23.8.2016 Ajoneuvot Maistiainen: kiihkeä Alfa Romeo Giulia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun on saksalaisten joukossa ainoa italialainen, pitää erottua muista. Alfa Romeo Giulia ei ujostele. Se on luonnossa yhtä röyhkeän näköinen kuin kuvissakin. Koko kori tuntuu nojaavan eteenpäin vain yhtä yksityiskohtaa, pistävää maskia kohti.Juuri maskin varaan on Alfan muotoilussa aina laskettu paljon. Uuden Giulian alaspäin massiivisina säilyvät muodot tuovat eniten mieleen Alfa Romeo GT:n vuosituhannen alkupuolelta, ja eräistä kulmista auto näyttää jopa yllättävän tavanomaiselta.Mutta vaikka linjoista ehkä puuttuu retromalli 156:n hoikkuus, itse pääasia, Audista, BMW:stä ja Mercedeksestä erottuminen hoituu tälläkin designilla hienosti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKardaanin paluuEräs tärkeä piirre Alfa Romeo Giuliassa on takavetoisuus. Paitsi, että kardaaniveto tekee paluun italialaismerkin sedan-mallistoon pitkän tauon jälkeen, ajoitus on hyvä: onhan muun muassa BMW siirtymässä lähitulevaisuudessa entistä enemmän etuvedon piiriin massamarkkinoita kosiskellen.Uuden Giulian moottoripaletti on kaksijakoinen. Järkevämmästä puolesta huolehtivat 2,1-litrainen turbodiesel kahtena tehoversiona (joko 150 tai 180 hv) sekä kaksilitrainen ahdettu bensakone (200 hv).Tehokkaamman dieselin saa joko manuaalina tai automaattina, kun taas vähempivoimainen diesel on kaupan ainoastaan manuaalina. Bensakone puolestaan on aina automaatti.Myös nelivedot saapuvat talven tullen molempiin moottorivaihtoehtoihin automaattivaihteisina. Malliston hinnat alkavat karvan alle 40 000 eurosta.Giulia reagoi kuten ennenMaantielenkillä koeajamamme automaattidiesel liikuttaa Giuliaa kivasti, eikä käyntiääni erotu ohjaamoon kovin selvänä.Auto on tuntuvasti jo vuosia sitten kuopattua 159-edeltäjäänsä kevyempi, mikä todella tuntuu ratin takana. Ajettavuudessa on uutta eloisuutta - Giulia reagoi ohjausliikkeisiin jopa pikkusisar Giuliettaa äkäisemmin.Niinpä ajaminen on mutkatiellä nautinnollista, kun pienikokoista ohjauspyörää tarvitsee käännellä vain hyvin pienin liikkein – kuin silloin ennen.Supertehokas neliapilaSeksikäämmällä puolella on sitten perinteisesti nimetty Giulia Quadrifoglio eli neliapila, jota pääsimme syöttämään tukholmalaisella moottoriradalla.Quadrifoglion 2,9-litrainen, Ferrari-sukuinen kahdella pakokaasuahtimella ryyditetty bensa-V6 tarjoaa käyttöön 510 hevosvoimaa, millä isketään suoraan edellä mainittujen eteläsaksalaisten tehomallien suoniin.Quadrifoglioon voi valita joko manuaalivaihteiston tai automaatin. Ensin mainittu maksaa 114 500 euroa; automaatti tulee tarjolle myöhemmin tänä vuonna.Ilmoitettu suorituskyky on laatikosta riippumatta sama: huippunopeus 307 km/h ja 0-100 km/h 3,9 sekunnissa antavat odottaa radalla kiivasta menoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFerrari-henkeä tavoitellessaJa meneehän se. Veekuutosen äänet kiihottavat korvia, ja suuresta tehosta sekä takavedosta uskaltaa nautiskella jo lyhyen tutustumisen jälkeen, vaikka ajotilan kääntäisi dynamicista Quadrifoglio-mallia varten varattuun race-asentoon.Uusi Alfa Romeo Giulia osoittaa, että italialaisten suunta on oikea. Kun saksalaisia merkkejä ei pysty lyömään niiden omilla vahvuuksillaan, kannattaa luoda sitä, mitä parhaiten osaa. Siis intohimoa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle