27.1.2020 Liikenne Lumi tuli – näillä vinkeillä selviät liikenteessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sohjo heiluttelee autoa, lumipyry vie näkyvyyden ja lumivallit kasaantuvat ongelmiksi – niistäkin selvitään ennakoinnilla ja maltilla. Sankka lumisade muuttaa liikenneympäristön. Siinä missä eteläisessä Suomessa sai hetki sitten vielä autoilla märällä mutta lumettomalla asvaltilla, on ajaminen pian haastavaa paksussa lumipöperössä sompailua muuallakin kuin pohjoisimmassa osassa maata. Kenties vähitellen myös eteläisimmässäkin osassa Suomea.Etenkin aamuliikenne voi olla ongelmallista, sillä aurauskalusto ei sankan yöllisen lumipyryn jäljiltä ole välttämättä ehtinyt vielä kaikkialle, minkä seurauksena paksu lumikerros on aamuvarhain pienillä taajamateillä todennäköisesti vielä auraamatta. Isommilla ja vilkasliikenteisemmillä kokoojateillä ajoväylät voivat puolestaan olla yhtä autoa heiluttelevaa sohjokerrosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoliiton Teppo Vesalaisen vinkit autoilijalle Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisella on antaa autoilijoille tukku käytännön vinkkejä, kuinka selvitä lumisohjoisissa ajo-olosuhteissa. Varaa autoon koko talven ajaksi asiallinen lumiharja, lumilapio, heijastinliivi sekä taskulamppu. Lähde liikkeelle totuttua aiemmin, sillä aikaa kuluu moneen asiaan enemmän – auton huolellinen puhdistus lumesta ja jäästä ottaa oman aikansa. Liikennevirta liikkuu hitaammin lumesta ja aurauskalustosta johtuen. Matkantekoa hidastavat ongelmatilanteet (esim. kiinni juuttuminen ja kolarit) ja niiden aiheuttamat ruuhkat ovat todennäköisempiä. Pysäköintipaikkoja on käytössä huomattavasti tavanomaista vähemmän. Sovita nopeutesi kelin mukaiseksi. Pidä riittävästi turvaväliä edellä ajavaan. Väännä valokatkaisin sellaiseen asentoon, että autossa palavat ajovalot ja takavalot. Päiväajovaloilla ajettaessa takavalot ovat monessa autossa pimeinä. Pidemmällä matkalla on syytä aika-ajoin pysähtyä turvalliseen paikkaan ja varmistaa, että auton takavalot ovat puhtaat lumesta ja jäästä. Lumen pöllytessä sakeasti voi sen havaittavuutta takaa päin parantaa käyttämällä takasumuvaloa. Liikkeelle huurteettomin ikkunoinPakkasaamuina on omanlaisensa haasteet, jotta autoilu sujuu itselle ja kanssakulkijoille turvallisesti.– Liikenteeseen pitää lähteä kirkkain, huurteettomin ikkunoin. Jos sisätilojen esilämmitystä ei ole käytetty, pitää kuljettajan itse harjata tai skrapata ikkunat puhtaiksi, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa.Vesalainen ottaa esiin myös sen, että usein ikkunat huurtuvat sisältä, jos kuljettaja istuu kylmään autoon.– Tällöin pitää malttaa odottaa ennen liikkeellelähtöä niin kauan, että lämmityslaite poistaa huurteen.Vesalaisen mukaan on ehdottoman tärkeää puhdistaa lumet pois myös muilta auton pinnoilta. Tämä on pääsääntöisesti edessä siitäkin huolimatta, vaikka sisätilat olisikin esilämmitetty. Esimerkiksi auton valaisimia ei sisätilanlämmitin tai polttoainetoiminen lisälämmitin puhdista.Varustele autosiTalviautoilijan on hyvä varmistaa, että autosta löytyvät kaikki hyödylliset talvivarusteet kunnollisesta jääskrapasta ja lumiharjasta lähtien. Kokoontaitettava lapio voi osoittautua arvokkaaksi avuksi muun muassa pysäköidyn auton jäädessä lumiauran jättäneen lumivallin saartamaksi.Heijastinliivit kaikille matkustajille sekä taskulamppu olisi syytä olla autossa aina.– Lisäksi kannattaa varautua pakkaskeleihin huolehtimalla, että lyhyelläkin matkalla on mukana aina lämmintä vaatetta, pipo ja käsineet, Vesalainen muistuttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValot kuntoonPimeissä ajo-olosuhteissa on tärkeää huolehtia paitsi omasta näkemisestä myös näkymisestä. Auton valojen toiminta on syytä varmistaa – ja tehdä se säännöllisesti. Kannattaa myös perehtyä valojen toimintaperiaatteeseen eli varmistaa, että valokatkaisija on asennossa, jossa ajovalot ja takavalot palavat. Päiväajovaloilla ajettaessa takavalot eivät useinkaan pala.Valojen sekä tuulilasin puhtaudesta ja kirkkaudesta on syytä huolehtia.– Naarmut ja epäpuhtaudet aiheuttavat ikäviä heijastumia ja häiritsevät havainnointia riippumatta siitä, ajetaanko valaistulla vai valaisemattomalla tieosuudella, Vesalainen muistuttaa.Älä pihistele pesuissa!Autoilija saattaa pihistelee pesuissa talvella, kun auto likaantuu nopeasti.– Puhtaanapito kuitenkin kannattaa, sillä jään skrapaaminen ja lumen harjaaminen likaisilta pinnoilta naarmuttaa helposti laseja ja auton maalipintaa, Vesalainen toteaa.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin - tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta