26.1.2019 Ajoneuvot Lumiharjan valinta on helppoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väärän lumiharjan valinta voi johtaa maalipinnan turhaan naarmuttamiseen. Auto on kuitenkin pakko puhdistaa lumesta lain ja liikenneturvallisuuden nimissä. Keskitalven runsaat lumisateet ovat jokavuotinen ilmiö. Aina ne saapuvat yhtä epäsäännöllisesti ja silti takuuvarmasti autoilijaa yllättämään. Lumiharjan valinta ja käyttö on suomalaiselle aivan yhtä tuttu asia kuin talviliukkailla ajaminen, mutta silti näissä saattaisi olla kehitettävää.Auton puhdistaminen lumesta vilahti aiheena Moottorin autonhoitojuttusarjassa jo viime talvena. Silloin selitimme, että maalipintaa ei kannata hangata hampaat irvessä syville naarmuille. Tällä kertaa tarkastelemme asiaa lumiharjan hankinnan näkökulmasta.Uuden lumiharjan valinta on helppoa. Huomioitavia asioita on vain muutama ja käymme ne tässä artikkelissa läpi.On tärkeää painottaa heti alkuun, että lumien puhdistaminen on lain ja liikenneturvallisuuden näkökulmasta täysin välttämätöntä. Sitä eivät maalipinnan mikronaarmuuntuminen tai kylmästä kangistuneet sormet saa estää. Turvallisuus on tärkeintä, mutta muihin asioihin voi vaikuttaa.Muistutimme jo viime vuoden artikkelin yhteydessä, että kaikkia maalipinnan mikronaarmuuntuminen ja kiillon häviäminen ei kiinnosta. Heille autonhoitojuttusarjan lukeminen lienee väärä valinta - autostaan välittävä voi oppia uutta tai palauttaa mieleen jotakin pientä.Lumien puhdistaminen on pakollista, mutta sen voi suorittaa myös hieman hellemmin ja paremmin välinein.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLumiharjan valintaHarva kiinnittää asiaan minkäänlaista huomiota. Lumiharjan valinta tapahtuu lähes automaationa kaivamalla vanha harja varastosta tai käymällä kätevimmin tarjolla olevassa kaupassa ostamassa ensimmäinen käteen osuva tuote. Lumiharjallakin on ominaisuuksia.Kahvan muotoilu ja varren pituus ovat tärkeitä lumiharjan ominaisuuksia, mutta muitakin on olemassa.Ehkä ensimmäisenä mieleen tulevat varren pituus ja kahvan muotoilu. Erityisesti katumaasturivillitys on lisännyt pidempivartisten lumiharjojen tarvetta korkealla sijaitsevien kattojen puhdistamiseen. Pidemmästä varresta on haittaa korkeintaan säilöessä, joten hyödyt voittanevat haitat.Kahvan muotoilu ja materiaalivalinta on ergonomiakysymys. Hyvä ote on tärkeä, jotta harja ei lipsu kourassa. Esimerkiksi vaahtomuovinen kahva on myös merkittävästi metallista lämpimämpi.Lumiharjan valinnassa vain harjaksilla on merkitystä maalipinnan kannalta. Ne vaikuttavat toki myös harjan kykyyn siirtää lunta.Muovi ei ole silti välttämättä kaikin tavoin paras materiaali koko harjan valmistamiseen. Kovassa pakkasessa muovilla on taipumus haurastua. Allekirjoittanut ei ole kertaakaan rikkonut muovista lumiharjaa eikä sillä ole tarkoitus hakata autoa, joten tämä ei liene ongelma.Maalipinnan kannalta tärkeimmässä roolissa ovat kuitenkin harjakset, sillä ne ovat toivottavasti ainoa maalipintaa koskettava harjan osa. Ikävimmin maalipintaa naarmuttanee auton ja lumen välissä oleva hiekka, mutta ei autoa silti kannata teräsharjalla raaputtaa.Iho kertoo hyvin paljon lumiharjasta. Tämän yksilön muoviset harjakset ovat sekä jäykät että terävät ja siten ikävät myös maalipinnalle.Harjasten osalta muuttujia ovat niiden materiaali, jäykkyys ja terävyys. Muoviset jäykät ja terävät harjakset aiheuttavat mikronaarmua maalipinnalle, vaikka se olisi pinnaltaan puhdaskin. Ei ole sama millä autoaan harjaa.Harjaksia voi kokeilla kaupassa omaa ihoa vasten ja ikäviltä tuntuvat jättää suosiolla hyllyyn. Ihoa hienoisestikin vaurioittava harjas tekee mikronaarmun myös maalipintaan. Jälki saattaa olla hento, mutta se syntyy siitäkin huolimatta että lakkapinta on kova ja liukas.Uusi puhdas lumiharja on monin verroin vanhaa likaista parempi.Uusi ja puhdas harja tekee eron vanhaan ja likaiseen hiekkaisilla lattiamatoilla pyörineeseen verrattuna. Lumiharjan valinta on tehtävissä maalipintaa säälien eikä tämä välttämättä maksa yhtään sen enempää. Asia ei ole edes hankala kunhan pitää maalaisjärjen matkassa.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster