26.8.2024

Mansory tietää, miten vähennetään hiilipäästöjä – sidotaan ne kuituun

Kuva Mansory

Vaikka vuosi on vielä pahasti kesken, vuoden tuning-hirviön tittelin voi melkein luovuttaa jo Mansoryn koristelemalle Porsche 911 Turbo S -avokkaalle.

P9LM Evo 900 Cabrio edustaa taattua Mansory-tyyliä, jolla ei mielistellä vaatimattomia tai erottautumista pelkääviä. Mansoryn hiilikuitukuurilla Porsche on muuttunut jo sen verran, ettei sitä meinaa edes tunnistaa. Toisaalta, jos jotain mallia voi tuunata hyvän maun ulottumattomiin, niin juuri Turbo Ässää, se kun on jo pohjimmiltaan aina ollut Zuffenhausenissa tuotekehityksen oma sisäinen ylilyönti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Laitettaisiinko vähän hiilikuitua?

Hiilikuitu on tunnetusti materiaali, jota käytetään moottoriurheilussa, joten sen käyttö lisää automaattisesti auton urheilullisuutta – eikö? Ja jos hiilikuitua lisätään oikein paljon ja joka paikkaan, silloinhan kyseessä on todella urheilullinen peli.

Aloitetaan keulasta, jossa ilmanottoaukkoja on kasvatettu. Samalla hiilikuitupohjainen etusäleikkö on laitettu uusiksi. Aukkojen koon kasvun myötä myös päivänajovalot on jouduttu sijoittamaan uudelleen. Konepelti on luonnollisesti viimeistelty näkyvällä hiilikuitupinnalla, sillä mitäs järkeä hiilikuidussa on, elleivät kaikki näe sitä.

Seuraavaksi käsittelyn kohteeksi ovat joutuneet etupyöräkotelot, joiden ympäristö on myös täytetty hiilikuidulla. Samassa käsittelyssä kori on myös leventynyt hieman. Perään on sinnekin isketty luonnollisesti hiilikuitua lähes kaikkiin mahdollisiin pintoihin. Moottorille ja takajarruille ilmaa syöttävät aukot eivät nekään ole vaatimattomat – tai ilman hiilikuitua.

Ja kirsikkana kakussa ovat uusi diffuusori sekä valtava takaspoileri. Ne auttavat pysymään tiellä kovemmassakin vauhdissa, sillä downforcen luvataan kasvaneen selvästi. Ja siipien ja diffuusorien väliseen takalokasuojaan on siihenkin lisätty vielä – arvasitte oikein – hiilikuitua.

Wrooooom

Eikä Mansoryn virittely on rajoittunut pelkästään auton ulkomuotoihin ja sisustusmateriaaleihin, myös 3,8-litraista tuplaturbokuutosta on viritetty. Siitä otetaan nyt irti 900 heppaa, ja maksimivääntö on 1050 Nm. Huippunopeudeksi luvataan 340 km/h ja satasen vauhtiin pitäisi ehtiä 2,5 sekunnissa. Se vaatinee tosin aika hyvää pintaa, sillä noilla kiihtyvyyksillä mekaanisen pidot rajat alkavat tulla jo vastaan.

Suorituskykyä on kasvatettu asentamalla mm. suuremmat muuttuvageometriset turboahtimet sekä uusi suorituskykyinen pakojärjestelmä. Kasvaneiden voimareservien myötä käytössä on myös uusi ilmansuodatin sekä moottorin jäähdytysjärjestelmä. Ja totta kai moottorinohjausyksikkö on kalibroitu uusiksi.

Voiman siirtämiset tiehen auttavat kunnon kumit: pyöräkoko on edessä 21 ja takana 22 tuumaa. Etukumit ovat leveähköt eli kokoa 255/35 ja takanakit ovat sitten jo kilpa-autoa kokoa eli 335/25. Ja luonnollisesti myös taotut vanteet ovat nekin uudet.

Entä jos laitettaisiin hieman hiilikuitua myös ohjaamoon?

Kurkistus  P9LM Evo 900 Cabrion kabiiniin paljastaa myös paljon uutta. Ja ei, emme puhu nyt pelkästään turkoosista väristä.

Kevyet ja teräksellä vahvistetut hiilikuitukuppistuimet ovat kieltämättä niiden väriyhdistelmästä riippumatta hienot. Ja ilmavat. Ratti on puolestaan päällystetty puoliksi nahalla – ja yllättäen puoliksi hiilikuidulla. Ja totta kai ohjauspyörän väri on sävy sävyyn muun verhoilun kanssa.

Ja verhoilussa ei todellakaan ole säästetty. Kabiini on vuorattu kauttaaltaan pehmeällä nahalla. Ainoastaan siellä, minne nahka ei sovi, on käytetty muita materiaaleja. Kuten hiilikuitua.

Ja jos avoversio tuntuu turhan coolilta, samat viritykset saa myös umpikorisena. Silloin katolle saa vielä yhden ilmanottoaukon lisää, joka imee happea moottorille.

Ja mitä tämä lysti maksaa? Jos sinun täytyy kysyä, et kuulu kohderyhmään. Ja koska kauneus on aina mielipideasia, veikkaamme, että kaikki seitsemän valmistettua autoa on myyty jo ennakkoon.

Ja on itse kukin mitä mieltä hiilikuidusta materiaalina tai siitä miten paljon sitä on soveliasta koristeluun käyttää, auton maalipinta on hieno.

Mansoryn kotisivut: https://www.mansory.com/

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat