26.8.2024 Ajatuksia autoista Mansory tietää, miten vähennetään hiilipäästöjä – sidotaan ne kuituun Teksti Vesa Eskola Kuva Mansory Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka vuosi on vielä pahasti kesken, vuoden tuning-hirviön tittelin voi melkein luovuttaa jo Mansoryn koristelemalle Porsche 911 Turbo S -avokkaalle. P9LM Evo 900 Cabrio edustaa taattua Mansory-tyyliä, jolla ei mielistellä vaatimattomia tai erottautumista pelkääviä. Mansoryn hiilikuitukuurilla Porsche on muuttunut jo sen verran, ettei sitä meinaa edes tunnistaa. Toisaalta, jos jotain mallia voi tuunata hyvän maun ulottumattomiin, niin juuri Turbo Ässää, se kun on jo pohjimmiltaan aina ollut Zuffenhausenissa tuotekehityksen oma sisäinen ylilyönti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaitettaisiinko vähän hiilikuitua?Hiilikuitu on tunnetusti materiaali, jota käytetään moottoriurheilussa, joten sen käyttö lisää automaattisesti auton urheilullisuutta – eikö? Ja jos hiilikuitua lisätään oikein paljon ja joka paikkaan, silloinhan kyseessä on todella urheilullinen peli.Aloitetaan keulasta, jossa ilmanottoaukkoja on kasvatettu. Samalla hiilikuitupohjainen etusäleikkö on laitettu uusiksi. Aukkojen koon kasvun myötä myös päivänajovalot on jouduttu sijoittamaan uudelleen. Konepelti on luonnollisesti viimeistelty näkyvällä hiilikuitupinnalla, sillä mitäs järkeä hiilikuidussa on, elleivät kaikki näe sitä.Seuraavaksi käsittelyn kohteeksi ovat joutuneet etupyöräkotelot, joiden ympäristö on myös täytetty hiilikuidulla. Samassa käsittelyssä kori on myös leventynyt hieman. Perään on sinnekin isketty luonnollisesti hiilikuitua lähes kaikkiin mahdollisiin pintoihin. Moottorille ja takajarruille ilmaa syöttävät aukot eivät nekään ole vaatimattomat – tai ilman hiilikuitua.Ja kirsikkana kakussa ovat uusi diffuusori sekä valtava takaspoileri. Ne auttavat pysymään tiellä kovemmassakin vauhdissa, sillä downforcen luvataan kasvaneen selvästi. Ja siipien ja diffuusorien väliseen takalokasuojaan on siihenkin lisätty vielä – arvasitte oikein – hiilikuitua.WrooooomEikä Mansoryn virittely on rajoittunut pelkästään auton ulkomuotoihin ja sisustusmateriaaleihin, myös 3,8-litraista tuplaturbokuutosta on viritetty. Siitä otetaan nyt irti 900 heppaa, ja maksimivääntö on 1050 Nm. Huippunopeudeksi luvataan 340 km/h ja satasen vauhtiin pitäisi ehtiä 2,5 sekunnissa. Se vaatinee tosin aika hyvää pintaa, sillä noilla kiihtyvyyksillä mekaanisen pidot rajat alkavat tulla jo vastaan.Suorituskykyä on kasvatettu asentamalla mm. suuremmat muuttuvageometriset turboahtimet sekä uusi suorituskykyinen pakojärjestelmä. Kasvaneiden voimareservien myötä käytössä on myös uusi ilmansuodatin sekä moottorin jäähdytysjärjestelmä. Ja totta kai moottorinohjausyksikkö on kalibroitu uusiksi.Voiman siirtämiset tiehen auttavat kunnon kumit: pyöräkoko on edessä 21 ja takana 22 tuumaa. Etukumit ovat leveähköt eli kokoa 255/35 ja takanakit ovat sitten jo kilpa-autoa kokoa eli 335/25. Ja luonnollisesti myös taotut vanteet ovat nekin uudet.Entä jos laitettaisiin hieman hiilikuitua myös ohjaamoon?Kurkistus P9LM Evo 900 Cabrion kabiiniin paljastaa myös paljon uutta. Ja ei, emme puhu nyt pelkästään turkoosista väristä.Kevyet ja teräksellä vahvistetut hiilikuitukuppistuimet ovat kieltämättä niiden väriyhdistelmästä riippumatta hienot. Ja ilmavat. Ratti on puolestaan päällystetty puoliksi nahalla – ja yllättäen puoliksi hiilikuidulla. Ja totta kai ohjauspyörän väri on sävy sävyyn muun verhoilun kanssa.Ja verhoilussa ei todellakaan ole säästetty. Kabiini on vuorattu kauttaaltaan pehmeällä nahalla. Ainoastaan siellä, minne nahka ei sovi, on käytetty muita materiaaleja. Kuten hiilikuitua.Ja jos avoversio tuntuu turhan coolilta, samat viritykset saa myös umpikorisena. Silloin katolle saa vielä yhden ilmanottoaukon lisää, joka imee happea moottorille.Ja mitä tämä lysti maksaa? Jos sinun täytyy kysyä, et kuulu kohderyhmään. Ja koska kauneus on aina mielipideasia, veikkaamme, että kaikki seitsemän valmistettua autoa on myyty jo ennakkoon.Ja on itse kukin mitä mieltä hiilikuidusta materiaalina tai siitä miten paljon sitä on soveliasta koristeluun käyttää, auton maalipinta on hieno.Mansoryn kotisivut: https://www.mansory.com/Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Ajatuksia autoista Alaikäiset kuskit eivät ole sen huonompia kuin 18-vuotiaatkaan, joten ikäpoikkeusluvasta tulee pitää kiinni – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 1.6.2025 Ajatuksia autoista Mistä saadaan tulevia klassikoita? – Ajatuksia autoista 25.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: ja taas kerran avautumista aktiivisista turvallisuusvarusteista 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 11.5.2025 Ajatuksia autoista Mitkä ovat oikeita klassikkoautoja ja mitkä eivät? Ajatuksia autoista 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster