2.3.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Tiger 900 Rally Pro – Pehmeästi maastoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkäjoustoinen pehmeä alusta, selvästi aiempaa parempi maastokelpoisuus sekä epätasaiseen rytmiin muriseva moottori johtavat Triumph Tigerin 2020-luvulle. Triumph Tiger 900:n uusi kolmisylinterinen rivimoottori ansaitsee heti alkuun muutaman sanan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEpätasaisuus on valttiaPoissa on vanhan 800-kuutioisen moottorin urheilullinen laulu, ja tilalle on tullut epätasaisemmin ja karkeammin soiva matala murina. Uusi ääni perustuu erikoiseen sylinterien 1-3-2 -sytytysjärjestykseen. Lisäksi sytytysväli ei enää ole tasaiset 240 astetta, vaan kampiakselin uudella 90 asteen kammentappijaolla on saatu aikaan epätasainen 180-270-270 -sytytysväli. Muutoksella on tähdätty vahvempaan vääntöön ala- ja keskikierroksilla.Lisäksi on tunnettua, että esimerkiksi huipputehokkaissa MotoGP-pyörissä epätasaisen sytytysvälin ”pidemmät tauot” antavat takarenkaalle enemmän aikaa palauttaa pitonsa. Vaikka kyse on millisekuntien eroista, niin käytännössä ero on suuri. Triumph tähtää samalla periaatteella parempaan takarenkaan vetopitoon maasto-olosuhteissa.Osittain moottorin rakenteellisista muutoksista, osittain kasvaneesta iskutilavuudesta johtuen, moottori toimii selvästi paremmin ja vahvemmin alakierroksilla. Erityisesti maastoajossa pyörä käyttäytyy selvästi rauhallisemmin, kun käyttää mahdollisimman suurta vaihdetta ja matalia kierroksia.Kisaenduromaista pehmeyttäKun istahtaa Tiger 900 Rally Pron satulaan, niin jousitus tuntuu heti lähes kilpaenduromaisen pehmeältä pitkine 240 millimetrin joustomatkoineen. Pinnavanteet ja 21-tuumainen etupyöräkin kertovat, että suunnittelun pääpaino on ollut sorateillä ja maastossa. Huolimatta ennallaan säilyneestä maavarasta, on moottori asennettu peräti 42 milliä edellismallia alemmas. Muutos alentaa painopistettä ja helpottaa erityisesti pehmeässä maastossa ajamista. Ajoasento vaikuttaa onnistuneelta niin istuen kuin myös seisaaltaan ajoa varten.Varustukseen kuuluva kytkimettömän vaihdon molempiin suuntiin salliva vaihdeavustin on alunperin kehitetty ratamoottoripyöriin, mutta vieläkin suurempi vaikutus sillä on maastoajoon. Yllättävän hidasteen aiheuttama vaihtotarve ei edellytä kytkinkahvan käyttöä eikä kaasukahvan kääntöä, vaan pelkästään vaihdepolkimen liikuttamista.Asfaltilla Tiger 900 Rally Pron käytös on pehmeän jousituksen takia rauhallista. Kaarteissa keskipakovoima painaa jousitusta kasaan, jolloin menetetään paras herkkyys ohjauksen toiminnasta. Pehmeydestään huolimatta jousitus sopii mainiosti myös matka-ajoon.Parhaiten varustellun Rally Pro -version varustetaso on korkea. Vakiovarustukseen kuuluvat lämpökahvat, vakionopeussäädin, puhelimelle pehmustettu pöly- ja vesitiivis latauskotelo satulan alla, rengaspainevalvontajärjestelmä sekä peräti kuusi eri ajoasetusta: Sport, Road, Rain, OffRoad, Offroad-Pro sekä kuljettajan räätälöitävissä oleva Rider. OffRoad Pro-asetuksessa sekä luistonesto että lukkiutumaton jarrujärjestelmä kytkeytyvät pois käytöstä, ja vastuu siirtyy enemmän kuljettajalle. Triumph Tiger 900 Rally Pro Moottori: 888-kuutioinen kolmisylinterinen rivimoottori Teho: 70 kW (95 hv) / 8750 r/min Vääntö: 87 Nm / 7250 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Kuivapaino: 201 kg Akseliväli: 1551 mm Istuinkorkeus: 850-870 mm Tankin tilavuus: 20 litraa Hinta: 19 750 € Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Kingdom Creative Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa