23.8.2016 Ajoneuvot Maistiainen: kiihkeä Alfa Romeo Giulia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun on saksalaisten joukossa ainoa italialainen, pitää erottua muista. Alfa Romeo Giulia ei ujostele. Se on luonnossa yhtä röyhkeän näköinen kuin kuvissakin. Koko kori tuntuu nojaavan eteenpäin vain yhtä yksityiskohtaa, pistävää maskia kohti.Juuri maskin varaan on Alfan muotoilussa aina laskettu paljon. Uuden Giulian alaspäin massiivisina säilyvät muodot tuovat eniten mieleen Alfa Romeo GT:n vuosituhannen alkupuolelta, ja eräistä kulmista auto näyttää jopa yllättävän tavanomaiselta.Mutta vaikka linjoista ehkä puuttuu retromalli 156:n hoikkuus, itse pääasia, Audista, BMW:stä ja Mercedeksestä erottuminen hoituu tälläkin designilla hienosti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKardaanin paluuEräs tärkeä piirre Alfa Romeo Giuliassa on takavetoisuus. Paitsi, että kardaaniveto tekee paluun italialaismerkin sedan-mallistoon pitkän tauon jälkeen, ajoitus on hyvä: onhan muun muassa BMW siirtymässä lähitulevaisuudessa entistä enemmän etuvedon piiriin massamarkkinoita kosiskellen.Uuden Giulian moottoripaletti on kaksijakoinen. Järkevämmästä puolesta huolehtivat 2,1-litrainen turbodiesel kahtena tehoversiona (joko 150 tai 180 hv) sekä kaksilitrainen ahdettu bensakone (200 hv).Tehokkaamman dieselin saa joko manuaalina tai automaattina, kun taas vähempivoimainen diesel on kaupan ainoastaan manuaalina. Bensakone puolestaan on aina automaatti.Myös nelivedot saapuvat talven tullen molempiin moottorivaihtoehtoihin automaattivaihteisina. Malliston hinnat alkavat karvan alle 40 000 eurosta.Giulia reagoi kuten ennenMaantielenkillä koeajamamme automaattidiesel liikuttaa Giuliaa kivasti, eikä käyntiääni erotu ohjaamoon kovin selvänä.Auto on tuntuvasti jo vuosia sitten kuopattua 159-edeltäjäänsä kevyempi, mikä todella tuntuu ratin takana. Ajettavuudessa on uutta eloisuutta - Giulia reagoi ohjausliikkeisiin jopa pikkusisar Giuliettaa äkäisemmin.Niinpä ajaminen on mutkatiellä nautinnollista, kun pienikokoista ohjauspyörää tarvitsee käännellä vain hyvin pienin liikkein – kuin silloin ennen.Supertehokas neliapilaSeksikäämmällä puolella on sitten perinteisesti nimetty Giulia Quadrifoglio eli neliapila, jota pääsimme syöttämään tukholmalaisella moottoriradalla.Quadrifoglion 2,9-litrainen, Ferrari-sukuinen kahdella pakokaasuahtimella ryyditetty bensa-V6 tarjoaa käyttöön 510 hevosvoimaa, millä isketään suoraan edellä mainittujen eteläsaksalaisten tehomallien suoniin.Quadrifoglioon voi valita joko manuaalivaihteiston tai automaatin. Ensin mainittu maksaa 114 500 euroa; automaatti tulee tarjolle myöhemmin tänä vuonna.Ilmoitettu suorituskyky on laatikosta riippumatta sama: huippunopeus 307 km/h ja 0-100 km/h 3,9 sekunnissa antavat odottaa radalla kiivasta menoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFerrari-henkeä tavoitellessaJa meneehän se. Veekuutosen äänet kiihottavat korvia, ja suuresta tehosta sekä takavedosta uskaltaa nautiskella jo lyhyen tutustumisen jälkeen, vaikka ajotilan kääntäisi dynamicista Quadrifoglio-mallia varten varattuun race-asentoon.Uusi Alfa Romeo Giulia osoittaa, että italialaisten suunta on oikea. Kun saksalaisia merkkejä ei pysty lyömään niiden omilla vahvuuksillaan, kannattaa luoda sitä, mitä parhaiten osaa. Siis intohimoa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa