6.12.2022 Matkailu Maastoajoelämys: Nasu – väkevätehoinen uimamaisteri kumiteloilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sisu NA -140B -kumitelavaunu on suomalainen ajopeli englantilaisella twistillä. Voimanlähteenä on 3,5-litrainen bensiinikäyttöinen V8-moottori. Sisu NA-140B -kumitelavaunu on suomalainen ajopeli englantilaisella twistillä. Ja siitä twististä vastaa Roverin suunnittelupöydältä lähtöisin oleva 3,5-litrainen bensiinikäyttöinen V8-moottori. Nasulla kulkee kuljettajan lisäksi 16 matkustajaa, jos ei välttämättä mukavasti, niin ainakin varmasti ja turvallisesti perille asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYllättävän hiljainenTasaisesti käyvän bensiinikoneen ansiosta ohjaamo on yllättävän hiljainen. Moottorin 190 hevosvoimasta ja 280 newtonmetristä huolimatta kaasupoljin vaikuttaa tunnottomalta, onhan ajoneuvon omamassa 4 850 kiloa.Kuljettajan tilat ovat sivusuunnassa ahtaat, erityisesti jalkatilan osalta. Kuskin tunnelmaa nostattaa kuitenkin se, että matkustajilla on vieläkin ahtaampaa. Tai ainakin ankeammat jakkarat, joilla kököttää. Kuljettajan plyysipenkin selkänoja loppuu jo lapaluiden alapuolelle eikä niskatukea ole. Kuljettajan ovessa on sivusuuntaan auki liukuva luukku, joka tuo ohjaamoon ainakin etäisesti B-ryhmän ralliautoa muistuttavan tunnelman.Moottori käynnistyy normaalisti avaimella. Automaattivaihteistosta haluttu pykälä silmään, ja sitten mennään. Huippunopeudeksi kerrotaan kuusi kilometriä tunnissa. Nimittäin uidessa. Maantiellä nopeus kohoaa parhaimmillaan 65 kilometriin tunnissa.Vinkeä peruutuselämysJos henkilöauton peräkärryllä peruuttaminen tuntuu vaikealta, niin kannattaa hankkia Nasu. Nivelohjauksen ansiosta se ei mene ”linkkuun”, vaan ohjaamo-osa ja perässä kulkeva kuormatila kulkevat täsmälleen samaa uraa pitkin, vaikka veivaa ohjauspyörää miten tahansa, ja olipa kulkusuunta eteen tai taakse.Ratilla toimiva nivelohjaus on periaatteessa helppo käyttää, mutta Nasussa se on tunnoton, välitykseltään hidas ja telojen välittämä ohjaustuntuma toimii viiveellä. Siksi rattiin kiinnitetty urakkanuppi tuleekin tarpeeseen.Talvella kuin moottorikelkkaVajaan kahden metrin leveys on sopiva henkilöautoon tottuneelle. Ojien ylitys sujuu helposti, ja varmemmin kun täräyttää kohtisuoraan ojaan eikä yritä hienostella viistosti lähestymällä, silloin voi nimittäin tela lähteä pois päältä.Sateen pehmittämälle savipellolle Nasu jättää vain hennot telajäljet, sillä telapaine on huomattavan pieni. Siitä seuraakin, että talvella Nasu käyttäytyy kuin moottorikelkka, se kulkee umpihangessa ongelmitta.Kattava artikkeli maastoajoelämyksistä on julkaistu kokonaisuudessaan painetussa Moottorissa 12/2020. Hyvää kyytiin mahtuu koko suku uimakelpoisuus, Nasulla voi uida kastumatta itse V8 tarkoittaa ajaessa musiikkia korville ja tankatessa tuulta lompakkoon Huonoa tunnoton ohjaus Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa 3.4.2025 Matkailu Sardiineja, sardiineja, sardiineja ja vielä lisää sardiineja! 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 30.3.2025 Matkailu Erilainen museo Saksassa: keskiössä kuolema ja hautaaminen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous