19.6.2019

Maistiainen: Mercedes-Benz GLS 400d – puku ja maastohousut samasta kuosista

Onko hakusessa auto, jolla on mittaa S-Mercedeksen verran, joka herättää kunnioitusta pihassa, millä pääsee mökkiin Lapille myös rospuuttoaikaan ja jota voi tarvittaessa käyttää melkein pikkubussina. Mercedes-Benz GLS 400d on yksi ratkaisu.

Utah ja tarkemmin Salt Lake Cityä ympyröivät kukkulat. Mercedeksen iso SUV on juuri kahlannut läpi vesien, kavunnut ylös kukkuloille rakennetulle maastoradalle sekä myös laskeutunut alas kukkuloilta varsin haastavaa uomaa pitkin. Emme voi kuitenkaan kertoa noista – tai muistakaan ajokokemuksista vielä, koska Mercedes on asettanut embargon ajotuntumista päivämäärälle 24.6. Palaamme siis ajokokemuksiin myöhemmin.
Onneksi Mercedes-Benz GLS:stä riittää kyllä tarinaa muutenkin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toinen sukupolvi

Mercedes-Benz GLS 400d 4Matic

GLS, siis entiseltä nimeltään GL, syntyi USA:ssa vuonna 2006. Rapakon takana kaikki on suurta, joten XL-kokoiselle maasturille on riittänyt kysyntää. Ja kun suurin osa GLS amerikkalaista kilpailijoista on kasattu avolavojen alustalle, Mercedes-Benzin henkilöautomainen perusrakenne on kasvattaneet sen suosiota vakaasti.
Kilpailu on kuitenkin tiukentunut. Amerikkalaiset ovat parantaneet tuotteidensa ajettavuutta, ja tuoreena tulokkaana myös BMW X7 on tullut haastamaan niin Mercedeksen kuin myös Audi Q7:n. Siksi Mercedes-Benzinkin on täytynyt parantaa peliään – varsinkin kun GL-malllinimen perään liitettiin pari vuotta sitten S-kirjan luomaan mielleyhtymää S-luokkaan.

Koska koko on USA:ssa tärkeä ostokriteeri, toisen sukupolven GLS:ää on kasvatettu. Pituutta on tullut lisää 7,7 ja leveyttä 2,2 senttiä; akselivälikin on venähtänyt kuudella sentillä. Tällä on luonnollisesti suora vaikutus auton sisätiloihin. Mittanauha venyy GLS:n kohdalla nykyään 5,21 metriin.

Paljon uutta tekniikkaa

Erilaiset turva- ja viihdejärjestelmät menevät vauhdilla eteenpäin, ja etenkin tässä hintaluokassa asiakkaat odottavat kaikkien herkkujen olevan saatavilla. Ja GLS:n vakiovarusteluettelo on vakuuttavaa luettavaa – melkein yhtä vakuuttavaa kuin lisävarustelista.
Ohjaamon ilme on pistetty uusiksi, ja kojelautanäkymää hallitsee Mercedekselle tutusti iso 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo sekä sen jatkeena oleva yhtä iso kosketusnäyttö. Eri järjestelmiä hallinnoidaan A-sarjassa ensi kerran esitellyllä MBUX-käyttöjärjestelmällä, joka tottelee myös ääniohjausta.
Ilmajousitus on vakiona, kuten on myös säätyvä iskunvaimennus. Lisävarustelistalta kannattaa ruksata vielä E-Active Body Control -järjestelmä, jolloin jokaisen pyörän jousitusta ja iskunvaimennusta voi säätää erikseen.

Mercedes-Benz GLS 400d 4Matic
Arkiajoihin tuovat mukavuutta osittain autonomiseen ajoon kykenevä ruuhka-avustin, älykäs vakionopeudensäädin sekä pysäköintiavustin. Ja jos kuski on vetomiehiä, peräkärryn peruuttelu on avustimien avulla lasten leikkiä.
Ja kun nykymaailmassa on oltava koko ajan yhteydessä muihin jonkin sortin laitteen välityksellä, GLS:stä löytyy tätä varten parhaimmillaan 11 USB-pistoketta. Toki takapenkkiläiset voivat nauttia myös MBUX-järjestelmän iloista myös kahden 11,6-tuumaisen kosketusnäytön kautta. Langaton verkkokin on itsestäänselvyys.
Yöajoihin tuovat helpotusta Multibeam LED-ajovalot, joiden 112 erikseen ohjattavaa LED-valodiodia tekevät ajovaloista paitsi älykkäät myös mahdollisimman tehokkaat mitä erilaisemmissa ajotilanteissa.
Hankalammissa ajo-olosuhteissa auttaa puolestaan parantunut nelivetotekniikka. Kun edellisessä sukupolvessa neliveto oli jatkuva 50:50-jaolla, nyt voimaa jaetaan joustavammin etu- ja taka-akselin välillä sekä myös saman akselin pyörien välillä. Off-road-paketin myötä maastoajo-ominaisuuksiin lisätään muun muassa vielä alennusvaihteisto, alamäkihidastin, kasvanut maavara sekä pohjapanssarointi.

Keskiössä tilat

Mercedes-Benz GLS 400d 4Matic

GLS on siis iso auto, jos se ei vielä ole tullut selväksi. Mielenkiintoisesti Mercedes tarjoaa GLS:ää USA:ssa vakiona 6-paikkaisena ja Euroopassa 7-paikkaisena. Toki auton saa myös meillä keskirivin erillisistuimilla, jos niin haluaa. Vaikka Mercedes-Benz puhuu GLS:stä mielellään SUV-autojen S-luokkana, ei istuinmukavuus edes erillisistuimien avulla yllä lähellekään Ässän tasoa. Ero istuinmukavuudessa tavallisen kolmen hengen takapenkin ja kahden erillisistuimen välillä on lopulta melko pieni. Suurin etu erillisistuimista lienee niille, joilla kolmas istuinrivi on ahkerassa käytössä. Sille kulku tapahtuu näppärimmin keskirivin istuimien välistä. Ja kolmannella istuinrivillä on todellakin vielä kohtuullisen mukavasti tilaa jopa aikuiselle, kunhan tämä ei ole hirveästi keskimittaista suurempi.
Isosta koosta johtuen GLS taipuu myös mitä erilaisempiin kuljetustehtäviin. Kun käytössä ovat kaikki seitsemän istuinpaikkaa, tavaratila on vielä 355-litrainen eli se vetää muutaman laukun/kassin. Takimmaisen rivin istuimet piiloon taiteltuna tavaratila kasvaa jo 890-litraiseksi. Pakkaaminen lomareissulle ei siis ole kovin haastava tehtävä. Ja jos käytössä ovat vain etuistuimet, ruuma imaisee jo 2 400 litraa. Käytettävän kuljetustilan pituus on tällöin yli 2,2 metriä, eli tarvittaessa GLS taipuu vaikkapa ylelliseksi retkeilyautoksi. Ja parasta kaikessa, istuimet menevät piiloon ja tulevat taas esiin sähköisesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eurooppaan vain dieseleitä

Moottoripalettiin kuuluvat sekä V8-bensakone että suorat kuutoskoneet bensana ja dieselinä. Suomessa myyntiin tulee kuitenkin vain naku, ja siitä on kaksi tehoversiota: 350 d:ssä on tehoa 286 hevosvoimaa ja 400 d:ssä 330 hevosvoimaa. Molempien jatkeena on 9-vaihteinen automaatti. Ja lienee turha sanoa, että jo pienempitehoinenkin riittää hyvin GLS:ään, vaikka auto painaakin 2,5 tonnia.
Mutta tästä kaikesta siis lisää myöhemmin varsinaisen koeajoraportin muodossa.

Teksti ja kuvat: Vesa Eskola

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat