti