6.12.2022

Maastoajoelämys: Nasu – väkevätehoinen uimamaisteri kumiteloilla

Sisu NA -140B -kumitelavaunu on suomalainen ajopeli englantilaisella twistillä. Voimanlähteenä on 3,5-litrainen bensiinikäyttöinen V8-moottori.

Sisu NA-140B -kumitelavaunu on suomalainen ajopeli englantilaisella twistillä. Ja siitä twististä vastaa Roverin suunnittelupöydältä lähtöisin oleva 3,5-litrainen bensiinikäyttöinen V8-moottori. Nasulla kulkee kuljettajan lisäksi 16 matkustajaa, jos ei välttämättä mukavasti, niin ainakin varmasti ja turvallisesti perille asti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yllättävän hiljainen

Tasaisesti käyvän bensiinikoneen ansiosta ohjaamo on yllättävän hiljainen. Moottorin 190 hevosvoimasta ja 280 newtonmetristä huolimatta kaasupoljin vaikuttaa tunnottomalta, onhan ajoneuvon omamassa 4 850 kiloa.

Kuljettajan tilat ovat sivusuunnassa ahtaat, erityisesti jalkatilan osalta. Kuskin tunnelmaa nostattaa kuitenkin se, että matkustajilla on vieläkin ahtaampaa. Tai ainakin ankeammat jakkarat, joilla kököttää. Kuljettajan plyysipenkin selkänoja loppuu jo lapaluiden alapuolelle eikä niskatukea ole. Kuljettajan ovessa on sivusuuntaan auki liukuva luukku, joka tuo ohjaamoon ainakin etäisesti B-ryhmän ralliautoa muistuttavan tunnelman.

Moottori käynnistyy normaalisti avaimella. Automaattivaihteistosta haluttu pykälä silmään, ja sitten mennään. Huippunopeudeksi kerrotaan kuusi kilometriä tunnissa. Nimittäin uidessa. Maantiellä nopeus kohoaa parhaimmillaan 65 kilometriin tunnissa.

Vinkeä peruutuselämys

Jos henkilöauton peräkärryllä peruuttaminen tuntuu vaikealta, niin kannattaa hankkia Nasu. Nivelohjauksen ansiosta se ei mene ”linkkuun”, vaan ohjaamo-osa ja perässä kulkeva kuormatila kulkevat täsmälleen samaa uraa pitkin, vaikka veivaa ohjauspyörää miten tahansa, ja olipa kulkusuunta eteen tai taakse.

Ratilla toimiva nivelohjaus on periaatteessa helppo käyttää, mutta Nasussa se on tunnoton, välitykseltään hidas ja telojen välittämä ohjaustuntuma toimii viiveellä.  Siksi rattiin kiinnitetty urakkanuppi tuleekin tarpeeseen.

Talvella kuin moottorikelkka

Vajaan kahden metrin leveys on sopiva henkilöautoon tottuneelle. Ojien ylitys sujuu helposti, ja varmemmin kun täräyttää kohtisuoraan ojaan eikä yritä hienostella viistosti lähestymällä, silloin voi nimittäin tela lähteä pois päältä.

Sateen pehmittämälle savipellolle Nasu jättää vain hennot telajäljet, sillä telapaine on huomattavan pieni. Siitä seuraakin, että talvella Nasu käyttäytyy kuin moottorikelkka, se kulkee umpihangessa ongelmitta.

Kattava artikkeli maastoajoelämyksistä on julkaistu kokonaisuudessaan painetussa Moottorissa 12/2020.

Hyvää

  • kyytiin mahtuu koko suku
  • uimakelpoisuus, Nasulla voi uida kastumatta itse
  • V8 tarkoittaa ajaessa musiikkia korville ja tankatessa tuulta lompakkoon

Huonoa

  • tunnoton ohjaus

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat