2.3.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Tiger 900 Rally Pro – Pehmeästi maastoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkäjoustoinen pehmeä alusta, selvästi aiempaa parempi maastokelpoisuus sekä epätasaiseen rytmiin muriseva moottori johtavat Triumph Tigerin 2020-luvulle. Triumph Tiger 900:n uusi kolmisylinterinen rivimoottori ansaitsee heti alkuun muutaman sanan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Epätasaisuus on valttia Poissa on vanhan 800-kuutioisen moottorin urheilullinen laulu, ja tilalle on tullut epätasaisemmin ja karkeammin soiva matala murina. Uusi ääni perustuu erikoiseen sylinterien 1-3-2 -sytytysjärjestykseen. Lisäksi sytytysväli ei enää ole tasaiset 240 astetta, vaan kampiakselin uudella 90 asteen kammentappijaolla on saatu aikaan epätasainen 180-270-270 -sytytysväli. Muutoksella on tähdätty vahvempaan vääntöön ala- ja keskikierroksilla. Lisäksi on tunnettua, että esimerkiksi huipputehokkaissa MotoGP-pyörissä epätasaisen sytytysvälin ”pidemmät tauot” antavat takarenkaalle enemmän aikaa palauttaa pitonsa. Vaikka kyse on millisekuntien eroista, niin käytännössä ero on suuri. Triumph tähtää samalla periaatteella parempaan takarenkaan vetopitoon maasto-olosuhteissa. Osittain moottorin rakenteellisista muutoksista, osittain kasvaneesta iskutilavuudesta johtuen, moottori toimii selvästi paremmin ja vahvemmin alakierroksilla. Erityisesti maastoajossa pyörä käyttäytyy selvästi rauhallisemmin, kun käyttää mahdollisimman suurta vaihdetta ja matalia kierroksia. Kisaenduromaista pehmeyttä Kun istahtaa Tiger 900 Rally Pron satulaan, niin jousitus tuntuu heti lähes kilpaenduromaisen pehmeältä pitkine 240 millimetrin joustomatkoineen. Pinnavanteet ja 21-tuumainen etupyöräkin kertovat, että suunnittelun pääpaino on ollut sorateillä ja maastossa. Huolimatta ennallaan säilyneestä maavarasta, on moottori asennettu peräti 42 milliä edellismallia alemmas. Muutos alentaa painopistettä ja helpottaa erityisesti pehmeässä maastossa ajamista. Ajoasento vaikuttaa onnistuneelta niin istuen kuin myös seisaaltaan ajoa varten. Varustukseen kuuluva kytkimettömän vaihdon molempiin suuntiin salliva vaihdeavustin on alunperin kehitetty ratamoottoripyöriin, mutta vieläkin suurempi vaikutus sillä on maastoajoon. Yllättävän hidasteen aiheuttama vaihtotarve ei edellytä kytkinkahvan käyttöä eikä kaasukahvan kääntöä, vaan pelkästään vaihdepolkimen liikuttamista. Asfaltilla Tiger 900 Rally Pron käytös on pehmeän jousituksen takia rauhallista. Kaarteissa keskipakovoima painaa jousitusta kasaan, jolloin menetetään paras herkkyys ohjauksen toiminnasta. Pehmeydestään huolimatta jousitus sopii mainiosti myös matka-ajoon. Parhaiten varustellun Rally Pro -version varustetaso on korkea. Vakiovarustukseen kuuluvat lämpökahvat, vakionopeussäädin, puhelimelle pehmustettu pöly- ja vesitiivis latauskotelo satulan alla, rengaspainevalvontajärjestelmä sekä peräti kuusi eri ajoasetusta: Sport, Road, Rain, OffRoad, Offroad-Pro sekä kuljettajan räätälöitävissä oleva Rider. OffRoad Pro-asetuksessa sekä luistonesto että lukkiutumaton jarrujärjestelmä kytkeytyvät pois käytöstä, ja vastuu siirtyy enemmän kuljettajalle. Triumph Tiger 900 Rally Pro Moottori: 888-kuutioinen kolmisylinterinen rivimoottori Teho: 70 kW (95 hv) / 8750 r/min Vääntö: 87 Nm / 7250 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Kuivapaino: 201 kg Akseliväli: 1551 mm Istuinkorkeus: 850-870 mm Tankin tilavuus: 20 litraa Hinta: 19 750 € Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Kingdom Creative Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 30.4.2024 Moottoripyörät 100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe