26.8.2024 Ajatuksia autoista Mansory tietää, miten vähennetään hiilipäästöjä – sidotaan ne kuituun Teksti Vesa Eskola Kuva Mansory Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka vuosi on vielä pahasti kesken, vuoden tuning-hirviön tittelin voi melkein luovuttaa jo Mansoryn koristelemalle Porsche 911 Turbo S -avokkaalle. P9LM Evo 900 Cabrio edustaa taattua Mansory-tyyliä, jolla ei mielistellä vaatimattomia tai erottautumista pelkääviä. Mansoryn hiilikuitukuurilla Porsche on muuttunut jo sen verran, ettei sitä meinaa edes tunnistaa. Toisaalta, jos jotain mallia voi tuunata hyvän maun ulottumattomiin, niin juuri Turbo Ässää, se kun on jo pohjimmiltaan aina ollut Zuffenhausenissa tuotekehityksen oma sisäinen ylilyönti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaitettaisiinko vähän hiilikuitua?Hiilikuitu on tunnetusti materiaali, jota käytetään moottoriurheilussa, joten sen käyttö lisää automaattisesti auton urheilullisuutta – eikö? Ja jos hiilikuitua lisätään oikein paljon ja joka paikkaan, silloinhan kyseessä on todella urheilullinen peli.Aloitetaan keulasta, jossa ilmanottoaukkoja on kasvatettu. Samalla hiilikuitupohjainen etusäleikkö on laitettu uusiksi. Aukkojen koon kasvun myötä myös päivänajovalot on jouduttu sijoittamaan uudelleen. Konepelti on luonnollisesti viimeistelty näkyvällä hiilikuitupinnalla, sillä mitäs järkeä hiilikuidussa on, elleivät kaikki näe sitä.Seuraavaksi käsittelyn kohteeksi ovat joutuneet etupyöräkotelot, joiden ympäristö on myös täytetty hiilikuidulla. Samassa käsittelyssä kori on myös leventynyt hieman. Perään on sinnekin isketty luonnollisesti hiilikuitua lähes kaikkiin mahdollisiin pintoihin. Moottorille ja takajarruille ilmaa syöttävät aukot eivät nekään ole vaatimattomat – tai ilman hiilikuitua.Ja kirsikkana kakussa ovat uusi diffuusori sekä valtava takaspoileri. Ne auttavat pysymään tiellä kovemmassakin vauhdissa, sillä downforcen luvataan kasvaneen selvästi. Ja siipien ja diffuusorien väliseen takalokasuojaan on siihenkin lisätty vielä – arvasitte oikein – hiilikuitua.WrooooomEikä Mansoryn virittely on rajoittunut pelkästään auton ulkomuotoihin ja sisustusmateriaaleihin, myös 3,8-litraista tuplaturbokuutosta on viritetty. Siitä otetaan nyt irti 900 heppaa, ja maksimivääntö on 1050 Nm. Huippunopeudeksi luvataan 340 km/h ja satasen vauhtiin pitäisi ehtiä 2,5 sekunnissa. Se vaatinee tosin aika hyvää pintaa, sillä noilla kiihtyvyyksillä mekaanisen pidot rajat alkavat tulla jo vastaan.Suorituskykyä on kasvatettu asentamalla mm. suuremmat muuttuvageometriset turboahtimet sekä uusi suorituskykyinen pakojärjestelmä. Kasvaneiden voimareservien myötä käytössä on myös uusi ilmansuodatin sekä moottorin jäähdytysjärjestelmä. Ja totta kai moottorinohjausyksikkö on kalibroitu uusiksi.Voiman siirtämiset tiehen auttavat kunnon kumit: pyöräkoko on edessä 21 ja takana 22 tuumaa. Etukumit ovat leveähköt eli kokoa 255/35 ja takanakit ovat sitten jo kilpa-autoa kokoa eli 335/25. Ja luonnollisesti myös taotut vanteet ovat nekin uudet.Entä jos laitettaisiin hieman hiilikuitua myös ohjaamoon?Kurkistus P9LM Evo 900 Cabrion kabiiniin paljastaa myös paljon uutta. Ja ei, emme puhu nyt pelkästään turkoosista väristä.Kevyet ja teräksellä vahvistetut hiilikuitukuppistuimet ovat kieltämättä niiden väriyhdistelmästä riippumatta hienot. Ja ilmavat. Ratti on puolestaan päällystetty puoliksi nahalla – ja yllättäen puoliksi hiilikuidulla. Ja totta kai ohjauspyörän väri on sävy sävyyn muun verhoilun kanssa.Ja verhoilussa ei todellakaan ole säästetty. Kabiini on vuorattu kauttaaltaan pehmeällä nahalla. Ainoastaan siellä, minne nahka ei sovi, on käytetty muita materiaaleja. Kuten hiilikuitua.Ja jos avoversio tuntuu turhan coolilta, samat viritykset saa myös umpikorisena. Silloin katolle saa vielä yhden ilmanottoaukon lisää, joka imee happea moottorille.Ja mitä tämä lysti maksaa? Jos sinun täytyy kysyä, et kuulu kohderyhmään. Ja koska kauneus on aina mielipideasia, veikkaamme, että kaikki seitsemän valmistettua autoa on myyty jo ennakkoon.Ja on itse kukin mitä mieltä hiilikuidusta materiaalina tai siitä miten paljon sitä on soveliasta koristeluun käyttää, auton maalipinta on hieno.Mansoryn kotisivut: https://www.mansory.com/Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.11.2024 Ajatuksia autoista Ääntä kohti myös ajajien sähköautoissa – Ajatuksia autoista 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 27.10.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: mikä siinä manuaalivaihteistossa viehättää? 20.10.2024 Ajatuksia autoista Valoa tunnelin päässä Pariisin autonäyttelyssä – Ajatuksia autoista 13.10.2024 Ajatuksia autoista Lopeta jo se vinkuminen sähköstä, vedystä ja bensasta – Ajatuksia autoista 6.10.2024 Yleinen Ovatko rallin MM-sarjasta päättävät ikinä itse seuranneet rallia? Ajatuksia Autoista 29.9.2024 Ajatuksia autoista 2025 eli kun autotehtaat löysivät itsensä ruuvipenkistä – Ajatuksia autoista 22.9.2024 Ajatuksia autoista Terve, ja kiitos ammatista: Top Gear -trion jäähyväiset herkistävät – Ajatuksia autoista 7.8.2024 Ajatuksia autoista Kun ilmasta tuli auton vihollinen numero yksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä