19.6.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz GLS 400d – puku ja maastohousut samasta kuosista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onko hakusessa auto, jolla on mittaa S-Mercedeksen verran, joka herättää kunnioitusta pihassa, millä pääsee mökkiin Lapille myös rospuuttoaikaan ja jota voi tarvittaessa käyttää melkein pikkubussina. Mercedes-Benz GLS 400d on yksi ratkaisu. Utah ja tarkemmin Salt Lake Cityä ympyröivät kukkulat. Mercedeksen iso SUV on juuri kahlannut läpi vesien, kavunnut ylös kukkuloille rakennetulle maastoradalle sekä myös laskeutunut alas kukkuloilta varsin haastavaa uomaa pitkin. Emme voi kuitenkaan kertoa noista – tai muistakaan ajokokemuksista vielä, koska Mercedes on asettanut embargon ajotuntumista päivämäärälle 24.6. Palaamme siis ajokokemuksiin myöhemmin. Onneksi Mercedes-Benz GLS:stä riittää kyllä tarinaa muutenkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToinen sukupolviGLS, siis entiseltä nimeltään GL, syntyi USA:ssa vuonna 2006. Rapakon takana kaikki on suurta, joten XL-kokoiselle maasturille on riittänyt kysyntää. Ja kun suurin osa GLS amerikkalaista kilpailijoista on kasattu avolavojen alustalle, Mercedes-Benzin henkilöautomainen perusrakenne on kasvattaneet sen suosiota vakaasti. Kilpailu on kuitenkin tiukentunut. Amerikkalaiset ovat parantaneet tuotteidensa ajettavuutta, ja tuoreena tulokkaana myös BMW X7 on tullut haastamaan niin Mercedeksen kuin myös Audi Q7:n. Siksi Mercedes-Benzinkin on täytynyt parantaa peliään – varsinkin kun GL-malllinimen perään liitettiin pari vuotta sitten S-kirjan luomaan mielleyhtymää S-luokkaan.Koska koko on USA:ssa tärkeä ostokriteeri, toisen sukupolven GLS:ää on kasvatettu. Pituutta on tullut lisää 7,7 ja leveyttä 2,2 senttiä; akselivälikin on venähtänyt kuudella sentillä. Tällä on luonnollisesti suora vaikutus auton sisätiloihin. Mittanauha venyy GLS:n kohdalla nykyään 5,21 metriin.Paljon uutta tekniikkaaErilaiset turva- ja viihdejärjestelmät menevät vauhdilla eteenpäin, ja etenkin tässä hintaluokassa asiakkaat odottavat kaikkien herkkujen olevan saatavilla. Ja GLS:n vakiovarusteluettelo on vakuuttavaa luettavaa – melkein yhtä vakuuttavaa kuin lisävarustelista. Ohjaamon ilme on pistetty uusiksi, ja kojelautanäkymää hallitsee Mercedekselle tutusti iso 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo sekä sen jatkeena oleva yhtä iso kosketusnäyttö. Eri järjestelmiä hallinnoidaan A-sarjassa ensi kerran esitellyllä MBUX-käyttöjärjestelmällä, joka tottelee myös ääniohjausta. Ilmajousitus on vakiona, kuten on myös säätyvä iskunvaimennus. Lisävarustelistalta kannattaa ruksata vielä E-Active Body Control -järjestelmä, jolloin jokaisen pyörän jousitusta ja iskunvaimennusta voi säätää erikseen. Arkiajoihin tuovat mukavuutta osittain autonomiseen ajoon kykenevä ruuhka-avustin, älykäs vakionopeudensäädin sekä pysäköintiavustin. Ja jos kuski on vetomiehiä, peräkärryn peruuttelu on avustimien avulla lasten leikkiä. Ja kun nykymaailmassa on oltava koko ajan yhteydessä muihin jonkin sortin laitteen välityksellä, GLS:stä löytyy tätä varten parhaimmillaan 11 USB-pistoketta. Toki takapenkkiläiset voivat nauttia myös MBUX-järjestelmän iloista myös kahden 11,6-tuumaisen kosketusnäytön kautta. Langaton verkkokin on itsestäänselvyys. Yöajoihin tuovat helpotusta Multibeam LED-ajovalot, joiden 112 erikseen ohjattavaa LED-valodiodia tekevät ajovaloista paitsi älykkäät myös mahdollisimman tehokkaat mitä erilaisemmissa ajotilanteissa. Hankalammissa ajo-olosuhteissa auttaa puolestaan parantunut nelivetotekniikka. Kun edellisessä sukupolvessa neliveto oli jatkuva 50:50-jaolla, nyt voimaa jaetaan joustavammin etu- ja taka-akselin välillä sekä myös saman akselin pyörien välillä. Off-road-paketin myötä maastoajo-ominaisuuksiin lisätään muun muassa vielä alennusvaihteisto, alamäkihidastin, kasvanut maavara sekä pohjapanssarointi.Keskiössä tilatGLS on siis iso auto, jos se ei vielä ole tullut selväksi. Mielenkiintoisesti Mercedes tarjoaa GLS:ää USA:ssa vakiona 6-paikkaisena ja Euroopassa 7-paikkaisena. Toki auton saa myös meillä keskirivin erillisistuimilla, jos niin haluaa. Vaikka Mercedes-Benz puhuu GLS:stä mielellään SUV-autojen S-luokkana, ei istuinmukavuus edes erillisistuimien avulla yllä lähellekään Ässän tasoa. Ero istuinmukavuudessa tavallisen kolmen hengen takapenkin ja kahden erillisistuimen välillä on lopulta melko pieni. Suurin etu erillisistuimista lienee niille, joilla kolmas istuinrivi on ahkerassa käytössä. Sille kulku tapahtuu näppärimmin keskirivin istuimien välistä. Ja kolmannella istuinrivillä on todellakin vielä kohtuullisen mukavasti tilaa jopa aikuiselle, kunhan tämä ei ole hirveästi keskimittaista suurempi. Isosta koosta johtuen GLS taipuu myös mitä erilaisempiin kuljetustehtäviin. Kun käytössä ovat kaikki seitsemän istuinpaikkaa, tavaratila on vielä 355-litrainen eli se vetää muutaman laukun/kassin. Takimmaisen rivin istuimet piiloon taiteltuna tavaratila kasvaa jo 890-litraiseksi. Pakkaaminen lomareissulle ei siis ole kovin haastava tehtävä. Ja jos käytössä ovat vain etuistuimet, ruuma imaisee jo 2 400 litraa. Käytettävän kuljetustilan pituus on tällöin yli 2,2 metriä, eli tarvittaessa GLS taipuu vaikkapa ylelliseksi retkeilyautoksi. Ja parasta kaikessa, istuimet menevät piiloon ja tulevat taas esiin sähköisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEurooppaan vain dieseleitäMoottoripalettiin kuuluvat sekä V8-bensakone että suorat kuutoskoneet bensana ja dieselinä. Suomessa myyntiin tulee kuitenkin vain naku, ja siitä on kaksi tehoversiota: 350 d:ssä on tehoa 286 hevosvoimaa ja 400 d:ssä 330 hevosvoimaa. Molempien jatkeena on 9-vaihteinen automaatti. Ja lienee turha sanoa, että jo pienempitehoinenkin riittää hyvin GLS:ään, vaikka auto painaakin 2,5 tonnia. Mutta tästä kaikesta siis lisää myöhemmin varsinaisen koeajoraportin muodossa.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster